Weet iemand hou oud dit horloge ongeveer is, en hoe ik de datum moet verzetten?
De kroon heeft maar 1 stand, nl het verzetten van het uur…
Waarschijnlijk doordraaien tot de datum verspringt en dan terugdraaien tot 20.00 uur en weer vooruitdraaien. Herhalen tot de datum goed staat.
Het horloge is ongeveer uit 1965
Advertentie in de Telegraaf van 20 november 1965
Let wel. Dit soort kasten openen kan niet iedereen. Goed sluiten kunnen nog minder horlogemakers.
Het glas is niet meer te krijgen en de originele kroon ook niet.
De band die er op zit is veel te smal. Ik zou er een leren band op doen zoals in de reclame.
Het werk is waarschijnlijk een 2772 En daarbij verzet je de datum zoals @Scudo schreef.
Bedankt voor uw antwoord. Het rare is dat ik geen enkele afbeelding vind waar de datum schuin rechts onderaan staat. Alle afbeeldingen tonen de datum op de 15hr positie.
De datum is me nu inderdaad gelukt!
Dank u. Het is me nu inderdaad gelukt.
“Het rare is dat ik geen enkele afbeelding vind waar de datum schuin rechts onderaan staat.”
Mooi model Pontiac, HF-lid Jaap heeft precies dezelfde:
Leuk topic om eens door te nemen, dat Pontiac only
Dat is modelnummer 24031/84031
Met de datum bij 3 uur is modelnummer 24030/84030
Zoals @Harpoen al schreef jaap heeft er sinds kort een.
Kijk maar in Pontiac only.
Wat een feitenkennis weer Maurits, leuk om te lezen, mooie zondag eenieder, plezier met de Amstel Gold race voor de wielrenliefhebbers.
EPSA Type 2 kast?
Ja, volgens dit lijstje
Glas, lunette en bodem (Vreemd is het patentnummer in de bodem. Dat hoort namelijk bij de Compressor.)
De tube waar de kroon op komt zit aan de bodem. De lunette heeft op die plek een uitsparing.
Als de kast gesloten is drukt de bodem tegen het glas en die druk zorgt voor de “waterdichtheid”.
De lunette “helpt” alleen om glas en bodem samen te drukken.
Links en rechts zie je twee van de 4 geveerde nokken aan de bodem die de kast “dichtrekken”
Hier zie je links en rechts de gleuven in de lunette waar de geveerde nokken in vast klikken als de kast gesloten wordt.
Dit soort kasten zie je ook bij andere merken o.a. Tissot.
En Seiko