Aan de wijzerplaat valt op, dat het een Pontiac ‘supportchoc’ is. Is dat een voorloper van de Incabloc? Verder best ‘crowded’ met een spiraalvormige pulsometerschaal in het hart (voor artsen met een leesbril ), maar dat maakt 'm m.i. juist charmant. Onder de merknaam geen sterren. Volgens de site van Watch & co (“De geschiedenis van het horlogemerk Pontiac”) is Pontiac pas na 1940 begonnen met het sterrensysteem. Dat zou pleiten voor datering tussen 1932 en 1940.
Hier een foto van het kaliber: . Een zoektocht op het Net levert op, dat het Amerikaanse merk Harman hetzelfde kaliber heeft gebruikt:
Op Chrono24 staat een identiek Pontiac horloge met de vermelding dat het om een Venus 103 zou gaan. Pontiac maakte wel gebruik van Venus kalibers, maar het plaatje op de site van Ranfft van de Venus 103(CHR) ziet er toch wat anders uit:
Zou het een variant / afgeleide kunnen zijn? Ik heb op Ranfft geneusd bij andere merken kalibers die door Pontiac gebruikt zijn (Landeron, Valjoux), maar daar kom ik ook niet verder.
Kan iemand helpen met het duiden van dit stukje historie?
Volgens mij niet. De tachymeter zit aan de buitenkant. De cijfers duiden echt op hartslagmeting. Ik moet nog uitzoeken of het om 15 of 30 ‘pulsations’ gaat. Ik denk eerlijk gezegd 15.
Ja, je hebt gelijk! De spiraal zal dan inderdaad een tachymeterschaal zijn. Hij loopt af van 400 tot 20. 400 is wat veel voor een hartslag (tenzij je dierenarts bent en muizen behandelt); de pulsometerschaal begint meestal bij 240 à 200.
Ja, dat is 'm, dank! De aanduiding “12 lignes” brengt me al weer iets verder. In de lijst van hr. Ranfft staat geen 12 lignes Venus chronograaf. Wel 12,5 lignes, maar die lijkt er niet op. Misschien trek ik de stoute schoenen aan en leg ik het aan hr. Ranfft voor…
Dank voor de bloemen
Ik denk dat @diashock de oplossing al geleverd heeft.
Ik heb er in de laatste paar weken een paar langs zien komen (helaas allemaal te duur voor mijn smaak)