Pontiac Gulfstream 3-star Bilomatic

Hallo Forumleden, horlogefanaten en verzamelaars!

Door langdurige ziekte en slechte gezondheid ben ik al tijden niet meer langs geweest, maar ik ben wel een vrij lange tijd lid van het forum.
Nu heb ik een vraagje, een verzoekje en zou ik het erg waarderen als iemand mij informatie en advies kan geven over een horloge dat als vintage kan worden omschreven en wellicht als vrij zeldzaam maar niet extreem kostbaar, dus een leuke kans voor een horlogeliefhebber of verzamelaar, een mooi horloge in zeer goede staat te verkrijgen, zie hieronder mijn uitleg:

Uit een erfenis heb ik -al tijden, maar mijn pols is te grof om het te dragen- een
Pontiac Gulfstream 3 sterren Bilomatic verkregen.

Ik ga het horloge verkopen, omdat ik het zelf niet kan dragen én omdat ik al zo’n 2 jaar gezocht heb naar een horloge waar ik helemaal wild van ben, een B-Uhr oftewel de originele Flieger. Die zijn er van 50 euro tot 25000 euro, maar ik heb geen enorm budget en dus ga ik voor merken als Longines -die het eerste model bouwde!-, Stowa, Laco, Aristo, (IWC’s 55mm replica is gigantisch boven budget) en de andere merken die ik even vergeet, aangezien deze merken tot de groep behoren die echte originele B-Uhren hebben gemaakt.
Maar, Steinhart is bijvoorbeeld ook een mogelijkheid, veel value for money en zij hebben een goede service en een goede naam onder de Flieger-enthousiastelingen opgebouwd. Jammer is alleen dat het type dat ik zoek is uitverkocht bij Steinhart én dat er wel andere nieuwe modellen zijn uitgebracht maar die voldoen niet aan mijn criteria.
Ik heb een flinke pols, dus 44, maar liever nog, 47 mm is wat ik zoek en de dial moet zo clean mogelijk zijn. Er is tussen de 200 en de 1000 euro onvoorstelbaar veel keuze en dus zal het nog wel een tijdje duren alvorens ik echt een keuze heb gemaakt. Geen chronograaf, maar een echte Flieger met automatisch uurwerk en de hack-functie, mooie lederen band en een dikke stalen kast. Ik ben geen liefhebber van titanium, edelstaal of staal is goed genoeg, zoals gezegd, ik draag het of ga het, dagelijks dragen en gebruiken.
Ik ben geen horlogeverzamelaar, ik verkoop het horloge omdat ik slechts 1 horloge nodig heb voor dagelijks gebruik, het is voor mij geen sieraad, maar simpelweg een gebruiksvoorwerp om de tijd bij te houden! Natuurlijk moet ik het wel mooi vinden, maar het doel van de aanschaf is de functie; weten hoe laat het is!

Ik heb informatie over de Pontiac Gulfstream modellen opgezocht, er is echter niet heel veel aanbod van deze Pontiac’s en ook niet heel veel informatie beschikbaar.
Wel weet ik dat het aantal sterren (maximaal 3) een aanduiding is van de kwaliteit. Verder is Bilomatic een automatisch uurwerk, gemaakt in Zwitserland en van de Gulfstream modellenreeks zijn er niet zo heel veel die te koop komen.

Mijn exemplaar is buitengewoon netjes, origineel en werkend. De wijzerplaat vertoond geen zichtbare beschadigingen of slijtage, de achterzijde lijkt me ongeopend en de originele kroon met Pontiac en de ster is aanwezig.
Echt een horloge dat de liefhebber erg kan waarderen en daarom vind ik het dus gerechtvaardigd dat ik het ga verkopen. Dit horloge is er om gedragen of verzameld te worden en het ligt al jaren onaangeroerd in de lade.

Zijn er forumleden die mij meer informatie over de leeftijd van de Bilomatic 3 star Gulfstream kunnen geven? Dit is geen waterresistant duikersmodel of een verguld exemplaar overigens.

Aangezien ik ook niet wil “spammen” vermeld ik geen advertentielinks, maar ik heb al wel wat reacties gehad van mensen die interesse toonden n.a.v. mijn advertentie.

Het is een mooi vintage horloge en ik ben toch nieuwsgierig naar de historie, de leeftijd en of ik het juiste bedrag ervoor vraag. Want, het gaat mij dan niet echt om het geld, het is wel op te merken dat ik geen rijk mens ben en dat ik wellicht mijzelf kan behoeden door de monumentale fout te maken, dit erfstuk onder de prijs te hebben verkocht, zeker omdat het in zo’n goede conditie is.

Op mijn zoektocht op internet kwam ik wat afbeeldingen tegen met vergelijkbare Gulfstream’s waarbij mij direct opviel dat de wijzerplaat bij alle exemplaren waar ik afbeeldingen van gevonden heb, allemaal beschadigd waren, vervaagd en door de tand des tijds of door zwaar gebruik simpelweg versleten oogden.
Dat is niet het geval bij mijn exemplaar, de totale toestand is goed tot erg mooi.

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen en adviseren, alvast heel erg bedankt!
Natuurlijk, als ik uiteindelijk mijn Flieger heb aangeschaft, zal ik een leuk topic met foto’s plaatsen, zodat jullie kunnen zien wat mijn uiteindelijke keuze is geworden.

Voor nu, heel erg bedankt en ik zie uit naar de reacties van mensen die mij meer kunnen vertellen over de Pontiac Gulfstream 3 star Bilomatic dan dat ikzelf in een uur of 4 zoeken, heb kunnen vinden.
Dank en tot spreeks!
Groet,
VH

Foto?

Uut Aalten, scherpere foto’s zijn inderdaad geen overbodige luxe. De prijsstelling is aan de hoge kant.

beste,

de verzamelwaarde van pontiac is klein, in Belgie en Nederland is dit voor velen een zeer bekende naam, die degelijke horloges maakte… maar buiten onze contreien is het een van de zovele merken uit die tijd…

Nu ben ik uw advertentie tegengekomenen en u mag van heel veel geluk spreken als u de minimumprijs die wilt krijgt…

Leeftijd volgens mij ergens uit de jaren 60…

Heren, bedankt voor de reactie.
Even ver terug bladerend in het forum kom ik inderdaad wat informatie tegen over de Gulfstream met de sterren vs kwaliteit.
En wat de prijs betreft, de kwaliteit speelt een grote rol, want dit erfstuk is in zo’n goede conditie dat de minimumprijs wel te rechtvaardigen is.
Ik ben door ziekte lang uit de roulatie geweest en zodra ik toestemming krijg, zal ik het horloge aanbieden in de verkoop-sectie, mét hopelijk scherpere foto’s.
Ik heb helaas geen al te beste camera.

Maar, erg aardig dat ik nu weer wat extra achtergrond informatie heb, dank daarvoor!

P.S.

Horlogemaker Jan Ubels in Bredevoort, heeft bescheiden collectie Laco horloges op voorraad. Volgens mij ook wat fliegers, het is maar op een steenworp afstand van uw woonplaats.

Succes!

ticothijs82 Schreef:

P.S.

Horlogemaker Jan Ubels in Bredevoort, heeft
bescheiden collectie Laco horloges op voorraad.
Volgens mij ook wat fliegers, het is maar op een
steenworp afstand van uw woonplaats.

Succes!

Dank je wel voor de tip! Als ik weer mobiel ben, zal ik een bezoekje overwegen.

Voor diegenen die een interesse in dit voor mij niet draagbare vintage horloge hebben, graag Uw suggestie hoe ik toestemming mag verkrijgen om hiervoor een topic discussie cq advertentie te MOGEN openen op dit horlogeforum.
Ik ben sinds 2009 lid, maar ben zeker sinds februari 2010 chronisch ziek geworden en dat verklaard dus de kleine hoeveelheid reacties.
Nog steeds ben ik erg zwak en ben ik aan huis gebonden, derhalve zou wat afleiding, zoals nu wat horlogepret, wel welkom zijn.
Een oproep dus aan de beheerders én de forumleden of ik dit mag doen.
Bij voorbaat mijn dank.

Misschien helpt een Privéberichtje aan de Beheerder waarin u de situatie uitlegt wel.

Pontiac is een mooi merk, maar zoals eerder aangegeven is de verkoopwaarde gering. Hier werd ook al zo’n mooie aangeboden: http://dezinvanluxe.nl/nl/forum/topic?f=10&t=17315?p=329577&hilit=pontiac#p329577, die maar moeilijk verkocht. Ik denk dus ook dat je vraagprijs aan de hoge kant is, maar wie weet - met betere foto’s - kom je net rond de minimumprijs uit. Succes ermee!

Iedereen bedankt voor de adviezen.
Betere foto’s zijn inmiddels gemaakt en bij de advertenties geplaatst.
Ik wacht de reacties van liefhebbers de komende weken af.
Bedankt!

De Pontiac is verkocht. Veel plezier, S uit O!