Pontiac hydraulica memomatic

Hallo iedereen,

Ik heb zopas een pontiac hydraulica memomatic uit de jaren zeventig binnengekregen.
Op het eerste zich werk alles goed, ik hoor de slinger rond draaien en hij valt niet stil.Hij loopt echter wel serieus achter.

De achterkant of deksel van wat ik vermoed een speciale compression case te zijn draait los zonder ooit los te komen.Het kan ook lichtjes ingedrukt en uitgetrokken worden.
Er zijn nergens openingen of randjes om een case-opener te gebruiken.
Het deksel is dus een gewone ronddraaiende schijf waar speling opzit.

Het ziet er uit als een snap-on of klik systeem of bajonet systeem zo men wil. Het deksel is rond en er staat pontiac hydraulica in gegraveerd er boven staat een pijltje die wijst naar de rand van het deksel. Onderaan staat een nummer 85305.
Ik veronderstel dat de pijl ergens naar toe moet wijzen bij het openmaken-(naar de kroon of naar de bovenkant van het horloge).

Hierbij heb ik enkele vragen.

Is het normaal dat het deksel ronddraait en heeft iemand een idee hoe je zo een deksel los maakt?

Hierbij een link naar een zelfde pontiac met foto van achterkant.


Groetjes Stefaan

– moved topic –

Dat heb ik nog nooit gezien of gehoord, de bodem van een Pontiac Hydraulica die kan draaien.

Het is inderdaad een speciaal waterdichte kast (of moet ik nu zeggen was).
De case opener (het mes zo je wilt) zet je aan bij de punt van de driehoek. Als het goed is gaat het erg zwaar dus pas op dat je niet uitschiet en een kras maakt. Of erger nog, met het mes het werk in schiet.

Bijna altijd zijn de dichtingsringen tot een soort zachte drop gemuteerd dus schrik niet als er erg veel blub tevoorschijn komt bij het openen. Pas wel op dat het niet aan het werk of je vingers komt.
Je moet dan kast en bodem goed schoonmaken en een nieuwe rubberring zien te vinden.
Het kan natuurlijk zijn, dat iemand de kast al eens geopend heeft en hem zonder ring heeft gesloten.

Ik denk dat je aan de binnenkant van de kast een ruitvormig teken met RP erin zult vinden.
(zie foto


Dat is van de Firma Richard Pfisterer in Pforzheim. Optimaal zou het natuurlijk zijn om een van hun ringen te gebruiken. Het bedrijf heet nu Reister en Nittel GmbH en ze zijn in Keltern bij Pforzheim.

Als er geen RP in de bodem staat moet er een gestileerde duikershelm in staan. Dat was de firma E.Piquerez in Bassecourt (Die van de Compressor kasten). Die bestaan helaas niet meer dus dan wordt het moeilijker een “echte” ring te vinden.
Als het een compressor kast is, moet je hem soms via het glas openen. Maar aangezien er een gewone Pontiac kroon op het horloge zit ga ik ervan uit dat dat niet het geval is.
(De compressorkasten hadden kronen met een speciaal design zie deze foto

)

Ik ben benieuwd

Hallo ,

Ik heb een identieke Pontiac Hydraulica en die heeft -geen- compressorkast .

@ stef13 : Kun je me vertellen of die stalen band origineel van
Pontiac is ?

Alvast bedankt , Manu .

Hallo Maurits en Manu,

Bedankt voor de reaktie en het advies.

Eerst voor Manu: de foto is niet van mijn Pontiac, maar een foto van internet.
Op de mijne zat een nato bandje, dus ik kan je helaas niet helpen wat betreft die metalen band. Sorry.

Voor Maurits, ik heb je advies gevold en het deksel open gekregen.
Vastellingen:

-Geen rubberband meer aanwezige en geen vuil, dus al eens opengemaakt, gereinigd en hersteld ( ook een inscriptie van uurwerkmaker aanwezig op het deksel).

-Aan de binnenkant van het deksel staat een gestileerde duikershelm en het moet dus inderdaad een kast van E.Piquerez in Bassecourt zijn.Onder de helm een code 5-74.

-Het caliber is een Tissot 2481 - zie foto van ranft http://www.ranfft.de/bidfun/katb/2uswk/Tissot_2481.jpg zonder regelmechanisme op de balans (ik bedoel de plus en min regelaar) Er zit wel een regelaar op maar er ontbreekt een deel en er zit een uitsparing die leeg is. Moeilijk uit te leggen: tweede poging- Er zit wel een regelaar op (dus een ring met het uitsteeksel die boven de balans komt) maar de ander kant van de ring met het plusmin regelschroefje is er niet. Er is wel een uitsparing voorzien.

-Het horloge loopt non stop, de sekondenwijzer loopt maar de uurwijzer beweegt af en toe niet mee en blijft gewoon staan. Wat maakt dat het horloge direkt achterloopt. Plot schiet hij terug in gang.

Nu zit ik natuurlijk wel terug met enkele vragen.

Is het mogelijk een andere rubberen ring te gebruiken bv een gewone o-vormige afsluitingsrubber voor gewone kasten?

Is het normaal dat mijn caliber zo een regelaar heeft (het schijnt wel te werken)?

En nog een ander vraag. Er zit een ring met sekonden indeling aan de binnenkant van het glas wat maakt dat het zo goed als onmogelijk is om het glas uit te nemen met een gewone glas afnemer. Ik heb dat ook met ander horloges. Daarbij komt nog dat het kaliber vastzit bij die horloges.Weet iemand hoe ik dat glas en het kaliber er uit krijg.

Met vriendelijke groeten

stefaan

Dat probleem met de ring die vergaat trad alleen op bij de Pfisterer kasten.

Bepaalde modellen van Piquerez waren zo gemaakt, dat ze zonder dichtingsring waterdicht waren.
Als dit zo een exemplaar was, moet er in de loop der jaren iets misgegaan zijn of hij was niet goed dichtgedrukt na de laatste onderhoudsbeurt. Dat gaat namelijk erg moeilijk en zwaar.

MBT het werk; hoe bedoel je dat het vastzit?

Er zijn 3delige horlogekasten waar het werk van bovenaf ingezet wordt en waar dan de lunette de wijzerplaat vastdrukt tegen het middendeel van de kast.
Bedoel je dat met vastzitten?

Er zijn ook kasten (Van Piquerez en van andere fabrikanten) waar de bodem NIET weggenomen wordt. Het werk wordt door de opening van het glas ingebouwd en het glas drukt de wijzerplaat tegen de binnenkant van de kast. Deze horloges hebben dan ook een tweedelige opwindas (tige brisée) Altijd leuk om die uit elkaar te trekken :slight_smile:
Omdat het glas goed vast moet zitten is er een speciaal werktuig nodig om het te verwijderen en te plaatsen (bijv bij Omega model 168.0015 heb je tool 105 nodig)
Je moet het glas nl. samendrukken zonder dat het breekt, het recht in de kast plaatsen en dan als het precies op z’n plaats zit weer uit laten zetten. En dan moet het horloge perfect waterdicht zijn. Bij bovengenoemde Omega wordt 30 meter opgegeven.

Ik sluit niet uit, dat er kasten bestaan, die van beide systemen iets hebben en dat jouw horloge zo een kast heeft, maar ik kan me niet herinneren zoeits ooit in handen gehad te hebben.

IK blijf benieuwd

Maurits is hier wel dé specialist terzake maar misschien kan ik hiermee een bijdrage leveren .
Ik kocht het horloge zo’n 10 jaar geleden op een rommelmarkt voor een prikje met de uitleg : " 't Is kapot meneer "
Thuisgekomen heb ik het opengemaakt (de bodem opengeklikt met een ‘mes’ )
en dat is idd , zoals Maurits zegt , een Klus . Het terug sluiten is nog erger .
Bleek dat er een blauwe vijs waar de automaat mee vastzit in het binnenwerk tussen twee raderen zat geklemd . Die vijs eruit gevist en terug op z’n plaats gezet is het enige wat ik er aan gedaan heb , sindsdien werkt ie perfect .
Voor zover ik me herinner zit er wel een rubber tussen kast en deksel maar die is plat , en niet rond .
Verder heb ik ook het glas vernieuwd gewoon afgenomen met de afnemer van Bergeon en een nieuw geplaatst . Let wel de minutenrand ontbreekt in mijn horloge maar
m.i zit die daarvoor niet in de weg .
Indien je een meer up to date uitleg echt wil maak ik het nog eens open , wat ik hier vertel is van lang geleden .

En wat te verwachten was : Beste Maurits , wat is tool 105 ?

Tool 105 is een van de diverse verschillende gereedschappen van Omega om glazen te verwijderen en te zetten.
Meestal staat dan op de kast gegraveerd “use tool xxx” om te voorkomen, dat iemand met ongeschikte middelen aan het werk gaat.
Zo zijn er ook speciale tools om banden te verwijderen/plaatsen. Bijv. de banden van de Dynamic.

Hallo Maurtis en Manu,

Ik heb ondertussen het binnenwerkje kunnen verwijderen, het zat vast met twee vijsjes en twee plaatjes in de binnenrand van het horloge.

Ik denk dat er inderdaad wel degelijk een rubberen platte ring tussen de kast en het deksel hoort. Ik heb namelijk deze afbeelding van compressor kasten gevonden.(zie link)

Mijn kast is een gewone compressor kast, dus het eerste voorbeeld volgens de afbeelding denkt ik. Dus ik veronderstel dat de twee zwarte blokjes op de afbeelding een platte rubber band (tussen deksel en kast)is en het ander een soort spanring waarachter het deksel vastklikt.

Wat betreft het glas, het zit duidelijk vast gelijmd en met een secondenring als spanring. Ik heb het proberen uit te duwen van binnenuit maar zelf dat lukt niet.
Wat me wel is opgevallen aan het glas en mij ontroerd is dat er een kleine p in het midden van het glas gegraveerd staat (net zoals het omega teken bij een speedmaster glas).Blijkbaar was Pontiac toch wel trots op hun horloges en valt het ook op van welke goede kwalitiet het is.

Nu is mijn vraag terug: Is het mogelijk ergens een link te vinden naar zo een speciale glasafnemers want ik kan er mij weinig bij voorstellen.

Ik heb wel een link gevonden van een site waar men beweerd dat je het glas moet warmen met een haardroger of baden in warm water om het los te krijgen.

Manu is het mogelijk om jou horloge nog eens te openen en eventueel te bevestigen of er een rubberen band aanwezig is?

In ieder geval bedankt aan iedereen voor hun interesse,

Groetjes Stefaan

Stefaan
ik denk, dat ik je moet teleurstellen mbt de P. Die staat zeker niet voor Pontiac. Ik neem aan, dat hij voor Piquerez, de fabrikant van de kasten, staat.

Manu is het mogelijk om jou horloge nog eens te
openen en eventueel te bevestigen of er een
rubberen band aanwezig is?

Doe ik met plezier maarre 

Ik heb een winkel in GenT :wink: en 't is hier nogal drukjes .
Asap na het week-end , O.k ?

Yo , Manu .

Hallo Maurits,

Geen erg, dan staat de P maar voor Piquerez. Het was toch leuk dat even te veronderstellen. Maar het blijft een degelijk en mooi horloge.

Groetjes Stefaan

Hallo Manu,

Doe maar wanneer je tijd hebt het is absoluut niet dringend.
Ben al blij dat je het wil doen.

Dank U

Groetjes Stefaan

Belofte maakt schuld dus vwala :

Pontiac ‘three star’ memomatic zonder de minutenrand :

Aan het deksel te zien heeft het uurwerk een bewogen leven achter de rug :

Ik ben zeker dat er kluizen bestaan die gemakkelijker opengaan dan dit kreng .
Aan de binnenkant de duikershelm en twee codes van horlogemakers :

Maar er zit geen Tissot in maar wel een een 
 ETA 2783 :

Mijn geheugen lijkt nog wel redelijk vind ik nu zelf .
De dichtinsgring is niet rond maar vierkant . Hij meet 0,4 X 0,4 mm.

De foto’s zijn zomaar vluggertjes uit de losse hand op de vensterbank .

Apero tijd nu , heb ik wel verdiend .

Yo , Manu .

1 like

Hallo Manu,

Prachtige horloge.

Nogmaals bedankt voor de inspanning en mooie scherpe foto’s.

Je hebt me prachtig geholpen, nu weet ik waar naar ik moet zoeken.

Hopelijk genoten van de apero, en bedankt voor de inspanning.

Groetjes Stefaan

En @ Maurits : Nog steeds benieuwd ?

:wink: Manu .

Nog een beetje.
We weten nu, dat Stefaan een model 85305 heeft met een Piquerez kast.
Op de foto van Manu kan ik het modelnummer niet lezen. Wel is het ook een Hydraulica in een Piquerez kast. Met een ETA 2783. Dat zou eigenlijk ook iets met 85 moeten zijn. Manu mag het zeggen.

Wat me nog irriteert is het Tissot werk in het horloge van Stefaan.

'k Ga het zeggen Maurits 't is 85190

GeĂŻllustrreerd natuurlijk :

De foto is flink gepimpt om het nummer toch leesbaar te maken .
Pontiac heeft toch nooit geleverd met een Tissot binnenwerk ???
(Maar om daar nu huiduitslag van te krijgen :smiley: )

Yo , Manu .

manu Schreef:

[b]> Pontiac heeft toch nooit geleverd met een Tissot

binnenwerk ???[/b]

Deze discussie valt stil op een beetje een raar moment , niet ?

Yo , Manu .

Hallo,

IK zou echt niet weten of Pontiac Tissot kalibers gebruikt heeft.
Het feit is dat er in de mijne wel degelijk een Tissot kaliber zit helaas of niet?

Op het kaliber staat geen naam of teken van Tissot, alleen de cijfer code 1481.
Ook is er een verschil op de balans regelaar.

Heeft Tissot vroeger kalibers geleverd aan andere merken zoal eta dat doet of niet. Ik weet het niet.

Het kan ook best zijn dat een horlogemaker er vroeger een ander binnenwerk heeft ingezet.

Helaas voor mij blijft het een mysterie.

Als er iemand mij hier uitsluitsel kan geven dan graag.

Helaas beschik ik ook niet over een fototoestel met macro-lens of mogelijkheid om precisie opnames te maken die ik hier zou kunnen posten.
Als ik de zoomfunctie gebruik op mijn fototoestel moet ik een halve meter van het uurwerk gaan staan om een scherpe foto te maken.Dan blijven er geen details meer over.

Wel heb ik nog een vraag over het glas.
Het glas is te veel geschonden en moet vervangen worden. Ik ben overlangs in een fournituren handel geweest en het glas beschreven.Men wist niet over wat ik bezig was.
De secondenring zit vast in het glas en dient blijkbaar als spanring, ook zit het glas vastgelijmd.Ik heb ook een Hema chronograaf met het zelfde soort glas maar dan met tachymeter ring. Nu is mij vraag, zijn zo een glazen nog te verkrijgen?
Bij de fourniturenhandel hadden ze wel glaasjes met een eigen spanring.

Dus je ziet het nog wat open vragen en ik zit momenteel dus vast.

Groetjes Stefaan