Pontiac hydraulica memomatic

Oud topic; kreeg vandaag ook een Pontiac Hydaulica Memomatic binnen :slight_smile:

Sorry voor slechte foto’s

Hier een champagne kleurig broertje van de starter van deze thread.
In ieder geval 3 generaties voor mij in de familie, dragen de heren een Pontiac horloge. Aangezien mijn vader de zijne (erfstuk van zijn opa) nog heel wat jaren zelf met plezier zal dragen heb ik in 2014 besloten zelf op zoek te gaan naar een Pontiac. Uiteindelijk viel ik toen voor deze Hydraulica Memomatic. ETA 2783 Kastnummer 85305. Vermoedelijk van 1970. Meteen ook een leermoment, lage aanschafprijs bleek voort te komen uit een defect automaatgedeelte, dit resulteerde dus direct in een volledige revisie van het uurwerk. Loopt nu dan wel als een zonnetje! Bijzonder voor iemand van destijds 27, maar ik was (en ben) er trots op. Nagenoeg ieder weekend wordt hij gedragen. Inmiddels afgewisseld met enkele andere oldtimers.
Over dit horloge 2 vragen:

  • Momenteel is het voorzien van een groen lederen band (niet origineel) met originele Pontiac gesp. Echter strookt dit mijns inziens niet met het waterdichte karakter van dit horloge. Kan iemand misschien vertellen of er behalve staal destijds wellicht ook een andere waterbestendige (nylon?) band geleverd zou kunnen zijn geweest, welke dan voorzien was van die originele gesp?
  • Hoort de vlakke kastrand rond het glas gepolijst te zijn, of geborsteld? De mijne heeft een geborstelde rand rond het glas, de rest van mijn kast is gepolijst. Ik denk erover de kast opnieuw te laten polijsten vandaar.

Het een voudige antwoord is nee.
Ten eerste is dat wat toen waterdicht heette niet te vergelijken met dat wat we er vandaag onder verstaan.
Ten tweede was de bedoeling van dit soort horloges niet om er mee te zwemmen. Waterdicht was makkelijk bij werkzaamheden in de tuin, handen wassen of als het eens regende. En in de zomer om condens te vermijden als de drager het heet had en zweette.
De meeste stalen Pontiac horloges werden met een zwarte leren band geleverd.
Bewaar in ieder geval de originele gesp, die zijn niet meer te vinden.
Er waren Pontiac Hydraulica modellen die met een Tropic Band geleverd werden, met Pontiac gesp. Echte tropic banden zijn - als je ze al kunt vinden - erg duur. Maar ze zijn wel prettig om te dragen. En kunnen tegen zoet en zout water.
Of dit zo’n model was kan ik niet meer achterhalen.

De moderne kopieën van de Tropic schijnen nadelen te hebben. Vooral die uit silicone.
Ergens op het forum is een thread over Tropic banden, even de zoekfunctie gebruiken.

En ook nooit een perlon band nemen,. Daarmee verwoest je de achterkant en kan de inscriptie verdwijnen.

Mbt de kast zal ik morgenavond thuis kijken. Misschien heb ik dezelfde in mijn collectie.
Maar een vintage horloge laten polijsten is imo geen goede keus. De kans dat de scherpe lijnen voor eeuwig verdijnen is veel te hoog.
Gewoon laten zoals het is, zo is ie mooi.

Staat er nog een tweede nummer op de achterkant?

1 like

Beste Maurits, bedankt voor de snelle uitgebreide reactie!
Ik vind het horloge ook het mooist met een lederen band, alleen al vanwege die originele gesp. Zal die ook echt niet wegdoen.
Zwemmen leek mij inderdaad al geen verstandige optie. De 40+ jarige “waterdichtheid” heb ik tijdens de uurwerk revisie niet laten testen door mijn horlogemaker. Ik ga er wel mee tent-kamperen. Is vorig jaar ook goed gegaan, geen condens. De lederen band verslijt alleen wel aardig van een zomers vochtige pols. Vandaar dat het me leuk leek om er voor de zomer een bij het horloge passende “sportievere” band bij te hebben.

Bedankt voor de tip over de rubberen Tropic banden! Zal daar eens meer over gaan lezen/opzoeken.
Tijdsbeeld-technisch wellicht ook een goede optie:

  • Lederen banden met een “tropic” perforatie?
  • De momenteel weer hippe retro RVS Mesh/milanaise horlogebanden? Zien er best comfortabel en verfijnd uit. Gewone stalen geschakelde banden vind ik vaak meteen zo grof.

Ben gerust eerlijk, ik ben op zoek naar tijdsbeeld juistheid.

De perlon banden had ik inderdaad ook al afgeschreven. De vorige eigenaar van mijn Helvetia heeft er de achterkant ook fijn mee gematteerd. Vond het ook niet bij de chique uitstraling passen, direct verwisseld voor een mooie lederen band.

De volledige kast polijsten is wellicht geen goede optie inderdaad, echter die vlakke bovenkant ziet er niet origineel geborsteld uit. Het is te onregelmatig gedaan. Wellicht sporen van een polijstbeurt bij de vorige eigenaar? Vandaar dat ik er over denk alleen dan die bovenkant toch te laten doen. Het glas zal er dan af moeten, is nog netjes maar ik denk niet meer origineel want er staat geen P in. Ik heb hier gelezen dat dit bij deze Piquerez kast toch wel zou moeten horen. Daartegen heb ik dan wel een vierkantje (Piquerez aanduiding?) op de wijzerplaat onder Hydraulica (niet op de kroon, die is origineel sterretje met Pontiac er omheen)

De achterkant: Pontiac Hydraulica met golflijntje slechts één nummer: 85305

1 like

Ik zit op het ogenblik “in de sneeuw” dus kan niet meteen de dingen kijken, vandaar mijn vraag: hoe breed is de band?
De breedte heeft namelijk ook een invloed op de prijs van de Tropic banden.

Op de baai zie ik een paar 18mm met een beginprijs van 70€ en 19mm voor > 200€

Tropic is wat dat betreft absoluut juist. En je hebt niet de problemen die je met een leren band hebt: zweetvlekken, verslijten enz.

Houd in de gaten dat er nieuwe en oude - Tropic banden zijn met rechte en gebogen aanzet. Op dit horloge hoort er natuurlijk een met rechte aanzet.

Een stalen band die niet speciaal voor een bepaald model gemaakt is, raad ik altijd af. De aanzetten graven zich met de tijd in de lugs. En dan heb je na een tijd afgrijselijke krassen. Je ziet ze weliswaar niet meteen, maar zodra je de band wisselt valt het op en “it can’t be unseen”.

Geen P wil niet altijd zeggen dat het glas niet origineel is. Het hangt van het jaar af. (En ook nog van andere factoren). En een Compressor glas in de juiste maat te vinden is niet makkelijk, laat staan met en P erop. Dus lekker laten zoals het is.

Het kleine vierkantje op de wijzerplaat heb ik ook bij tenminste één Hydraulica en ik ben bezig dat wat ik daarover meen te weten te verificeren.
Ik weet dat het niet met Piquerez te maken heeft maar ik ga toch binnenkort het Piquerez archief consulteren en misschien vind ik iets.

Ik houd je op de hoogte

Edit:
Kijk hier maar even Tropic banden eBay

De band is 19mm breed.
Ik heb naar aanleiding van je tips hier op het forum en op Ebay eens rond gekeken naar de rubber tropic banden. Als het dan al lukt voor een leuke prijs een echte en mooie band te vinden, ben ik bang dat het er dan toch te praktisch uit gaat zien. Denk dat dergelijk banden beter passen bij een echt waterdicht en stoerder (duik)horloge. Wellicht iets voor een toekomstig horloge. Deze Pontiac is hier toch wat te gekleed voor vormgegeven vind ik.
Je tip van de niet-originele stalen banden in het achterhoofd hebbende, kan ik dan niet anders dan toch maar een lederen band blijven gebruiken. Ook omdat het horloge waarschijnlijk destijds zo geleverd is zoals je eerder al aangaf. De donkergroene band die ik nu had vond ik wel mooi bij de champagne wijzerplaat kleuren, of anders misschien een donkerblauwe.
Zag ook zogenaamd 70s retro "rally’ geperforeerde lederen banden voorbij komen. Ondanks wellicht bedoelt voor een sportieve chronograaf, denk ik dat ik daar deze zomer eens mee af ga wisselen. Zal wel even zoeken worden, niet veel keus in 19mm maar sommige perforatie motieven hebben best veel weg van de rubberen tropic banden. Dankzij het leder toch een wat nettere uitstraling. De praktijk zal moeten uitwijzen of het ook werkelijk iets toevoegt.
Ik zit nog in de polijstmodus i.v.m. een fiets project van afgelopen jaar. Div. RVS en alu. onderdelen zelf gepolijst. Maar ik begrijp dat het beter is om mijn polijst-pietluttigheid maar even on hold te zetten (niet dat ik een horloge zomaar zelf zou polijsten).
Het jaartal 1970 heb ik van de verkoper, is me verder niet bevestigd door mijn horlogemaker of op andere wijze. Zou wel leuk zijn te weten wat dat vierkantje nog betekent, en of het dus kan dat mijn glas toch origineel is. Mocht je dit en andere weetjes nog achterhalen hoor ik het graag.
Heb ook al een en ander gelezen in een google-vondst Pontiac-historie stuk van Eric Damstra (met vermeldingen naar jouw kennis en collectie). Vind het altijd leuk om wat achtergrond info te hebben van mijn spullen.

Stef zie foto kastnummer 85164 ik heb op mijn kaartje geschreven Tissot caliber 2481 equivalent Omega 1481

Alleen ik weet nu eigenlijk niet meer welk nummer van deze 2 op het caliber staan (moeilijk te openen kast )
Blijkbaar toch mogelijk dat je gelijk hebt ??

Dat is een ETA automaat, geen Tissot/Omega uurwerk :slight_smile: