Poll: Wat is de perfecte collectie grootte

Echt geldverspilling vind ik het niet, aangezien je een horloge altijd terug kan verkopen en met wat geluk met een minimaal verlies of soms zelfs een beetje winst. Het gebruik van een horloge kost in principe ook niets. Ik heb andere hobbies die mij, waardeverlies en dergelijke meetellend, veel meer geld kosten.

Als antwoord op de vraag voor de perfecte collectie heb ik op 10-15 gestemd, aangezien ik voordat ik echt begon met verzamelen al op 5 zat en ik nu al richting de 10 aan het gaan ben.

Je kan je horloge inderdaad altijd terug verkopen. Of het tenminste proberen want als het geen Rolex, Omega, Seiko en nog een paar andere populaire merken is raak je het aan de straatstenen niet kwijt.

Winst maken lijkt moeilijk tenzij in uitzonderlijke gevallen. Zelf heb ik enkel nog maar verlies gemaakt bij de verkoop van een uurwerk, ik heb nog nooit zelfs break-even gedraaid. Ik probeerde een tijdje terug een uurwerk te verkopen (niet hier op de site moet ik toegeven) dat nieuw in de winkel bij de 2,000 EUR kost. EƩn jaar oud, prachtig uurwerk. Het hoogste bod dat er kwam was 800 EUR.

En het gebruik kost wel degelijk iets, althans voor mechanische uurwerken. Bandjes verslijten, zelfs stalen bracelets, het mechanisme heeft onderhoud nodig, en zo’n onderhoud is niet echt voor niets (lees: schandalig hoge prijzen voor een onderhoud van een Zwitsers uurwerk). Ik las onlangs een advertentie van iemand die een Panerai verkocht. Die Panerai had net een onderhoudsbeurt van 1,000 EUR achter de rug. Niet echt niets vind ik.

1 like

Ik ook niet, maar klopt wel.
Velen vinden het woord ā€œcollectieā€ passender voor hun verzameling klokjes :slight_smile: