Polshorloge

Misschien wel leuk om hier te posten.

mooie combinatie DB (tu), lijkt me zo te zien ook origineel ?
een wristshot zou zeker ook leuk zijn :), hoe groot is die Waltham en van wanneer ?

idd leuk ding (tu)

joost

oops ik vrees dat ik verkeerde verwachtingen heb gewekt…Ik kwam dit horloge onlangs tegen op een website. Het is te koop. Ik dacht laat ik het even posten het is een mooi plaatje en als iemand geinteresseerd is hoeft hij alleen maar even quote te doen en te kijken naar de link. Ik vind hem zelf ook interessant. Er is wat goede info op de verkoopsite ook maar misschien hebben forum leden dit soort eerste polshorloges al.

Ik ben denk ik nog te onervaren om zo`n horloge te hebben. Ik weet er te weinig vanaf. maar ik vind het idd wel een heel mooie combinatie. mmm het valt me nu pas op dat de wijzerplaat gedraaid moet zijn voor dit horloge ?

op de site staat dat het een dames horloge is geschiktgemaakt als polshorloge. Zou dat gechikt gemaakt ook slaan op de wijzerplaat ( 12 niet onder kroon ) ?

Dit Waltham zakvesthorloge is niet geschikt GEMAAKT, het is gewoon door zijn afmetingen beter geschikt
om als polshorloge te dienen.
Veel van oorsprong dames vestzakhorloges werden vanaf 1900 voor dit doel gebruikt, ook werden er bandaanzetten op gesoldeerd om ze met een "“gewoon” horlogebandje te kunnen dragen.
de waarde/bijzonderheid zit 'm bij dit horloge niet in het horloge zelf ,daar zijn er miljoenen van.
het speciale leren bandje is hier bizonder, en nog wel in zo’n goede staat na plm 100 jaar.
voor de duidelijkheid, je kan hier dus ieder zakvest horloge van welk merk dan ook in plaatsen,
zolang het maar een damesmaat is,meestal een amerikaanse 0 , 3 of 6 size. 30-40mm

Er zijn 2 belangrijke (verschillende) typen vestzakhorloges,
die met de opwindkroon boven de 12
en die met de opwindkroon naast de 3
hier 2 Elgins uit eind 19de Eeuw:

NB het uurwerk onder is gemonteerd in een zogenaamde "“hunters case”"
het deksel (links) bied extra bescherming,

Groet, André

Op marktplaats wordt nu zo’n zelfde band aangeboden, alleen niet in zo’n hele goede staat. (zoeken naar ‘eerste polshorloge’)

Dank je wel andre voor de informatie