Pontiac "Maillot Jaune": verhaaltje en fotootjes

Belofte maakt schuld en daarom rakel ik dit prachtig Maillot jaune
verhaal nog eens op .

Gisteren zag ik m’n ouwe maat Edmond Ballinckx uit de Burgstraat .
Sinds zijn veertiende is hij horlogemaker in Gent en nu is hij op rust .
Geen ander kent hier het reilen en zeilen op horloge- en klokkengebied als hij .

Waar topicstarter Grootmokum aan twijfelde wordt bij deze geconfirmeerd :
Op de Brugsesteenweg 79 was nooit een horlogefabriek , wel een
hersteldienst .

Die handel was in handen van ene Mr. De Pryck .
Nu nog heeft een nabestaande daar een Pontiac horlogerie . Het huidige
adres is Brugsesteenweg 77 - 81 .

Yo , Manu .

Dank, Manu.

Zo is er weer een stukje horlogemysterie opgehelderd.
Leuk, zo’n forum.
Dank!

Prachtig en leerzaam verhaal, ik heb genoten. Mooi geschreven grootmokum! (tu)

Wat een leuk en boeiend verhaal!

Mooie historie, verhaal en foto’s

Leuk verhaal! Dit heeft me geïnspireerd mijn NOS Pontiac Jumping weer eens nader te bestuderen. Soo Seventies…

zo’n model wil ik ook nog eens. Hetzij van pontiac, pulsar of porsche design :wink:

grootmokum Schreef:

De sponsor (als dat toen ook al zo heette) was het
horlogemerk
“Pontiac” en die spinde goed garen bij deze val.
Een “klassieker” onder de reclameslogans is het
geworden:
“70 meter viel ik diep, mijn hart stond stil maar
mijn Pontiac liep”;
(wat er van zijn fiets is geworden vermeldt de
historie niet).

Prachtig verhaal! Heb zelf ook een oud pontiacje,dus leuk om te lezen. Toevallig was ik 2 weken geleden in de Beurs van Berlage bij de tentoonstelling 100 jaar reclameklassiekers. Deze Pontiac advertentie hing daar ook en staat in de lijst van de 150 beste!

http://www.reclameklassiekers.nl/reclamepagina.html

Dennizzz

Goed verhaal, dank! Zelf ben ik sinds enkele weken in het bezit van een Automatic Maillot Jaune. Ik ben nu op zoek naar een originele horlogeband van Pontiac voor dit model. Iemand tips?

Altijd jammer dat in die oude draadjes de foto’s niet meer te zien zijn.

OT: @Elmar wat bedoel je met een originele band van Pontiac.
Het merk bestaat nog wel maar heeft met de horloges uit de jaren 35 - 80 niets meer van doen.
Ik kan je wel zeggen dat er toen met grote waarschijnlijkheid een gewoon glad leren bandje aan gezeten heeft.
Als de wijzerplaat verzilverd is was het bandje zwart, is de wijzerplaat verguld dan was de band bruin.
Zo eenvoudig tikte het toen. :wink:
Wat er zeker niet origineel op zat en wat ik ook iedereen van harte afraad is zo’n perlonband die onder de bodem doorgaat en ervoor zorgt dat na enige tijd de bodem eruit ziet als een maanlandschap.

Staat er ook nog SUPER op de wijzerplaat? En welk nummer staat er op de achterkant?

@Maurits Het is inderdaad een Super. Ik heb op internet gevonden dat er idd een zwart (of bruin) lederen bandje op zat met het merk op de sluiting. Daar zou ik graag nog aankomen. Of als jullie als kenners zeggen dat het een ander bandje moet zijn… dan die… :wink:

1 like

De sluitingen(gespen) zijn niet meer verkrijgbaar. Soms vind je ergens een oud horloge waar nog de oorspronkelijke band met gesp aan zit, maar dat is echt zeer zelden.
Hier zou ik gewoon een gladde, zwarte leren band aan doen.
En op de foto lijkt de kroon niet origineel, maar dat is hetzelfde verhaal als met de gesp.
Veel plezier met dit mooie horloge, deze uitvoering ken ik nog niet.

Dank voor de tip. Ik zal idd mijn ogen eens open houden voor een exemplaar bij de kringloop of Marktplaats of zo. Ondertussen zal ik dan toch maar een glad leren bandje bestellen. Anders wordt dragen ook zo lastig… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like