Pontiac met verweerde wijzerplaat (radioactief?)

Beste forum vrienden,

Zojuist een leuke vintage gescoord, denk jaren 50?
Wil eigenlijk de wijzerplaat wat schoonmaken indien mogelijk.

Wijzerplaat slaat behoorlijk groen uit.

Maar zou deze radioactief kunnen zijn? Bezit geen geigerteller en verder ook weinig vintage horloges. Als het zou kunnen laat ik hem mooi dicht.

Groetjes!

1 like

Daar durf ik wel een glas om wedden ja, gezien geschatte leeftijd en kleur van de lume. :slightly_smiling_face:

1 like

Afblijven is het devies, glaasje oppoetsen en het daarbij laten.

1 like

Dank voor de reacties, heel blij met jullie!
Deze laat ik dan mooi inderdaad dicht, ik vermoede het al.

Dragen denk ik ook niet, ben te bijgelovig met zulk spul.
Mooi voor in de vitrinekast met bijpassend bandje. :smile:

1 like

Nergens voor nodig hoor. Zolang je die niet 24/7 met de wijzerplaat naar binnen rond je balzak draagt is de straling verwaarloosbaar. Het grote gevaar zit 'm in het stof van de verkruimelde lume onder het glas dat je echt niet in je lijf wil; daar kan je ook wel omheen werken, maar dan moet je voorzorgen nemen (mondmasker met filter, handschoenen, afzuiging, etc).

Zolang het glaasje intact is (geen gaten of scheuren) is af en toe om de pols dragen 100% safe. :slight_smile:

3 likes

Kijk dat is ook mooi te weten haha, het glaasje is in tact dus geheel veilig (en de balzak ook :rofl: )

Bedankt!

1 like

Nou alleen nog een bandje uit de fifties en niet uit 2000😉

1 like

Heb nog een toepasselijke liggen. :innocent:

2 likes

Bij zeer nadrukkelijke inspectie heb ik toch een klein barstje ontdekt in het glas, misschien nog niet eens 1,5mm. Problemen of? Niet helemaal goed gekeken eerder vanmiddag op het werk.

Zolang de radiumverf (korrels) niet naar buiten kan is er niks aan de hand. Bij het dragen komt er alleen laag energetische gamma straling vrij en daarvan kun je redelijk wat hebben op je huid. Bij het openen is het grote gevaar het binnen krijgen van radium via inhalatie of ingestie en dan heb je ineens te maken met alfa straling welke een groot gevaar is als het in je lichaam komt. Omdat radium-226 een hoge specifieke activiteit heeft (dus hoeveelheid radioactieve deeltjes per gram) en de halveringstijd ca. 1600 jaar is en alfa straling veel schade aanricht in menselijke cellen loop je bij een minieme hoeveelheid al een aardige radiologische besmetting op. Radium gaat, net als calcium, in je botten zitten.

Kijk dus even of je een serieus risico hebt dat er stukken glas uit gaan vallen.

1 like

Oke helemaal duidelijk dankjewel, het is een zeer klein pikje/scheurtje/barstje. Het glaswerk zelf zal niet zonder gekkigheden verder stuk gaan.

De verf aka korrels zijn ook niet los aanwezig verder op de wijzerplaat. Althans niet zichtbaar op het blote oog.

2 likes