Sommigen zeggen dat ze een band krijgen met een handopwinder / handwinder, en dat het opwinden een ritueel wordt. En een handopwinder is lekker plat natuurlijk. Maar ja, iedere keer dat opwinden krijg je ook wel eens genoeg van toch?
Ikzelf vind het fijn om het gevoel te hebben dat mijn bewegingen een automaat opwinden, en dat de veer de hele dag door strak staat ipv de 1x of 2x per dag van een handopwinder. Meestal iets dikker vanwege de rotor, maar mijn Zenith ultra thin is ook heerlijk plat.
Nog weer anderen zeggen dat een quartz met batterij een fijne “grab 'n go” is, die je zonder na te denken omdoet, en die altijd op tijd staat. Een nadeel vind ik dan weer dat hij altijd doorloopt, en dat je batterij hoe dan ook leeg raakt, ook al draag je hem een half jaar niet.
En ja, er zijn ook solar powered horloges, die schaar ik hier onder batterij. En er zijn ook batterijhorloges met een stemvork. En quartz horloges met een automaatfunctie (een kinetic bijvoorbeeld).
Maar als je moet kiezen uit deze drie opties, wat heb je dan het allerliefste:
Automaat en batterij en kinetic, maar, bij voorkeur zonder datum.
Ik kan de datum nauwelijks lezen zonder bril maar hij moet wel goed staan… 5 x per jaar gedoe. Daarom liever zonder…
Yep. Iedere keer ademen, word je ook zo moe van. Iedere keer tanden poetsen, laat maar zitten. Elke dag weer opstaan, vervelend! Savonds weer naar bed, maar ik ben nog niet moe. Iedere dag opnieuw weer eten, ik stop daar maar mee. Regelmatig poepen, daar stop ik ook definitief mee.
Met andere woorden; wat een kul dat je dat opwinden zat word. Na een tijdje zit dat net zo in je systeem als wassen, aankleden (horloge opwinden), tanden poetsen, ontbijten, naar je werk, thuiskomen, aan tafel, slapen, opstaan en weer opnieuw beginnen. En dat gaat zo door de rest van je leven.
Automaat of handwinder maakt mij niks uit, vind beide goed.
Dikte is mij geen ding, moet wel lekker zitten uiteraard .
Quarts heeft niet mijn directe voorkeur maar zal het niet laten liggen als het design mij verliefd weet te maken.
Mijn werkbeater daarentegen MOET quarts zijn.