Poll: Divers extension, nuttige feature of overbodige gimmick

Dat een duikhorloge gemaakt is voor

Ik vind voetbalschoenen ook niet lekker lopen op het asfalt.

Haha gekkie. Gebruik jij nou een duikhorloge tijdens het duiken?

2 likes

Aangezien ik alleen duik in (tropisch) warm water duik heb ik geen extensie nodig bij een shorty. En ja, mijn seamaster gaat gewoon mee naar beneden, daar is ie voor bedoeld. :sweat_smile:

1 like

Is dat schuif systeempje van de submariner ook een diver ex dinges?

Nee, das omdat het warmer is in de living dan in de wijnkelder.

10 likes

:rofl: ik nam net een slokje bier, maar proestte het gelijk weer uit van het lachten toen ik je commentaar las :rofl:

4 likes

En ik maar denken dat het de vreethaak was.

Om heel eerlijk te zijn gebruik ik hem meer voor het koken van eitjes. Die helium escape valve is puur voor het afgieten

4 likes

Weet je dat wel zeker Juko? Ik heb me aardig verdiept in de ISO 6425 voor duikhorloges, maar kan me niet herinneren dat er iets over een eventuele duikverlenging van de band in staat. Overigens wel over hoeveel kracht de band moet kunnen weerstaan voordat hij breekt.

Ps. Ik heb de hele tekst van de ISO 6425 norm in m’n bezit dus zal er t.z.t. nog een keer doorheen worstelen. Of jij moet het paraat hebben natuurlijk, dan hoef ik er niet weer aan te beginnen.

2 likes

Ik heb het een aantal keren in reviews voorbij zien komen toen ik me nog aan het inlezen voordat ik de SPB143 ging kopen. Reviewers hadden altijd commentaar op die goedkope duikersextensie, maar dat dit onderdeel zou zijn van de ISO certificering.

100% zeker weten doe ik het niet. Jij zult er meer verstand van hebben dan ik, dat is zeker :wink: :+1:

1 like

Ik heb de ISO 6425 : 2018 er even bijgepakt :wink:

Over de band wordt alleen in hoofdstuk 4.9 Resistance of Attachments gerept (sorry, in het Engels):
-The bracelet of the watch being tested shall be closed - en dan:

Dus het enige wat ISO voorschrijft over de band is dat er een kracht van 20 kg op de band uitgeoefend moet kunnen worden, zonder dat er iets stuk gaat (detached nor be displaced). Verder niets over de constructie, het materiaal, of een eventuele duikverlenging.

Na deze afbeelding gaat het door met 4.9 en dat gaat over condensatie in het horloge, niets meer over de band.

Eigenlijk best vreemd. Een duikhorloge moet aan vanalles voldoen, maar hoe je hem om je pols krijgt moet je zelf maar uitzoeken. Er wordt alleen gezegd dat de band die aan een ISO 6425 gecertificeerd horloge geleverd wordt, 200 N (20 kg) moet kunnen weerstaan. En dan ook nog geen puntbelasting, maar belasting via een rolletje met een diameter van 3 cm .

Mocht iemand overigens geïnteresseerd zijn in de hele tekst, die is hier te bestellen: ISO 6425:2018 - Horology — Divers' watches (kopiëren lukt niet, want je naam en bestelgegevens staan door het hele document heen, en er rust copyright op).

Ik heb twee artikelen over de ISO 6425 geschreven, die kun je hier 【F】 Is ISO 6425 Certification For Divers' Watches Useless? en hier 【F】 ISO 6425 Divers' Watch Standard — What Does It Mean? vinden.

5 likes

De divers extension is voornamelijk een marketing gimmick. Niemand duikt (recreatief zoals ik) met een stalen band; rubber slaat de klok. De Citizen “ribbel” strap past zich uitstekend aan op polsomtrek, en zelfs in water tot 30⁰ zal je polsomtrek eerder afnemen dan toenemen tijdens de duik (zonder wetsuit, want kom aan, koud krijg je het echt niet na 45 minuten).

1 like

Het is de Seiko SNE569P1 Prospex. Ik heb een aantal 20 mm stalen Seiko banden van andere gangbare modellen geprobeerd (inmiddels weet ik niet meer precies welke). Het schijnt dat de Jubile band van de Seiko SKX007 met wat gepiel en buigwerk zou kunnen passen. Dat geeft mij dan weer net geen veilig gevoel. Bovendien heb ik deze band sowieso niet kunnen bemachtigen dus zelf uittesten is er nog niet bij geweest. :sweat_smile:

Een belangrijke factor is dat de endlinks wel naadloos moeten aansluiten op de kast. Dus geen rechte aanzet.

Het gaat om dit horloge:

1 like

Al eens gekeken of Uncle Seiko een alternatief heeft? Dit zijn over het algemeen erg goede banden.

Ik gebruik de divers extension van mijn Grand Seiko SBGA231 om de band 1 of 2 klikjes groter te maken als mijn pols iets dikker wordt in vochtig zomerweer. Die extensie werkt overigens heel fijn. Je band hoeft er niet voor af te doen, en hij is (als je weet hoe) in stapjes heel eenvoudig groter en kleiner te maken. Of inderdaad een paar cm als je het echt nodig hebt om te duiken.

En mijn titanium SBGA231 is te koop, voor de mensen die een mooie duiker zoeken:

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-grand-seiko-sbga231-titanium-duiker-full-set/473762?u=amusicar

1 like

Ik heb gestemd voor dat ik em gebruik(te), maar eigenlijk niet waarvoor ie bedoeld is: over een duikpak.

Maar ik gebruikte em tijdens t klussen em over handschoenen te kunnen dragen. Vele jaren de standaard sluiting v mn Monster gebruikt, zoals v Jaapi, alleen had ik gelukkig geen last vd drukplekken.
Wat ik echter miste was de fijnafstelling. T is gelijk 1 vaste maar groter of kleiner als je niet met n tooltje wilt prielen.
Dus besloten voor n upgrade te gaan naar de sluiting vd Marinemaster. Die heeft naast de fijnafstelling gaatjes in de sluiting ook n Ratchet extensie. Dus in n hoop stapjes kun je m groter of kleiner maken. Ook prettig om em v maat te veranderen als je em om je linker of rechter pols wilt dragen. T nadeel vond ik alleen dat uitgeschoven ie er wel erg toolish uitzag. Gelukkig past dat wel n t Monster.

De beste vind ik die v mn Pelagos. Die heeft n 3 voudige combi. 1e de duikersextensie die em in 1 klap n stuk groter of kleiner maakt. 2e de toolless quickadjust die em n paar stapjes groter of kleiner kan maken. 3e de flexibele stand waarbij de veren in uit rekken naar gelang vd dikte v je pols.
T enige nadeel voor mij is dat ik bij deze nou juist wel last heb vd drukpunten. Als ie vd binnenkant egaal glad was ipv met die inkepingen, zou ie comfortabeler zijn.
En als ze die opening aan de buitenkant dicht zouden maken, zou ik er n stuk strakker uitzien. Voor als ze t bv op n Submarines zouden toepassen, wat ik verwacht had.
Maar bij de toolwatch uitstraling vd Pelagos vind ik t helemaal passen.
T enige wat ik mis zijn drukknoppen om em veiliger om de pols te houden, zoals bv die vd Marinemaster. Ondanks dat de Pelagos n veiligheidssluiting heeft, kan ie theoretisch loswippen in zn kleinste stand en als ie vd andere kant me wat kracht omhoog gewipt wordt.

Helaas have I turned to the Dark side, waardoor ik geen quickadjust meer heb in de sluiting. Dat mis ik regelmatig :pensive:

1 like

Ja de mid links van onderstaande band passen in de end links van mijn Seiko. Echter, hiervoor moeten de endlinks wat gebogen worden. Het is in mijn ogen een houtje touwtje oplossing die ik niet helemaal zie zitten. Eigenlijk hoop ik dat Uncle Seiko met een aparte lijn komt voor dit horloge.

https://unclestraps.com/collections/black-bay-58/products/us1450-president-bracelet-for-the-tudor-black-bay-58

1 like

Hier twee duiker met extensie maar nog nooit gebruikt.

Liever niet. Maakt er geen gebruik ervan. Ook geen wetsuit, wel natte pols. :swimming_woman: :bath:

Duiken doe je in mijn optiek met een rubberen band of een MN strap. Die moet elastisch zijn , en makkelijk door te snijden in het geval je vast komt te zitten.

Duiken met staal is onzinnig. Duiken met iets wat geen duikcomputer is is ook onzinnig. De pretentie dat duikhorloges iets met duiken te maken hebben is dus ook onzinnig, en daarom zou ik het op prijs stellen als ze kappen met die lompe kut sluitingen.

Als ze dan ook nog kappen met die OCD over die lume op drie ben ik veel blijer.

Het wordt tijd dat duikextensies een halt worden toegeroepen. En ik neem aan dat iedereen hier beseft dat alle banden met een ouderwetse gesp per definitie af te stellen zijn. :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

On the fly adjustment or death.