Pontiac M.P. met of zonder getal

Wat doe je als het stralend weer is, je het uitzicht


al genoten, de berglanding

bekeken, de speedflyer

bewonderd en de hond al uitgelaten

hebt en je vrouw zegt: “kom toch lekker buiten zitten”?

Inderdaad, je gaat achter je computer zitten en gaat op zoek.
Naar dingen die je nog niet weet.
En dan vind je dingen die je niet wist en ook niet verwacht had.

Even ter verduidelijking: eigenlijk probeer ik van een bepaalde gebeurtenis de datum te vinden. Welke gebeurtenis dat is doet hier niet ter zake want ik heb de datum gisteren niet gevonden.

Wel heb ik iets anders gevonden.

Ik heb twee Pontiac modellen met op de ene de aanduiding M.P. 47


(en binnenin een AS 1191 bumper automaat) en op de andere (in zeer matige staat) M.P. 52

(met een ETA 1191 automaat) en ik weet dat er ook modellen met alleen M.P. bestaan met een Felsa Bidynator automaat erin.

Er zijn mensen die denken dat MP Militaire Politie o.i.d. betekent. Daar had ik zo mijn twijfels bij, want volgens mij heeft de politie – militair of niet – meer aan stalen dan aan vergulde horloges.

Tot ik gisteren bij stralende zonneschijn de juiste verklaring van het raadsel vond.

M.P. betekent Modern en Practisch / Matige Prijs / Mouvement Perpetuel.
Het waren redelijk geprijsde horloges met een automatisch uurwerk (automaten zag je toen nog niet zo vaak).
Hier het bewijs uit de Belgische krant “Het Laatste Nieuws” van 22 februari 1948

Ik laat volgend weekend mijn vrouw weer buiten zitten (ze klaagde over zonnebrand :wink: ) en ga lekker verder zoeken.

Heeft er iemand een Pontiac M.P. met of zonder een getal? 48 zou wel heel mooi zijn.

Laat hem hier zien.

Edit: in de advertentie is sprake van roestvrij staal. Mijn exemplaren en de modellen die ik online gevonden/gezien heb zijn allemaal verguld of verchroomd.

Nog een edit: 1’750 frank was toen ongeveer 190 gulden. Een politieagent in België verdiende destijds pakweg tussen de 900 en 1’000 frank per week.
grafik

15 likes

Leuke advertentie ook uit 1948 Pontiac Tijd - Juiste Tijd :laughing:

Knap speurwerk weer Maurits! :face_with_monocle:

Boris wees me op deze post. Ik had hem al ooit gelezen, maar nu werd het weer actueel!
MP zal inderdaad mouvement perpétuel betekenen. De Nederlandse woordgrapjes hebben ze in de advertentie waarschijnlijk verzonnen om de Vlamingen te vriend te houden, het is per slot van rekening een Belgisch merk…
Maar dan, de getallen… Mijn vrouw zei: kan dat de gangreserve zijn?( ze zei gewoon uren, maar hé het is zo gek nog niet!)
Ik ben in ieder geval heel happy met deze Pontiac van ’ je tante’

4 likes

Het waren vier broers die samenwerkten. Alle vier Nederlanders.
Twee woonden in Amsterdam en Batavia, één in Biel in Zwitserland en de vierde in Brussel.
Het merk was inderdaad het idee van de vierde broer die je eigenlijk de eerste zou moeten noemen want hij had het idee gehad en hij was bovendien de oudste van de vier, maar hij is altijd Nederlander gebleven ondanks zijn lange verblijf in Brussel.

Dus een Belgisch merk? Ik zou het eerder een multinational noemen :wink:

Mijn vermoeden is dat het getal voor het jaar van introductie van het model staat.
Dus de MP 47 met een AS 1191 (ca. 1945, gangreserve 36 uur) uit 1947, de MP 52 met een ETA 1956 (ca. 1950, gangreserve 40 uur) uit 1952 (kaliber verkeerd getypt in mijn oorsponkelijke post), de MP 57 met een ETA 1258 (ca. 1955, gangreserve 40 uur) uit 1957 enz.
De jaartallen komen van Ranfft maar of hij het bij het juiste eind heeft weet ik niet. Ongeveer twee jaar tussen introductie van een kaliber en de introductie van een horlogemodel lijkt me niet onwaarschijnlijk. (bestellen van de ebauches, wijzerplaten, kasten enz. dan de fabricatie en de levering dan kom je wel op twee jaar)
De gangreserves wijken me teveel af dus die theorie verwerp ik.
Het verschil tussen 52 en de inscriptie met 57 kan komen doordat het horloge eerst een tijdje bij de importeur en de winkelier gelegen heeft. Of omdat tante het na de dood van oom heeft laten graveren en daarna aan neef gegeven heeft of, of, of.

Overigens: ik had het horloge gezien en heb het niet genomen omdat ik al enkele andere MPxx heb maar ik vind het positief dat het bij jou geland is. Veel plezier ermee.

3 likes

Ah, het modeljaar! Ja dat is aannemelijk!
Maar de aanduiding MP hebben ze niet lang daarna verlaten?
Er zijn geen andere merken die MP gebruikten?
Het is in ieder geval niet vreemd dat een horlogemerk Franse woorden gebruikt, het Nederlands vind ik een beetje ’ aan de haren erbij gesleept’!
Ik hou wel van donkere wijzerplaten en dan is deze best geinig, zeker voor 25 euro!
Bedankt weer Maurits voor het delen van je kennis!

2 likes

Mijn jongste MP is een 57 en ik heb ook in mijn archief geen latere.
En ach, na enkele jaren was een automatisch horloge niet meer zo bijzonder dus konden ze het weglaten en een andere bijzondere eigenschap zoeken en bekend maken.
Ongeveer 1960 kwam de Hydraulica. Was dat de MP killer?

En de memomatic…ook jaren 60?

MP 52.
Die 52 is de lift angle.
Hebben ze er speciaal op gezet om het klussers als ons wat makkelijker te maken :wink:.

2 likes

O?