Twee weken geleden kwam mijn zwager naar mij toe met de vraag of ik eens naar het horloge wilde kijken van zijn vader. De beste man overleed toen hij 10 jaar oud was en het horloge lag inmiddels 45 jaar in een lade. Volgens mijn zwager liep hij niet. Hij wilde hem zo origineel mogelijk houden. Ik moest maar eens kijken wat ik er mee kon.
Het horloge is op zijn zachtst gezegd “goed gebruikt”.
De wijzerplaat is helaas wat aangedaan. Ik hoop dat ik dat nog wat redelijk krijg met Rodico, water, alcohol of iets dergelijks. Daar heb ik nu nog niet naar gekeken omdat het uurwerk eerst maar eens aangepakt moet worden.
Wat losse plaatjes. Heb heel veel foto’s gemaakt, maar zal jullie besparen van ieder schroefje een foto te tonen (word wat veel).
Helaas is het uurwerk getroffen door waterschade
ETA 2763 4 CD uurwerk.
Helaas nog meer roest …
De tandwielen en de veerton waren gelukkig onaangeroerd.
Ik ben dit keer aan de slag gegaan met een glasvezelpen om de roest te verwijderen.
Het verwijderen van de roest is voor zover je over goed kan spreken redelijk gelukt. Ik heb dit maal geen fosforzuur gebruikt. Daarna drie rondjes door de schoonmaak gehaald en weer opgebouwd. Het uurwerk loopt al weer, maar moet de balanssteentjes nog olie geven. Het was gisteravond inmiddels 23:30 en was hoognodig tijd mijn mandje op te zoeken.
Ik wil vanavond verder gaan met de kast, glas polijsten, flexband nog een keer schoonmaken (je wil niet weten wat voor zooi daar uitkwam en is nog niet schoon).
Waar ik wel tegen aan liep is het volgende:
- Ik vind het opwinden van het horloge erg zwaar gaan (mijn persoonlijke gevoel zegt: veel te zwaar).
Ik heb echter geen referentiemateriaal. Niet eerder een ETA uurwerk onder handen gehad. Kan het komen doordat het keyless deel wat aangetast is? De tandwielen zijn wel helemaal schoon en niet aangetast. Zijn enkel de plaatdeeltjes.
Ik vond de stem ook aan het uiteindelijk een vreemde draaiing hebben. De stem zelf is recht, maar het vierkante uiteinde lijkt gedraaid. Ik heb al lopen zoeken naar plaatjes, maar kon dat niet echt terug vinden. Iemand die dat kan bevestigen dat het normaal is? Heb er helaas geen foto van gemaakt en ben nu niet thuis.
- De click van de veerton
In mijn beleving (ervaring tot nu toe) kon ik de click “in zijn vrij zetten” en dan op die manier de spanning van de veerton afhalen voordat je het anker verwijderd. Als ik bij deze Pontiac de click vrij hou, dan loopt de veerton niet terug. Daarom zit de click er dan op zou je denken.
Ik heb alle onderdelen stuk voor stuk nagelopen en het loopt allemaal vrij. En toch zegt mijn onderbuik gevoel dat het niet helemaal klopt/lekker zit.
Zal kijken of ik hier ook een filmpje kan posten (geen idee). De eerste Timegrapher beelden waren niet eens zo slecht. Uurwerk moet zoals gezegd nog op de balanssteentjes olie hebben, maar zag een afwijking tot een minuut. Beat error was zo uit mijn hoofd 2. Vanmorgen trof ik het uurwerkje nog steeds lopend aan onder de stolp.
To be continued…