Pontiac hydraulica 448282 83004

Wie weet uit welk jaar deze Pontiac is. Hij heeft geen datum aanduiding op de wijzerplaat.

Dit word lastig…
Foto zou wel helpen.

1 like

Het caliber geeft meer info, maar inderdaad zou een foto van het horloge en uurwerk helpen.
Klik op het icoontje met pijl naar boven en je kunt een afbeelding toevoegen.

2 likes

1 like

83004 is een tamelijk vroege, dus ongeveer 1960-1965
In de bodem staat een datum code die aangeeft wanneer de kast geproduceerd is. Tel daar ongeveer 1 jaar bij en dan heb je een indicatie wanneer het horloge op zijn vroegst in de winkel terecht is gekomen.

2 likes

Leuk, ik gok nog een originele Hydraulica/compressor kroon.

Ik wil hem wel een service geven en het glaasje netjes maken…

1 like

Heb ook geen idee of het nog loopt.
Kun je me een indicatie geven over de kosten en wat het waard is? Is van mijn vader van 93 en misschien leuk voor een ben de volwassen kleinzonen als het weer functioneert. Voor mij heeft het alleen emotionele waarde…Ik kan me herinneren dat mijn vader net tientalle jaren gedragen heeft.

1 like

Ik stuur je een PB tje

Ik heb het even in mijn archief nagekeken: het uurwerk is een ETA 2390

Als de kroon alleen gearceerd is is het een van de vroegste modellen.
Als in de arcering ook Pontiac staat is het horloge al iets later.
En met alleen Pontiac op de kroon is nog later.
Exacte data heb ik helaas niet.
Als de kroon glad is is hij helaas niet origineel.

Je kunt het horloge horizontaal houden en links- en rechtsom draaien.
Als de secondenwijzer dan even loopt is het werk nog enigszins in orde.
Maar een service is hoe dan ook aan te bevelen.

1 like

Ik had natuurlijk meteen alles kunnen nakijken.
In de bodem van de kast in mijn archief staat 1 62. Op de achterkant staat 561xxx
Dus (de bodem van) de kast van dat horloge is gemaakt in januari 62
daarvan uitgaande kom ik op een verkoopdatum vanaf ca eind 1962/begin 1963
Het horloge van de TS heeft nr. 448282 en heeft bovendien nog geen Hydraulica op de wijzerplaat dus is van een vroegere serie(*).
Dat Hydraulica ontbreekt op de wijzerplaat heb ik al vaker gezien bij vroege modellen.
Onlangs nog heb ik een 20003 gezien met serienummer 394xxx ook zonder Hydraulica op de wijzerplaat met gearceerde kroon met Pontiac erop en uiteraard de platte bodem met de Pontiac Hydraulica gravering.

(*)Vaak werden van succesvolle modellen tweede of misschien zelfs derde series gemaakt.
Dat is te zien aan de serienummers.

Hier een reclame uit 1960 voor Pontiac Hydraulica zonder Hydraulica op de wijzerplaat

Vreemd genoeg met een veel nieuwer PONTIAC logo.
Reclame kun je niet altijd geloven :wink:

@Quiz1234 Ik ben benieuwd wat de horlogemaker te zijner tijd vertelt mbt de datum in de bodem.

2 likes

Ik laat het je weten. Ik ga het horloge opsturen en dan hoor ik het wel!’

1 like

Ik zou je nog laten weten wat eruit gekomen is:
De kast is uit mei 1961
Uurwerk ETA 2290

3 likes

Hoi Serge,

Ik heb een hydraulica van Pontiac. Heb jij enig idee hoe ik de kast kan openen?

Wippen/ draaien?

Helaas flink beschadigd aan de onderkant.

Groet Jeroen.

1 like

Ha Jeroen,

Hydraulica deksel moet je wippen. Zie je het driehoekje?
Schilmesje eronder, langs beide lugs en en dan omhoog wippen…

Doe je zelf de service?

Hij loopt wel goed. Wil kast reinigen en glas vervangen. Heb de hele tijd niets gedaan. Ben eigenlijk alleen nog maar uit elkaar aan het halen en in elkaar zetten. Pontiac is wel overzichtelijk. Kom soms dingen tegen en denk dan …… hoe was het ook alweer. Horloge voor 16 euro gekocht op MP. Loopt niet stond erbij. Tja …. Als je hem niet opwindt? Loopt op 24 uur een minuut te snel. Eerst maar eens voorzichtig open maken. Krijgen.

Ik lees ook wel eens van een p in het glas. Ik heb dat nog nergens gezien. Het wordt ook een herfst/ winterprojectje.

Het lukt mij trouwens ook niet om de stem van die Pontiac automatic vast te zetten. Snap daar niets van. Ik kan deze er steeds uittrekken. Weet niet waar dat misgaat.

Ik had een tweede op de kop getikt. Met een mooiere kroon. Dacht het even snel om te kunnen wisselen……… in wilde diegene die door jou geserviced was behouden met de andere mooiere kroon. Nou ja…… wordt vervolgd.

Is er een handboek voor de onderdeeltjes? Waar die weer terug moeten? Blijft een vak apart en een leuke hobby.

1 like