Pontiac Memodate erfenis ETA 2763 4CD service

Twee weken geleden kwam mijn zwager naar mij toe met de vraag of ik eens naar het horloge wilde kijken van zijn vader. De beste man overleed toen hij 10 jaar oud was en het horloge lag inmiddels 45 jaar in een lade. Volgens mijn zwager liep hij niet. Hij wilde hem zo origineel mogelijk houden. Ik moest maar eens kijken wat ik er mee kon.

Het horloge is op zijn zachtst gezegd “goed gebruikt”.

De wijzerplaat is helaas wat aangedaan. Ik hoop dat ik dat nog wat redelijk krijg met Rodico, water, alcohol of iets dergelijks. Daar heb ik nu nog niet naar gekeken omdat het uurwerk eerst maar eens aangepakt moet worden.

Wat losse plaatjes. Heb heel veel foto’s gemaakt, maar zal jullie besparen van ieder schroefje een foto te tonen (word wat veel).

Helaas is het uurwerk getroffen door waterschade :sleepy:

ETA 2763 4 CD uurwerk.

Helaas nog meer roest …

De tandwielen en de veerton waren gelukkig onaangeroerd.

Ik ben dit keer aan de slag gegaan met een glasvezelpen om de roest te verwijderen.

Het verwijderen van de roest is voor zover je over goed kan spreken redelijk gelukt. Ik heb dit maal geen fosforzuur gebruikt. Daarna drie rondjes door de schoonmaak gehaald en weer opgebouwd. Het uurwerk loopt al weer, maar moet de balanssteentjes nog olie geven. Het was gisteravond inmiddels 23:30 en was hoognodig tijd mijn mandje op te zoeken.

Ik wil vanavond verder gaan met de kast, glas polijsten, flexband nog een keer schoonmaken (je wil niet weten wat voor zooi daar uitkwam en is nog niet schoon).

Waar ik wel tegen aan liep is het volgende:

1. Ik vind het opwinden van het horloge erg zwaar gaan (mijn persoonlijke gevoel zegt: veel te zwaar).

Ik heb echter geen referentiemateriaal. Niet eerder een ETA uurwerk onder handen gehad. Kan het komen doordat het keyless deel wat aangetast is? De tandwielen zijn wel helemaal schoon en niet aangetast. Zijn enkel de plaatdeeltjes.
Ik vond de stem ook aan het uiteindelijk een vreemde draaiing hebben. De stem zelf is recht, maar het vierkante uiteinde lijkt gedraaid. Ik heb al lopen zoeken naar plaatjes, maar kon dat niet echt terug vinden. Iemand die dat kan bevestigen dat het normaal is? Heb er helaas geen foto van gemaakt en ben nu niet thuis.

1. De click van de veerton

In mijn beleving (ervaring tot nu toe) kon ik de click “in zijn vrij zetten” en dan op die manier de spanning van de veerton afhalen voordat je het anker verwijderd. Als ik bij deze Pontiac de click vrij hou, dan loopt de veerton niet terug. Daarom zit de click er dan op zou je denken.

Ik heb alle onderdelen stuk voor stuk nagelopen en het loopt allemaal vrij. En toch zegt mijn onderbuik gevoel dat het niet helemaal klopt/lekker zit.

Zal kijken of ik hier ook een filmpje kan posten (geen idee). De eerste Timegrapher beelden waren niet eens zo slecht. Uurwerk moet zoals gezegd nog op de balanssteentjes olie hebben, maar zag een afwijking tot een minuut. Beat error was zo uit mijn hoofd 2. Vanmorgen trof ik het uurwerkje nog steeds lopend aan onder de stolp.

To be continued…

7 likes
2 likes

De draaiing in de opwindstift is correct, die is niet verbogen.
Verder heb je goed werk verricht! Zeker met al de roest in het uurwerk.

Het moeilijk opwinden kan door de arbre in de veerton komen icm de veer. Heb je die goed gesmeerd en de veer eruit gehad?
Alles weer goed gesmeerd terug?

Is de hoogte tov de veerton goed?
Maar anderen hebben wellicht andere ideeën.

Mooi dat je deze weer leven in blaast… mooie herinneringen…

1 like

Mijn eerste idee is te weinig smering. Ik herken dit van een Omega van mezelf. Check echter ook of de hoogtelucht voldoende is.

Heb je het deksel van de veerton goed geklemd?

Ja, alles is compleet uit elkaar geweest. De veer is er ook uit geweest. De eerste initiële amplitude op de timegrapher gaf 250-280 aan. De veer voelde ook behoorlijk strak aan. Als zijn Pa in 1980 overleden is … deze ETA uurwerken werken gemaakt tussen 1969 en 1976. Hij weet niet hoelang zijn vader het horloge al had toen hij overleed, maar voorop staat dat het langer stil ligt dan dat het is gedragen :see_no_evil:

Ja, die zit 100% goed dicht. Dat is iets wat ik expliciet controleer als ik de veerton sluit. Een duidelijk klik was ook te horen.

Ik ga opnieuw de smering controleren. Ik probeer altijd wel “zo weinig mogelijk” te smeren. Beter gezegd: ik probeer er niet te veel op te doen. Wellicht dat deze wat meer nodig heeft. De veer in de veerton heeft zeker weten genoeg vet. Het arbre zal ik nog eens nakijken.

Thanks, je wil niet weten hoe lang ik daar naar heb zitten kijken/controleren om te achterhalen of dat dat origineel was of geforceerd door de gebruiker :sweat_smile: Weer wat geleerd.

1 like

Met betrekking tot puntje 1, zoals reeds hierboven benoemd:

Je moet tussen de minuutpijp en het rad smering aanbrengen (bij de pijltjes).
Wordt nog wel eens vergeten

2 likes

Top. Die heb ik inderdaad niet gesmeerd. Ga ik meenemen. Thanks.

1 like

Dan loopt de arbre niet vrij en zal je daar de oorzaak moeten vinden van het zwaar opwinden (en ws. ook weer afwikkelen vannde kracht van de veer)

1 like

Zal ook nog eens naar die click kijken. Die was ook wat verroest en twijfelde of deze aan de onderzijde van het tandwiel die op de veerton zit ook vast kon grijpen. Vind ook dat die niet lekker terugkomt. De veer van de click ligt ook “los” en zit niet geklemd. Meestal zit daar (net als bij andere veren) toch een soort van spanning op.

@Serge2 ik heb het issue met zwaar opwinden opgelost. Vaak zit de fout daar waar de monteur het laatst is geweest :see_no_evil::grimacing::face_with_peeking_eye:

Ik weet even de naam niet van dit tandwiel, maar ik heb vanmiddag vlak voor het avondeten nog even zitten zoeken en controleren en kwam er achter dat ik hem ondersteboven had gemonteerd :flushed:

Dan tandwiel zit een verdieping in en aan de onderzijde van de schroef een “centreerring”. Tja, als je die ondersteboven monteert knijpt hij………

Kwam erachter door de onderdelen nogmaals met de oogloep te bestuderen. Na het correct monteren was het een verschil van dag en nacht. De click van de veerton doet het nu ook correct :sunglasses:

Klein lullig ding met grote gevolgen.

Glaasje is inmiddels ook gepolijst. Straks de band een tweede schoonmaakronde geven. Ding is zo uitgelubberd als de pest, maar mijn zwager wil hem origineel houden. De balanssteentjes nog olie geven, afstellen en dan kan hij afgemaakt worden.

9 likes

Super… de oplossing lag in het stap voor stap weer bekijken. Voelen of iets makkelijker of stroever gaat!

Je wil natuurlijk ooit een keer die nul & nul op de display zien, maar beter afgesteld dan dit krijg ik hem niet. Ben er al lang achter dat uurwerken wel erg gevoelig zijn. Een superzacht tikje tegen de hevel is soms al te veel. Voor een uurwerkje van 48-55 jaar oud heb ik er vrede mee.

5 likes

Netjes hoor! Volgende keer wel ff 2 minuten de tijd nemen om toch de incablocs terug te plaatsen ipv hem de hele nacht zonder te laten draaien, die lagersteentjes zitten er niet voor niets in :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

@TKH die zaten erin, maar niet voorzien van schone/nieuwe olie. Maar je hebt gelijk dat ik daar op moet letten. Of olie technisch afmaken of de balans eruit :+1:t2:

Voor:

Na:

De wijzerplaat heeft helaas geleden en is aangetast. Ik heb het heel lichtjes geprobeerd te poetsen, maar je moet daar zo voorzichtig mee zijn. Vaak wordt het er niet mooier op. Ik ben er verder vanaf gebleven. Glas is gepolijst. Van super dichtbij zal je nog wat zien, maar dan zou er een nieuwe in moeten. Mijn zwager wilde hem zo origineel mogelijk houden dus doen we dat.

Ik heb er een nieuwe dekselpakking ingezet en de horlogeband heb ik voorzien van nieuwe springbars aangezien er eentje kapot was, maar vast werd gehouden door de DNA koek :nauseated_face:

Denk dat hij blij met het resultaat zal zijn :sunglasses:

9 likes

Kan niet anders. Top werk en graag meegelezen, ook naar de input van de anderen. Machtig mooi werk! Complimenten

Binnenkort maar eens een afspraak maken. Ze wonen niet om de hoek (uur en 10 minuten rijden).

Hij heeft nog een oude Seiko van zichzelf. Is een quartz. Hopelijk is een nieuw batterijtje genoeg en anders maar eens kijken wat daar meer mee aan de hand is.

Mooi gedaan zeg, leuk dat je dit voor je zwager kan doen!
Een horloge vam 50 jaar oud hoort patina te hebben, ook op de plaat.
Zeker als die van je pa is geweest.

1 like

Vandaag het horloge weer teruggebracht naar mijn zwager inclusief het Seiko Quartz horloge. Hij was er super blij mee en stond versteld wat ik er mee heb gedaan. Hij zei al: “Deze was is een heel andere staat”.

Daar doe je het voor :sunglasses:

6 likes