Polshorloges : Investering of niet?

Een collega/vriend van me kocht onlangs in Zurich een A. Lange & Sohn. Waarde van het uurwerk was pakweg 9000 euro, wat ook de verkoopprijs was. Alles is relatief, maar ik vind dat zeer veel geld voor een polshorloge.

Zijn bewering was dat van dergelijke categorie uurwerken er slechts een zeer beperkte oplage op de markt komt, en dat deze zorgvuldig verdeeld worden over de wereldwijde verkoopspunten.
De waarde van zulk een uurwerk zou alleen maar stijgen…

Kloppen deze beweringen of is er toch een grote korrel zout bij te nemen ??

Ik ben vrij nieuw op dit forum. Ik heb wel een passie voor mooie horloges, maar ik moet nog heel veel leren… Als jullie me een mooi naslagwerk kunnen aanraden, om snel op de hoogte te zijn van de gebruikte terminologieën en dergelijke, dan hou ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groeten,

Lieven (Gent - België)

Hallo Lieven,

Ik zou deze bewering maar met een hele grote korrel zout nemen.
Lange en Soehne is idd een topmerk, maar meer waard worden???

Een mooi naslag werk is Wristwatches, Armbanduhren,Montres-bracelets te verkrijgen bij de Slegte voor 30 Euro.
Verder kun je per e-mail alle grote merken om hun catalogus vragen, waarin je veel informatie kunt vinden.

Gr. JanJ.

Uit het feit dat je me naar de slegte stuurt, kan ik afleiden dat je ook uit het Gentse afkomstig bent ??

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Bedankt voor de tip !!

Silverballgames Schreef:

Uit het feit dat je me naar de slegte stuurt, kan
ik afleiden dat je ook uit het Gentse afkomstig
bent ??

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Bedankt voor de tip !!

de Slegte zit door heel nederland ook in diverse plaatse.

Dat wist ik niet…
Hier in Gent is de Slegte origineel begonnen als tweedehands boekenwinkel.
Nu uitgegroeid tot een hele grote boekenwinkel met voornamelijk nieuw materiaal.

1 like

En ik maar denken dat de Slegte alleen in amsterdam zat. :wink:

En Antwerpen zeker niet vergeten :wink:

Maar even ontopic. Een polshorloge koop je omdat je hem mooi vind en om hem te dragen. Wat heb je aan je investering als je er geen gebruik van kan maken? Als hij gebruiksporen vertoont gaat de waarde natuurlijk omlaag. Als je wat wil verdienen kun je je geld beter anders investeren.

Compenseert hooguit de inflatie en een uitzondering daargelaten zal het anders zijn, maar dan moet je hem niet dragen of een specifiek model kopen wat het risico met zich meebrengt dat je de klok zelf niet zo mooi vind maar hem aanschaft in de reden van de investering.

De waarde van een horloge is ontzettend subjectief en volgens mijn eigen mening heel erg vaak gebaseerd op ‘ongrijpbare’ zaken zoals reputatie, historie beperkte oplage ect. ook de 'gebakken lucht factor is heel erg sterk aanwezig om de soms (te) hoge prijzen te rechtvaardigen.

Is niet alleen mijn mening maar van menig horloge liefhebber die meestal al een respectabele tijd met de hobby bezig zijn (> 15 jaar). Vind je het mooi dan is het gewoon jou mening en ding.

Genesis

Volledig akkoord met Genesis… (enne…ben al lang bezig > 29 jaar).

Investeren in horloges brengt zelden op.

Je mag al blij zij als je de aankooprijs terugkrijgt voor een nooit gedragen horloge (maar wat ben je daar als liefhebber nu mee ?)

Bovendien vind ik “opbrengst” geen goed motief om horloges te verzamelen.

Zoiets doe je uit liefde voor het object, de mechaniek, de vorm of als hobby (imho).

Met Verzamelende Groeten,

Morse.

Helemaal met Morse eens. Tenzij het echt iets bijzonders is, kan ik mij niet voorstellen dat het in prijs stijgt. 9000 euro is zonder meer heel veel geld, maar het is nu eenmaal zo dat je daarvoor niet meer hebt dan een instap Lange. Kan me niet voorstellen dat die in prijs stijgt.

Dank voor de vele reacties.
Is me een heel stuk duidelijker nu.
Denk ook dat ik even bij de Slegte langs ga om dat boek te kopen…

Ik dacht het kopen van horloges even te vergelijken met mijn andere hobby, flipperkasten.
hier mijn site : www.silverballgames.com voor wie geinteresseerd is even een kijkje te nemen…

Bij flipperkasten is het wel zo dat deze door de band stijgen in waarde. Ze worden niet meer gemaakt, en de modellen die bestaan worden alsmaar schaarser… vandaar niet echt een slechte investering.
Al is het zo dat ik ze koop om op te spelen en dus niet als investering.

Groeten,

Lieven

Wegens ruimte gebrek heb ik zo’n 20 jaar geleden mijn Tommy the Who Pinball wizzard van Bally moeten verkopen. Destijds voor 750 gulden. Ik heb er nu nog spijt van. :frowning: En niet wegens de waarde maar omdat het een geweldige flipperkast was.

Er zijn ooit 2 flipperkasten gemaakt met The Who als thema.
Eentje was een elektromechanisch toestel uit 1974 van Bally, de andere was van Data East, uit 1994.

Waarde van deze eerste is pakweg 600 euro, indien in zeer goeie staat. De laatste gaat voor 1000 euro van de hand. Je kan ze nog steeds vinden als je zoekt…
Dus het is nooit te laat… :slight_smile:

Er wordt hier niet gesproken over vintage klokken als investering? ALS een horloge een investering ZOU zijn, moet je zoiezo eerst naar een vintage model kijken lijkt mij. Een nieuw model verliest direct waarde, een vintage uiteraard niet. Nu ligt het er natuurlijk maar net aan wat in de toekomst als ‘gewild’ zal worden gezien, om die reden dus moeilijk te zeggen misschien.

een vintage kan natuurlijk wel zijn waarde verliezen. Als je er teveel voor betaald hebt!
Maar in principe heb je gelijk. Wat de klassieker van de toekomst wordt is heel handig om te weten.
Die is dan op dat moment in de toekomst vintage geworden. Als je in de jaren '80 een vooruitziende blik had gehad kon je nu je investering te gelde maken. Voor de meeste onder ons is het echter gewoon een leuke hobby en koop je je horloge(s) toch om ze te dragen!?

Groet Arno.

Wie kan mij vertellen waar in Keulen de Uhrenborse gehouden wordt?
met dank.

nou ik koop ze gewoon uit bewondering voor de techniek zoals velen hier denk ik.
voor mij is dus de naam op de plaat niet het belangrijke, maar de “radertjes in de kast”.
en om op investering terug te komen, je haalt er volgens mij nooit uit wat je er in stopt, tenzij je ze misschien stuk koopt en zelf opknapt.
ik vrees dat dit laatste nog wel even duurt voor mij, alhouwel ik wel van plan ben een paar ebay’tjes te kopen om een beetje mee te knoeien(aka leren naturlijk).

groeten, Thomas

Hier wordt een zeer serieuze vraag gesteld over waardestijging (of op z’n minst waardebehoud) van een horloge. En dan ontstaat er een discussie over flipperkasten en filialen van de Slegte. Neem mij niet kwalijk, maar is daar het forum voor bestemd?
Het valt mij op dat niemand verwijst naar een bericht (van Hans Mennink??) over een recente veiling van Omega horloges.
Hieruit blijkt overduidelijk dat de horloge industrie er erg veel aan gelegen is deze gedachten in stand te houden (de waardestijging van horloges bedoel ik dus!) Natuurlijk zijn er voorbeelden van horloges die voor zeer hoge bedragen geveild zijn, maar dat zijn absolute uitzonderingen!
Zolang iets machinaal kan worden geproduceerd zie ik geen waardestijgingen ontstaan waarover geschreven wordt en waar de uiteindelijke vraag over ging!
We moeten niet vergeten dat de horloge-industrie 1 grote PR-machine is en dat beheersen zij allemaal voor de volle 100%. En wij trappen daar echt met zijn allen in.

Ik ook!!!

Ik heb zelf ook een aantal mooie horloges, maar een waardestijging zie ik echt nog niet gebeuren en daarovoor heb ik ze ook absoluut niet gekocht.

Laat mijn antwoord dus duidelijk zijn: waardestijging voor standaard-horloges? NEE! Tenzij de goudprijs of de platinumprijs naar duizelingwekkende hoogtes gaat stijgen.

Er zal wel weer iemand opstaan en het hiermee niet eens is. Het zij zo, dit is mijn mening!

@ Tik:

28.10.2007
Uhren- und Schmuck-Markt Köln
Ort: Kölner Uhrenmarkt "Gürzenich"
Martinstraße 29-37, 50667 Köln
Öffnungszeiten: 11-17 Uhr
Veranstalter: Rosie Kurscheid
Info: www.uhrenmarktkoeln.de

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.