Iedereen kent ze hier wel, de divers extention op een stalen horlogeband. Theoretisch een handige functionaliteit voor een duikershorloge. Zowel mijn Seiko SNE569 als mijn Pelagos hebben er een.
In de praktijk blijkt helaas dat de divers extention van de Seiko meer in mijn huid prikt dan dat ik plezier heb van de bedoelde functionaliteit. Ik heb al geëxperimenteerd met het verplaatsen van schakels maar dit mocht helaas niet baten. De diver extention van de Pelagos draagt zeer comfortabel maar maakt de gesp nogal groot.
Ik ben benieuwd op welke schaal er echt gebruik gemaakt wordt van de divers extention en hoeveel waarde er daadwerkelijk gehecht wordt aan de aanwezigheid hiervan.
Divers extention
Ik gebruik de divers extention waarvoor hij bedoeld is
Ik gebruik de divers extention niet maar stoor mij er niet aan
Ik heb liever geen divers extention
0stemmers
In mijn ogen zou de divers extention vervangen kunnen worden door een makkelijk verstelbare T-fit clasp (als deze niet al aanwezig is uiteraard) of de prijs van het horloge kan omlaag. Beide opties lijken mij in ieder geval op grotere schaal van toegevoegde waarde te zijn dan de divers extention. Wat denken jullie?
Hier in ieder geval een foto van de gemene prikker op de Seiko
Ik snap je beredenering alleen die van Seiko ligt toch iets anders. Seiko wil namelijk dat duikhorloges ISO gecertificeerd blijven waardoor het een echt duikhorloge is. Een van de vele eisen van deze certificering is dat er een duikextensie op moet zitten.
Seiko kiest dan voor een duikextensie wat past in de prijsklasse waar het horloge zich in bevindt.
Jep een T-Fit clasp is fantastisch, maar dan bevindt het betreffende horloge zich ook weer in een andere prijsklasse.
Mocht je toch liever zonder duikextensie je Seiko blijven dragen, dan kom je toch uit op aftermarket banden, denk ik.
Leuk stukje achtergrondinformatie, dat wist ik niet!
Ik heb al behoorlijk lang gezocht naar de juiste aftermarket band maar deze sluiten veelal niet goed aan op de 39,5 case.
nog even wat meer info waarom ik het nutteloos vind.
Een diver extension geeft je 1-2cm extra lengte op de band.
Nu heb ik een pols van 18cm omtrek
Met een pak van 5mm dik aan de mouwen wordt dat 21cm => 3cm extra (geen rekening houdende met een rits in het pak)
Met handschoenen over dat pak komt er makkelijk nog eens 3mm dikte bij; omtrek wordt 23cm => 5cm extra
Aangezien ik alleen duik in (tropisch) warm water duik heb ik geen extensie nodig bij een shorty. En ja, mijn seamaster gaat gewoon mee naar beneden, daar is ie voor bedoeld.
Weet je dat wel zeker Juko? Ik heb me aardig verdiept in de ISO 6425 voor duikhorloges, maar kan me niet herinneren dat er iets over een eventuele duikverlenging van de band in staat. Overigens wel over hoeveel kracht de band moet kunnen weerstaan voordat hij breekt.
Ps. Ik heb de hele tekst van de ISO 6425 norm in m’n bezit dus zal er t.z.t. nog een keer doorheen worstelen. Of jij moet het paraat hebben natuurlijk, dan hoef ik er niet weer aan te beginnen.
Ik heb het een aantal keren in reviews voorbij zien komen toen ik me nog aan het inlezen voordat ik de SPB143 ging kopen. Reviewers hadden altijd commentaar op die goedkope duikersextensie, maar dat dit onderdeel zou zijn van de ISO certificering.
100% zeker weten doe ik het niet. Jij zult er meer verstand van hebben dan ik, dat is zeker