Ik heb zopas een pontiac hydraulica memomatic uit de jaren zeventig binnengekregen.
Op het eerste zich werk alles goed, ik hoor de slinger rond draaien en hij valt niet stil.Hij loopt echter wel serieus achter.
De achterkant of deksel van wat ik vermoed een speciale compression case te zijn draait los zonder ooit los te komen.Het kan ook lichtjes ingedrukt en uitgetrokken worden.
Er zijn nergens openingen of randjes om een case-opener te gebruiken.
Het deksel is dus een gewone ronddraaiende schijf waar speling opzit.
Het ziet er uit als een snap-on of klik systeem of bajonet systeem zo men wil. Het deksel is rond en er staat pontiac hydraulica in gegraveerd er boven staat een pijltje die wijst naar de rand van het deksel. Onderaan staat een nummer 85305.
Ik veronderstel dat de pijl ergens naar toe moet wijzen bij het openmaken-(naar de kroon of naar de bovenkant van het horloge).
Hierbij heb ik enkele vragen.
Is het normaal dat het deksel ronddraait en heeft iemand een idee hoe je zo een deksel los maakt?
Hierbij een link naar een zelfde pontiac met foto van achterkant.
Dat heb ik nog nooit gezien of gehoord, de bodem van een Pontiac Hydraulica die kan draaien.
Het is inderdaad een speciaal waterdichte kast (of moet ik nu zeggen was).
De case opener (het mes zo je wilt) zet je aan bij de punt van de driehoek. Als het goed is gaat het erg zwaar dus pas op dat je niet uitschiet en een kras maakt. Of erger nog, met het mes het werk in schiet.
Bijna altijd zijn de dichtingsringen tot een soort zachte drop gemuteerd dus schrik niet als er erg veel blub tevoorschijn komt bij het openen. Pas wel op dat het niet aan het werk of je vingers komt.
Je moet dan kast en bodem goed schoonmaken en een nieuwe rubberring zien te vinden.
Het kan natuurlijk zijn, dat iemand de kast al eens geopend heeft en hem zonder ring heeft gesloten.
Ik denk dat je aan de binnenkant van de kast een ruitvormig teken met RP erin zult vinden.
(zie foto
Dat is van de Firma Richard Pfisterer in Pforzheim. Optimaal zou het natuurlijk zijn om een van hun ringen te gebruiken. Het bedrijf heet nu Reister en Nittel GmbH en ze zijn in Keltern bij Pforzheim.
Als er geen RP in de bodem staat moet er een gestileerde duikershelm in staan. Dat was de firma E.Piquerez in Bassecourt (Die van de Compressor kasten). Die bestaan helaas niet meer dus dan wordt het moeilijker een âechteâ ring te vinden.
Als het een compressor kast is, moet je hem soms via het glas openen. Maar aangezien er een gewone Pontiac kroon op het horloge zit ga ik ervan uit dat dat niet het geval is.
(De compressorkasten hadden kronen met een speciaal design zie deze foto
Eerst voor Manu: de foto is niet van mijn Pontiac, maar een foto van internet.
Op de mijne zat een nato bandje, dus ik kan je helaas niet helpen wat betreft die metalen band. Sorry.
Voor Maurits, ik heb je advies gevold en het deksel open gekregen.
Vastellingen:
-Geen rubberband meer aanwezige en geen vuil, dus al eens opengemaakt, gereinigd en hersteld ( ook een inscriptie van uurwerkmaker aanwezig op het deksel).
-Aan de binnenkant van het deksel staat een gestileerde duikershelm en het moet dus inderdaad een kast van E.Piquerez in Bassecourt zijn.Onder de helm een code 5-74.
-Het caliber is een Tissot 2481 - zie foto van ranft http://www.ranfft.de/bidfun/katb/2uswk/Tissot_2481.jpg zonder regelmechanisme op de balans (ik bedoel de plus en min regelaar) Er zit wel een regelaar op maar er ontbreekt een deel en er zit een uitsparing die leeg is. Moeilijk uit te leggen: tweede poging- Er zit wel een regelaar op (dus een ring met het uitsteeksel die boven de balans komt) maar de ander kant van de ring met het plusmin regelschroefje is er niet. Er is wel een uitsparing voorzien.
-Het horloge loopt non stop, de sekondenwijzer loopt maar de uurwijzer beweegt af en toe niet mee en blijft gewoon staan. Wat maakt dat het horloge direkt achterloopt. Plot schiet hij terug in gang.
Nu zit ik natuurlijk wel terug met enkele vragen.
Is het mogelijk een andere rubberen ring te gebruiken bv een gewone o-vormige afsluitingsrubber voor gewone kasten?
Is het normaal dat mijn caliber zo een regelaar heeft (het schijnt wel te werken)?
En nog een ander vraag. Er zit een ring met sekonden indeling aan de binnenkant van het glas wat maakt dat het zo goed als onmogelijk is om het glas uit te nemen met een gewone glas afnemer. Ik heb dat ook met ander horloges. Daarbij komt nog dat het kaliber vastzit bij die horloges.Weet iemand hoe ik dat glas en het kaliber er uit krijg.
Dat probleem met de ring die vergaat trad alleen op bij de Pfisterer kasten.
Bepaalde modellen van Piquerez waren zo gemaakt, dat ze zonder dichtingsring waterdicht waren.
Als dit zo een exemplaar was, moet er in de loop der jaren iets misgegaan zijn of hij was niet goed dichtgedrukt na de laatste onderhoudsbeurt. Dat gaat namelijk erg moeilijk en zwaar.
MBT het werk; hoe bedoel je dat het vastzit?
Er zijn 3delige horlogekasten waar het werk van bovenaf ingezet wordt en waar dan de lunette de wijzerplaat vastdrukt tegen het middendeel van de kast.
Bedoel je dat met vastzitten?
Ik sluit niet uit, dat er kasten bestaan, die van beide systemen iets hebben en dat jouw horloge zo een kast heeft, maar ik kan me niet herinneren zoeits ooit in handen gehad te hebben.
Tool 105 is een van de diverse verschillende gereedschappen van Omega om glazen te verwijderen en te zetten.
Meestal staat dan op de kast gegraveerd âuse tool xxxâ om te voorkomen, dat iemand met ongeschikte middelen aan het werk gaat.
Zo zijn er ook speciale tools om banden te verwijderen/plaatsen. Bijv. de banden van de Dynamic.
Ik heb ondertussen het binnenwerkje kunnen verwijderen, het zat vast met twee vijsjes en twee plaatjes in de binnenrand van het horloge.
Ik denk dat er inderdaad wel degelijk een rubberen platte ring tussen de kast en het deksel hoort. Ik heb namelijk deze afbeelding van compressor kasten gevonden.(zie link)
Mijn kast is een gewone compressor kast, dus het eerste voorbeeld volgens de afbeelding denkt ik. Dus ik veronderstel dat de twee zwarte blokjes op de afbeelding een platte rubber band (tussen deksel en kast)is en het ander een soort spanring waarachter het deksel vastklikt.
Wat betreft het glas, het zit duidelijk vast gelijmd en met een secondenring als spanring. Ik heb het proberen uit te duwen van binnenuit maar zelf dat lukt niet.
Wat me wel is opgevallen aan het glas en mij ontroerd is dat er een kleine p in het midden van het glas gegraveerd staat (net zoals het omega teken bij een speedmaster glas).Blijkbaar was Pontiac toch wel trots op hun horloges en valt het ook op van welke goede kwalitiet het is.
Nu is mijn vraag terug: Is het mogelijk ergens een link te vinden naar zo een speciale glasafnemers want ik kan er mij weinig bij voorstellen.
Ik heb wel een link gevonden van een site waar men beweerd dat je het glas moet warmen met een haardroger of baden in warm water om het los te krijgen.
Manu is het mogelijk om jou horloge nog eens te openen en eventueel te bevestigen of er een rubberen band aanwezig is?
In ieder geval bedankt aan iedereen voor hun interesse,
Stefaan
ik denk, dat ik je moet teleurstellen mbt de P. Die staat zeker niet voor Pontiac. Ik neem aan, dat hij voor Piquerez, de fabrikant van de kasten, staat.
Nog een beetje.
We weten nu, dat Stefaan een model 85305 heeft met een Piquerez kast.
Op de foto van Manu kan ik het modelnummer niet lezen. Wel is het ook een Hydraulica in een Piquerez kast. Met een ETA 2783. Dat zou eigenlijk ook iets met 85 moeten zijn. Manu mag het zeggen.
Wat me nog irriteert is het Tissot werk in het horloge van Stefaan.
De foto is flink gepimpt om het nummer toch leesbaar te maken .
Pontiac heeft toch nooit geleverd met een Tissot binnenwerk ???
(Maar om daar nu huiduitslag van te krijgen )
IK zou echt niet weten of Pontiac Tissot kalibers gebruikt heeft.
Het feit is dat er in de mijne wel degelijk een Tissot kaliber zit helaas of niet?
Op het kaliber staat geen naam of teken van Tissot, alleen de cijfer code 1481.
Ook is er een verschil op de balans regelaar.
Heeft Tissot vroeger kalibers geleverd aan andere merken zoal eta dat doet of niet. Ik weet het niet.
Het kan ook best zijn dat een horlogemaker er vroeger een ander binnenwerk heeft ingezet.
Helaas voor mij blijft het een mysterie.
Als er iemand mij hier uitsluitsel kan geven dan graag.
Helaas beschik ik ook niet over een fototoestel met macro-lens of mogelijkheid om precisie opnames te maken die ik hier zou kunnen posten.
Als ik de zoomfunctie gebruik op mijn fototoestel moet ik een halve meter van het uurwerk gaan staan om een scherpe foto te maken.Dan blijven er geen details meer over.
Wel heb ik nog een vraag over het glas.
Het glas is te veel geschonden en moet vervangen worden. Ik ben overlangs in een fournituren handel geweest en het glas beschreven.Men wist niet over wat ik bezig was.
De secondenring zit vast in het glas en dient blijkbaar als spanring, ook zit het glas vastgelijmd.Ik heb ook een Hema chronograaf met het zelfde soort glas maar dan met tachymeter ring. Nu is mij vraag, zijn zo een glazen nog te verkrijgen?
Bij de fourniturenhandel hadden ze wel glaasjes met een eigen spanring.
Dus je ziet het nog wat open vragen en ik zit momenteel dus vast.