Pontiac Chronograph

ik kreeg voor mijn verjaardag een nieuw horloge : een Pontiac Chronograph met titanium kast, witte wijzers op zwarte wijzerplaat en lederen bandje. Ik vind het een prachtig horloge doch ik had graag wat meer info over het merk Pontiac gehad want ik vind nergens op het internet iets zinnigs over nieuwe Pontiac horloges en het horloge was niet vergezeld van een instructieboekje of enige documentatie. Bestaat het (Nederlandse ?) merk uberhaupt nog ? Wat is de geschiedenis van de Pontiac fabriek ? Worden de huidige Pontiacs gemaakt door een ander bedrijf ? Alvast bedankt voor de feedback !!

type voor de aardigheid even bij Google in:

Wim van Est

dan lees je een aardig verhaal over Pontiac.

En de Pontiac?..die tikte voort.

Dit nadat Wim van Est (de bekende wielrenner voor de ouderen onder ons) in een ravijn was gereden tijdens de Tour de France. En zijn horloge (de Pontiac dus) die tikte rustig door. Destijds door Pontiac fantastisch uitgebuit in de reclamecampagnes.

Hoi E.T. (waar je ook bent :)),

Pontiac was een ‘handelsmerk’. Zo bestelde de firma Kinsbergen in Amsterdam de onderdelen bij verschillende leveranciers en stelde deze samen tot behoorlijke horloges. Tot en met de jaren tachtig kwamen hier vele modellen uit voort met uurwerken van verschillende merken als Landeron, Valjoux en Eta. Zowel automatic en mechanische modellen. Later ook quartz. De firma Kinsbergen had wat dat betreft een goede naam. Zo leverde Eta verschillende kwaliteiten qua uurwerken. Kinsbergen gebruikte alleen eerste klas Eta uurwerken. In de jaren na WWII, was Pontiac een toonaangeven merk in de Benelux. Niet verwonderlijk dat nog steeds veel tweedehands Pontiac horloges te vinden zijn in deze landen.

Vanaf de periode dat de quartz uurwerken hun intrede deden is het ook met het merk Pontiac gedaan geraakt. In de jaren 80 en 90 werden de quartz modellen nog behoorlijk verkocht, echter tegen de eeuwwisseling was het grotendeels gedaan. Onder de naam ‘Pontiac bij Clyda’ zijn de laatste jaren nog nieuwe series gemaakt, maar zonder het gewenste resultaat. Op dit moment zou men bezig zijn om ‘iets’ samen met Omega te gaan doen, tot concrete stappen heeft dit volgens mij nog niet geleid.

Vr gr Ron