Pontiac Bilomatic en Hydraulica jaren '60

Hoi Forum,

ik ben een leek wat horloges betreft… Vorig weekend was hier in de wijk garageverkoop en toen kreeg ik vaak de vraag of ik geen horloges te koop had… Toen dacht ik, ja, ik heb nog 2 exemplaren van mijn opa liggen, maar die ga ik niet zomaar aan de eerste de beste … verkopen.
Nu ik beide exemplaren heb opgediept, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat deze waard zijn… en ik vermoed dat hier wel wat experts zitten die me daar een idee over kunnen geven. Of ik ze effectief verkoop weet nog niet, want hebben ook een emotionele waarde. Mijn opa is overleden in 1970… beide horloges zijn dus minstens 50 jaar oud. Ik was zeer verrast dat beide horloges zelfs nog werken.
De eerste is een Pontiac Bilomatic Gulfstream, verguld met originele stainless steel (verguld ook) polsband. Ik vermoed dat deze van ergens tussen 1950 en 1960 is.

2e is een Pontiac Hydraulic met secondenwijzer geïntegreerd als kleinere plaatje in de grote; hiervan is geen polsband (stoffen is er later aangezet)

Graag jullie reacties.

1 like

Ik zou als ze van mijn opa waren geweest, nooit verkopen.

1 like

Gulfstream: Elegant waterdicht horloge modelnummer 25521, deze uitvoering ca. 1964/65
De band is er eventueel bijgekocht. Ze werden met leren band uitgeleverd.
Dit soort banden is de pest voor de lugs.

Hydraulica: Waterdicht horloge volgens (destijds) nieuw systeem met een gedrukte ipv geschroefde bodem, vroege uitvoering ca. 1960

Waarde afhankelijk van de toestand, aanwezigheid van de originele kroon, en bij de Hydraulica van het metaal (als het modelnummer met een 8 begint is het een stalen kast, als het met een 2 begint is de kast verchroomd.
Ik betaal voor dit soort horloges tussen 30 en 80€

1 like

Fris plaatje met mooi lumen die Hydraulica, alleen wel een chroom kastje zo te zien.

dank voor uw reactie
het polsbandje v/d Gulfstream is volgens mij echt wel origineel… Het glas is niet beschadigd, maar is door een aantal krasjes… en de leeftijd, niet meer heel zuiver. De vergulde rand is ook door de tand des tijds, verkleurd. Ik zie nergens een modelnr. of zo … de achterplaat is niet ‘bedrukt’. De ‘opwindknop’ gaat wel verrassend soepel (met mijn veel recentere horloges gaat dat veel moeizamer…)

Bij de Hydraulica staat op de achterzijde enkel PONTIAC HYDRAULICA ingedrukt… geen serienummer of zo. Hier is het glas in zeer goede staat, de kast iets minder gaaf… Deze iets is ook net iets kleiner dan de Gulfstream

heb wat betere foto’s toegevoegd

dat lijkt me te kloppen… maar ben geen ‘expert’ op dat vlak…

Ik zie 20123P dat is het modelnummer. Daarboven staat nog het serienummer, maar dat kan ik niet lezen op de foto.
De Perlon band is ook suboptimaal, kijk maar naar de schade aan de bodem van de kast.

Het werk zal een ETA 1260 zijn.

jij hebt goede ogen zeg… ik heb er met vergrootglas een kwartier naar moeten zoeken :wink: (maar jij wist natuurlijk wel waar je moest kijken…)
Boven de 20123P staat nog 947970

Nu ik weet waar ik moet kijken… op de achterplaat v/d Gulfstream, zeer moeilijk zichtbaar wel… staat P26521 denk ik en daarboven 970023

Ik zag op een veilingsite (Catawiki…; zelf niet mee vertrouwd…) dat een dergelijk horloge verkocht werd voor 131 eur.

soit, ik weet nog niet of ik uh. wel wil verkopen…

Moet hij wel op tijd lopen en wat meer opgeknapt zijn dan de horloges in de staat waarin ze nu verkeren.