Polshorloges : Investering of niet?

Oke en bedankt.

Grappig dat je het zegt! Ik heb recent een kanttekening geplaats op een post van een jongen die een nieuw horloge promoot (Prim) waarop ik repliceerde dat er een standaard ETA of Valjoux uurwerk inzat (nix mis mee maar ook geen hele bijzondere movement) tevens geen zeer geavanceerde c…q. bijzondere afwerking (zeg gerust sober), ik heb aangevoerd als motivatie voor volgens mijn mening te hoge prijsstelling dat het qua uurwerk, design en gebruikte materialen de hoge prijs niet rechtvaardigde.

Nou ik kan je zeggen van voor de persoon in kwestie de pl*#ris uitbrak door mijn motivatie, mede doordat ik repliceerde dat ik vond dat de 'gebakken lucht’factor wel erg aan de hoge kant was! Het is vaak ‘not done’ om dit kritisch tegen het licht te houden. Ook ik ben er vroeger voor gevallen hoor (Heb Rolex, Omega ect) maar bekijk het tegenwoordig veel nuchterder, kijk gewoon naar prijs kwaliteit verhouding, of tewel wat betaal ik en wat krijg ik daarvoor in handen en ben wars van de ‘toegevoegde waarde’ van merk historie die daarvoor vermeend zijn meerprijs waard te zijn.

Genesis

P.s.: voorbeeldje, zou de stalen Rolex sub band kwalitatief beter zijn dan de stalen band van een Seiko Monster?! Ik heb beide horloges en banden en ik denk daar het antwoord wel op te weten, vrees dat de meeste dat niet willen weten.

Monster beter…:wink:

Jij mag nooit meer raden! (dan te weten dat de stalen Sub band € 625 los kost::o)

Genesis

Dat is allemaal we zo maar je betoog ziet er volgens mij aan voorbij dat er geen enkele rationele verklaring is voor het kopen van een horloge van meer dan, laten we zeggen, 100 euro. De hele mechanische horlogemarkt drijft op het belang dat mensen hechten aan wat jij noemt gebakken lucht, maar dat is het volgens mij niet . Een gevoel vertegenwoordigt ook een economische waarde. Waarom ga jij anders op dure wintersport of naar een popconcert. En het is voor de gemiddelde liefhebber nou eenmaal zo dat een Patek meer fijne gevoelens oproept dan - met alle verschuldigde respect - een Seiko. Juist vanwege oa. de traditie.

Klopt wel, maar ik weet niet hoe het met jou zit, maar naar mate ik ouder word en meer heb ervaren c.q. bezit ga ik wel meer nuanceren en merk door de ervaring (of de leeftijd c.q. beide), dat ik daar onderhand een hele mooie balans ik kan vinden (btw heb een HT en stereo van > 65K is irrationaliteit ten top, maar ook daar is de nuance ingekomen;))

Genesis

Wat heb ik gewonnen…? een Rolex:P. Voor het embleem of het merk Rolex wat op het bandje staat daar betaal je alleen al € 500,- voor. Daar moet wat aan gedaan worden. Waarom is het prijsverschil zo groot tussen b.v. Rolex en Seiko het is allemaal massa productie en is de kwaliteit beter van een Rolex…? het ziet er misschien voor het oog beter uit (uurwerk) maar is het ook beter en gaat het ook zo lang mee als een Seiko of Citizen, wat die laatste betreft een heel onderschat merk in mijn ogen.

Hennie Schreef:

Wat heb ik gewonnen…? een Rolex:P. Voor het
embleem of het merk Rolex wat op het bandje staat
daar betaal je alleen al € 500,- voor. Daar moet
wat aan gedaan worden. Waarom is het prijsverschil
zo groot tussen b.v. Rolex en Seiko het is
allemaal massa productie en is de kwaliteit beter
van een Rolex…? het ziet er misschien voor het
oog beter uit (uurwerk) maar is het ook beter en
gaat het ook zo lang mee als een Seiko of Citizen,
wat die laatste betreft een heel onderschat merk
in mijn ogen.

Recent gesproken met een alom gerespecteerd forumlid die we allen hoog achten die me uitlegde dat de kwaliteit van het Rolex uurwerk werkelijk (zeer) goed niveau zit, geloof ook dat de Seiko daar niet in de schaduw van kan staan, maar laten we reeel zijn, daar zit ook een prijsverschil in.

Een hele mooie prijs kwaliteit verhouding is volgens hem het merk Dornbluth (spel ik het zo goed?!) en volgens mijn eigen bescheiden mening Revue Thommen (kijk maar eens op chrono24.com)

Genesis

Tuurlijk, ik vind ook (vaak) dat de prijs/kwaliteit geheel in onbalans is. In die zin volg ik je ook. Ik wilde alleen maar kwijt dat ik het niet raar vind dat de industrie op het gevoel probeert in te spelen. Dat is feitelijk hun enige verkoopargument. Het is niet zo dat wij slachtoffers zijn van verkooppraatjes. Wij laten als liefhebbers dat gevoel graag over ons uitstorten. Wij willen ons zo voelen.

Juist ja, manipulatie heet dat dus, btw wij laten ons manipuleren daar zijn we zelf voor verantwoordelijk. Mijn zoon vind de hobby ook leuk, ik probeer hem de nuance bij te brengen en dat gaat hem met zijn eigen implementatie goed af. Zijn keus voor zijn nieuw aan te schaffen Poljot Aviator II met alle add on’s met als motivatie de Russische cultuur geschiedenis en de atmosfeer die het uitademt met tevens de kwalitatieve beleving van een uurwerk dat is gemaakt met de door de Russen opgekocht voormalige ETA uurwerk machinies, mooie motivatie waar ik me goed ik kan vinden. Kost een substantieel bedrag (€ 335) maar is zeker te rechtvaardigen met wat je krijgt. (leerd hij misschien nog wat van het "try and errror path’van zijn vader)

Gensis

Ik ken dat. Ik heb er hier een van drie jaar rondlopen en die wil voorgelezen worden uit de (horloge-)bladen. Het begint al vroeg :D. Btw, mooie klok die HT van je (tu), da’s nou een voorbeeld van een goede prijs/kwaliteitverhouding waarbij de prijs naast kwaliteit ook gerechtvaardigd is door de traditie van het huis.

Even heel zwart wit, neem een Rolex en een Seiko premier automaat haal ze uit elkaar sorteer alle radertjes en veertjes enz. van elk horloge apart en ga ze dan vergelijken, wat en waar zit dan het verschil zijn de onderdelen van Rolex soms van goud!

Goed punt: voor 9000 EU heb je inderdaad waarschijnlijk een 1815 - en dan nog geen “limited edition”.
Voorwaarde voor horloges die in waarde stijgen, schijnt in het algemeen wel te zijn dat ze beperkt in aantal zijn. Vraag en aanbod enzo… Voor een “off-the-shelf” 1815 (hoe mooi ook!!!) lijkt dat niet aan de orde.
Hij heeft een zeer fraaie klok gekocht. Mogelijk z’n geld dubbel en dwars waard, maar in waarde stijgen ?? Ik zou mijn geld er niet op inzetten.

Kijk naar de bizarre bedragen die voor Pateks worden binnengeharkt op div. veilingen: allemaal OF zeldzame OF gecompliceerde modellen en vaak ZOWEL zeldzaam als gecompliceerd.

Groet
Mark

Roemer Schreef:

mooie klok die HT van je (tu), da’s nou een
voorbeeld van een goede prijs/kwaliteitverhouding

HT staat voor Home Theater oftewel Thuis Bioscoop:D

Genesis

Oeps… Ach je moet wat te wensen over laten.

Haha!! Mijn 3-jarige zoon kwam vanmorgen ons bed inkruipen. Hij sloeg me om de oren met een horlogetijdschrift dat hij naast ons bed zag liggen en vroeg me of we over horloges konden lezen :slight_smile:

De appel valt niet ver van de boom !!

Da’s nog meer waard dan een 1815 van 9,000 EU, nietwaar ?!?

Groet
Mark

dreski Schreef:

Wegens ruimte gebrek heb ik zo’n 20 jaar geleden
mijn Tommy the Who Pinball wizzard van Bally
moeten verkopen. Destijds voor 750 gulden. Ik heb
er nu nog spijt van. :frowning: En niet wegens de waarde
maar omdat het een geweldige flipperkast was.

HAHA. Ik was helemaal wild van die kast. Stond bij mij om de hoek in een snackbar aan de Assendorpsestraat in Zwolle. Multiball met dat klepje wat dan voor de flippers ging. Geweldige muziek zat er ook in.

Dan is zelfs de stalen band van een TAG Heuer Kirium (450 us$) nog betere “value for money”.

Dat boek is op zich al een aanrader!
Ik heb het sinds koert en had de mazzel dat ik het voor 18 euro 2e hand, maar haast in nieuwstaat, had. Koste wel veel sjouwwerk: het weegt nog best wat, als je zo door de stad loopt… ;-).

Niels

Ben me dat boek gaan kopen in de Slegte !!

Heel mooi naslagwerk vind ik het… en voor de prijs van 30 euro moet je het inderdaad niet laten…

Bedankt voor de tip.

Grtz,

Lieven