Hoi ,
Even een vraag over een Pontiac golden arrow goldcap.
Is de lunette hiervan verguld of echt goud?
Kan het bij andere modellen van Pontiac ook voorkomen dat de lunette van goud is?
Bijvoorbeeld bij een hydroulica.
Ik heb geen verstand van dit specifieke model maar die term duidt niet op massief goud maar eerder een wat dikker verguldsel
@Maurits weet er meer van, maar ik heb ook een Golden Arrow met een gouden bezel, 14K goud.
Foto?
Kan best goud zijn. Is niet heel veel gram of geld.
100% 14k bezel op staal. Het nummer achterop de kast zal dit uitwijzen.
Ik heb exact dezelfde, zit alleen een bilomatic uurwerk er bij mij in. De jouwe heeft een Eta 27xx uurwerk, de mijne een AS caliber.
Inderdaad gouden bezel. O.a Certina hebben dit ook. De bezels die ik in handen heb gehad wogen allemaal tussen de 1 en 2 gram… zeg dus even tussen de 40 en 80 euro aan goud.
Verguld is ten eerste een ander procédé, namelijk galvanisch en ten tweede een andere dikte/hoeveelheid
De dikste vergulding die mij bekend is is 80 micron bij Omega horloges, dat is 0,08mm en wordt op een messing kast aangebracht.
Een goldcap is 1 mm en soms meer en wordt op een stalen kast geperst.
Vaak zie je bij goldcap ook een goudmerk.
Het eerste cijfer 4 van het modelnummer duidt op een stalen kast met goldcap, althans bij het nummersysteem van 1960 tot 1980.
Sommige maar niet alle modellen hadden het submerk Golden Arrow.
Ik heb zelfs exemplaren met het zelfde modelnummer gezien waarvan het ene wel en het andere niet GA op de wijzerplaat had staan.
Er zijn ook enkele Hydraulica modellen met goldcap.
Die hebben alleen Hydraulica op de wijzerplaat.
Het modelnummer van de Bilomaric van @Serge2 is waarschijnlijk 455xx
Bij Omega begon het modelnummer van de modellen met goldcap met CD (ik heb het over de jaren zestig/zeventig, inmiddels is hun systeem al minstens twee keer veranderd)