Polywatch gebruiken op junghans Max Bill

Ter ere van de geboorte van mijn dochter heb ik in 2018 een junghans max bill (41/4461.02) gekocht. Zeer tevreden over de maat en stijl, alleen een beetje spijt dat ik toen niet net iets verder in mijn buidel getast heb voor een automatisch versie, maar goed, ik ben nog steeds zeer tevreden over de aankoop.

Er zijn in de afgelopen 6 jaar wel wat krasjes op het plexiglas gekomen en ik ben nu aan het twijfelen om deze zelf weg te werken met polywatch. Ik kan me herinneren dat ik ergens gelezen had dat dit nefast zou zijn bij de max bill modellen door een soort van coating die er op zit, maar ik kan dat niet direct ergens meer terug vinden.

Bij deze dus de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en me kan vertellen of het kwaad kan om polywatch uit te proberen op mijn junghans?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Als er op de buitenzijde een AR coating zit, kan het zijn dat je deze eraf polijst.
Ik ken de Max Bill niet genoeg of te zeggen of de AR coating aan de buitenzijde zit.

Edit: Ik zoek net het referentienummer op en zit dat er een saffierglas in zit, kan dat? In dat geval zal polywatch niets uithalen. Saffier krast niet zo snel normaal gezien, wat heb je er mee gedaan?

1 like

Er zit inderdaad een coating op. En die helemaal afpoetsen lijkt me niet zo leuk.

Heb het zelf nog niet geprobeerd bij Junghans.

Nieuw plexiglaasje kost iets van €45

1 like

Kijk, we leren elke dag weer iets hier.

Klinkt voor mij super onlogisch om AR-coating op de buitenkant van plexi te doen, juist omdat je dat wilt kunnen polijsten. Wist ook niet dat dat uberhaupt kon.

Voor 45 EUR voor een nieuw glaasje zou ik eerst zelf proberen te polijsten. Die 45 EUR is dan ook gelijk het ergste wat er kan gebeuren. En dan gelijk een plexi zonder AR coating of AR coating aan de binnenkant laten plaatsen!

2 likes

Ik zie dat ik het foute nummer heb neergezet, excuses, het is 41/4461.00 (met 00 op het einde ipv 02).
De 02 is met saffier, de 00 met hesalite plexi.

1 like

het is geen AR bij Junghans:

The plexiglass used in Junghans watches is coated with a transparent protective coating . This transparent coating creates a functional and aesthetic added value thanks to increased scratch resistance, improved UV and chemical resistance and a more intensive deep gloss.

2 likes

Maar zit die coating aan de binnen- of buitenkant?

Buitenkant, anders kan ze geen UV tegenhouden.

1 like

Ah, aan de buitenkant vermoed ik nu, gezien het feit dat hij ook voor scratch resistance bedoeld is…