Pontiac klein dameshorloge?

Hallo horlogeliefhebbers,

Onlangs vond ik een klein dameshorloge van mijn oma. Mijn moeder kon me er weinig over vertellen, en op internet vind ik ook niet heel veel. Het uurwerkje is ongeveer 2x1 cm en van gewalst goud (de bovenkant in elk geval). Tussen de 10 en 2 staat Pontiac,in de karakteristieke letters (een uitegerekte P), maar… geen sterretjes eronder. Verder staat er ‘antimagn’ tussen de 8 en 4, wat zou duiden op de variant antimagnetique, die Pontiac inderdaad heeft uitgebracht. Onderaan nog ‘swiss made’. Dit alles is geloof ik normaal, behalve die missende sterren. Duidt dit op een oud model, of op iets anders? Er staat overigens wel een sterretje op het opwindknopje aan de zijkant. Kan iemand mij op basis hiervan (en de foto onderaan!) vertellen hoe oud het ongeveer kan zijn, en in welke categorie het zou vallen als het wél sterretjes had gehad? En misschien nog wel meer? Dank, ben erg benieuwd want ik kan het haar zelf niet meer vragen.

groeten Vivian.

http://i628.photobucket.com/albums/uu4/Verfblikje/350D_002563.jpg

Deze link geeft o.a. info over de sterren waarom wel en niet ;).

Dankje meziya, maar ik heb al op wikipedia zitten lezen over Pontiac. Hier staat inderdaad het sterrensysteem uitgelegd, maar niet waarom mijn horloge dat niet heeft. En ik zou ook graag willen weten of iemand kan inschatten hoe oud het is! Iemand een idee?

Hij heeft de sterren waarschijnlijk niet omdat het uurwerk dus simpel is en van de simpelste klasse binnen Pontiac. Dat lijkt me vrij logisch.

Leeftijd is denk ik zo rond de 50 60. Misschien zelfs wat ouder.

Nou, dat hangt er maar vanaf. Als Pontiac dit sterrensysteem gebruikt vanaf de eerste productie, dan is het inderdaad logisch. Maar als dit systeem pas later is ingevoerd, dan kan het ook zijn dat oudere horloges geen sterren hebben omdat ze gemaakt zijn voor de invoer van het sterrensysteem. Weet je of ze dit altijd gedaan hebben?
Ik vermoedde inderdaad ook al dat het een vrij simpel uurwerkje is; overigens wel een sterk staaltje werk voor zo’n oud ding, want hij doet het nog prima!

Ik denk dat ze dat iig wel hebben ingevoerd voordat ze jouw pontiac hebben geproduceerd. Aangezien ik zelf een pontiac te koop heb staan die ouder is met 2 sterren erop. Daarnaast zitten in de meeste dameshorloges simpele uurwerkjes/

Dankjewel voor de info Meziya! Wat leuk dat hij dus al rond de 60 jaar oud is. Vraag ik me nog één ding af: Weet je wat ze toen ongeveer kostten (moet dus niet heel lang na de oorlog geweest zijn) en wat zo’n sterrenloos horloge dan nu waard is? Ik blijf hem lekker zelf dragen, maar ik ben toch nieuwsgierig.

Zou eerlijk gezegd niet weten wat ze toen kostten. Dameshorloges zijn tegenwoordig iig niet veel waard. Denk zo een 10-30 euro in goede staat.

Haha nou het zal toen ook niet heel veel zijn geweest dan :wink: Dank voor de info hoor!

als jij er €10-30 voor geeft heb ik nog wel hele doos vol voor je …verkoop dameshorloges meestal als knutselobjecten of oefenmateriaal voor rond de €1 per stuk .

Hahah Dat is niet wat ik er voor geef maar dat wat ik denk dat je zou betalen als je het ergens in een shop ofzo zou moeten kopen. Ik heb er ook een doos vol van.