Pontiac ETA 1280

Vandaag een leuke Pontiac opgepikt op de rommelmarkt, maar deze kwam met een probleem.

Uurwerk is mooi schoon maar er mankeert iets aan de balans opstelling. Mijn vraag is of dit te maken is of dat er een andere balans in moet. Er ligt namelijk wat los :slight_smile: de fijn afstelling.

Hier ook nog een plaatje van het horloge zelf.

1 like

De kompas ligt er los bovenop.
De binnenzijde van de ring van de kompas heeft een rand aan de onderzijde.
Als het goed is kun je die over houder van het incablock systeem (heeft een rand aan de bovenzijde) heen drukken.
Met een schroevendraaiertje iets fixeren op de juiste plaats en met een andere er overheen drukken.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Inca

Een nieuwe deksteen voor het Incabloc is wel te koop en te vervangen. De ring met regulator kan ook wel weer worden vastgemaakt, maar een nieuwe balans is denk ik makkelijker. Ik heb nog 2 x een 1280 liggen van een Pontiac. Moet ik even kijken wat de staat van de balans is.

grtz Melvin

Als dat de beste oplossing is hoo me ik graag of ik die kan overnemen van je.

Bedankt voor de goede reacties beide

Helaas is de ene balans van het oudere type zonder Incabloc. Daar is ook de spiraalveer niet meer zo fris van. De andere balans is prima in orde, maar die heeft een andere plating. Bronskleurig is geen gezicht om over te zetten in jouw uurwerk.

Bedankt voor je bericht Melvin, ik heb het ondertussen op de manier van Inca geprobeerd en dat is gelukt! Het horloge loopt weer maar niet top heb ik het idee, even bijhouden in ieder geval.

Bedankt nogmaals

Nee dat zal wel niet want er ontbreekt een stukje van de deksteen. Ook zullen de regulatorpins wel de spiraalveer hebben meegenomen en verbogen toen de kompasring eraf geschoten is. Hij loopt in ieder geval, dat is al heel wat :slight_smile:

Nu de kompas er weer op zit, als je de balans met een pincet voelt op axiale speling, is die er dan?
Blijft het uurwerk lopen aan beide zijden van het uurwerk. Dus met de wijzerplaatzijde naar beneden en andersom met de wijzerplaat naar boven. Als dat zo is, zijn de astappen meestal wel goed.
Bekijk dan de stenen en de spiraal zoals @Vintage1982 aangeeft.

Op de vergroting van het uurwerk lijkt er een streep over de deksteen te lopen. Is dat gebroken?

Met vriendelijke groet,
Inca

Even een kleine update.

Horloge loopt in beide standen, en blijft ook goed lopen.
Hij loopt op dit moment alleen nog flink voor, ik ga er nog even mee aan de gang.

Ik zal ook de deksteen bekijken maar volgens mij is die OK.

Even nog een extra vraag: De 2 ringen op de balans, waar zijn die nou precies voor en dan bedoel ik wat doen ze precies?
Beide doen iets met de verstelling van de balans neem ik aan? Beide ringen waren ook los geraakt.

Als je eigen foto voor je hebt dan zie je twee ringen zoals je zei. De linker ring met bolvormig uiteinde is de “studholder”. Daarmee zit het begin van de spiraalveer vast met een “stud”. In dit geval is deze mobiel en daarmee kan je de beat rate regelen van een horloge. In andere (de meeste) gevallen is de studholder vast en kan dit niet op deze manier geregeld worden.
De andere ring is de kompasring met de regulator. De twee puntjes die je ziet, zijn de regulator pins. Door deze ring te verschuiven, verander je de effectieve lengte van de spiraalveer. Als je deze kompasring richting de studholder verplaatst, maak je effectief de veer langer en zal het horloge langzamer gaan lopen en andersom natuurlijk.
Als je de ringen in deze positie weer hebt vastgemaakt, staat het inderdaad bijna helemaal in de plus. Probeer eens de regulator met de twee pinnetjes wat naar links te verplaatsen zodat de inkeping aan de andere kant van de kompasring precies in het midden van plus en min staat.

Ik ga er binnenkort weer even mee aan de slag.

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze in deze hebben gekozen voor een mobiele spiraal veer, levert dit voordelen op?

Ja, omdat je heel makkelijk de beat rate kan aanpassen zodat je een zo klein mogelijke beat error hebt. Als de studholder vast is, moet de balans eraf en dan moet je met een zeer kleine schroevendraaier de collet draaien van de balans.

aha bedankt melvin voor alle duidelijke info!

1 like

Melvin heeft eigenlijk alles al gezegd.
Als je geen apparatuur hebt om de beat error te meten kun je dit ook handmatig controleren.
Vaak kun je dit wel zien als je goed kijkt met een loep.
Haal de veer spanning van het uurwerk af zodat het uurwerk stopt, dan moet het anker (pallet fork) precies in het midden van de 2 begrenzingspennen blijven staan.
Door de piton (stud) te verdraaien, draait de plateausteen (inpulse jewel) die de positie van het anker bepaalt.
http://img4.imageshack.us/img4/6610/20110424105735leveresca.jpg