Pontiac Hydraulica S

Beste leden,
ik heb deze Pontiac Hydraulica S 3 al enkele jaren in bezit. Maar ik weet er weinig of niks over. Jaartal,gebruik van materialen,…Hij is voorzien van een leren bandje. Waarop staat Tropic Star 19mm Swiss made met een nummer erbij. Ook de achterplaat is gegraveerd
Misschien dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.

3 likes

Beste leden,
hier nog enkele foto’s van het horloge waar ik graag meer over te weten kom.

Het is een horloge uit de jaren 70 met een automatisch (loopt op polsbeweging) uurwerk.

De kast is verguld en is een zogenaamde Compressor kast.

De band was een zeer veel gebruikte band in de 70’s en 80’s. Tegenwoordig gewilde bandjes omdat ze er niet meer zoveel zijn in nette staat. Ze zijn trouwens van rubber en niet van leer.

Best een leuk horloge !

Bedoel je niet C-shape kast? :thinking:

Over het merk Pontiac kan @Maurits heel erg veel vertellen.
We roepen hem er even bij, kijken of hier nog meer zinnigs te vertellen valt.

Dat is een hele leuke Pontiac. Zeker ook door de combinatie van een originele Tropic Star bandje en Pontiac gesp. Zo’n gesp is zeer gewild bij Pontiac verzamelaars.
En ik denk dat het bandje mogelijk al meer waard is dan het horloge.

1 like

Als @Climholland roept open ik meteen mijn archief en mijn vitrine :wink:

Om te beginnen heb ik de titel even aangepast/verbeterd.
Het model is een Hydraulica S
Dat is een model uit de vroege jaren 70 (advertentie uit 1971)

Het is gemaakt met vergulde kast zoals het exemplaar van @Tom7, met stalen kast en met verschillende kalibers.
Ik vermoed dat het modelnummer van het horloge van @Tom7 26070 of 26170 is, laat het even weten graag want op de foto kan ik het niet zien.

Het is een Compressor kast van Piquerez in C vorm ( het een sluit het andere niet uit @Harpoen ) met een bijzonderheid: het werk is verend opgehangen.
Hoe dat precies werkt kan ik niet zeggen. De Compressor kasten zijn krengen om te openen en te sluiten
Dus ik laat mijn exemplaar even dicht.
Helaas staat in dit model het patent nummer niet in de bodem (althans niet op de foto die ik heb) dus het patent opzoeken is geen haalbare oplossing.

Het is natuurlijk een plus dat de TS de originele band met originele gesp er nog aan heeft.
Het is een blauwe 19mm band en die zijn volgens mij minder gezocht dan de zwarte 18 mm banden.
Dus het horloge blijft waardevoller dan de band volgens mij. :wink:
De Pontiac kroon zou het compleet maken.
Of dit model ook een glas met P in het midden heeft kan ik niet met zekerheid zeggen. (Mijn exemplaar heeft het niet :sob: )

Nog even mbt de correctie van de titel: Hydraulica 3 bestaat, maar dat zijn modellen met een glas dat niet rond is zoals dit model uit ca 1965

7 likes