Pontiac Nageur *** 1967?

Hallo,

Ik heb in een oude doos nog een Pontiac Nageur gevonden. Now I am hooked :wink:
Het loopt niet. De wijzers kan ik verplaatsen maar opwinden lijkt geblokkeerd.

Op de achterkant staat een nummer. 1123 en 67 in een cirkel.
Zou het kloppen dat het horloge van 1967 is?

Bedankt,

Jan

5 likes

@Maurits Kassa 4 aub!

Dat is een eind lopen vanaf die berg waar ik op zit :wink:


(foto van vorig jaar, dit jaar hebben we minder sneeuw, helaas. Maar het weer vandaag was net zo mooi)

Maar terug naar de vraag:
1123 is het modelnummer en wel volgens het systeem van voor ca. 1960.
Dus dat is een indicatie dat het horloge niet uit 1967 is.
Een verdere indicatie is dat je op de oude modellen vaker een getal in een vierhoek of een driehoek oid tegenkomt. Uit mijn hoofd kan ik 67 en 33 noemen.
Als ik maandag weer in het dal ben waar ik al mijn gegevens heb, kan ik kijken welke andere getallen voorkomen.
Ik heb hier de afbeelding van een model met 67 maar in een driehoek.
Het modelnummer lijkt op het nieuwere systeem, maar is nog het oude systeem. (waarom dat zo is, is een te lang verhaal voor vanavond :wink: )


Zonder een bewijs te hebben beweer ik gewoon maar dat het een code is voor een fabrikant.
Maar of dat de fabrikant van de kast was of van iets anders weet ik helaas niet. En het kan ook heel goed mogelijk zijn dat het iets anders betekent.
Het is één van de vele vragen mbt het merk Pontiac waar ik nog geen antwoord op gevonden heb.

@janp24 ik dateer je horloge o.a. vanwege de drie sterren en het modelnummer op ca. midden jaren vijftig.

Fun Fact: van hetzelfde model is ook een serie gemaakt voor de bekende Pontiac verkoper P. De Witte uit Brussel met de naam De Witte op de wijzerplaat.

12 likes

Thanks Maurits, have fun.

Leuk horloge, ik denk dat het binnenin er ongeveer zo moet uitzien

Thanks.

Denk je dat het de moeite is om het te laten servicen?

Tx

Jan

Als je het horloge - zo nu en dan - wilt dragen is dat aan te bevelen. Het is natuurlijk wel klein voor huidige begrippen.
Maar houd er rekening mee dat het niet meer waterdicht ze krijgen is volgens de huidige normen.
En aangezien de kast verguld is kan hij niet gepolijst worden.
Ook bij dit horloge geldt: niets aan de wijzerplaat doen.

1 like

Ik vind het wel mooi met de bruine wijzerplaat.
Maar qua waar grootte inderdaad wat klein.

Ik heb op de rand van de kast nog een soort markering gevonden. Een nummer of iets dergelijk.

1 like

Ik kan het op mijn telefoon net niet lezen.
Meestal staat daar Plaqué G
En de dikte van de laag, bijvoorbeeld 10 of 20
En vaak ook nog de afkorting van de naam van de kastenfabriek of van de vergulder

Mjah, ik ben geen expert terzake.
Misschien is het makkelijker/goedkoper om een werkend donorhorloge te zoeken of het binnenwerk volledig te vervangen, ik gok dat het een ETA1260 is
foto die ik hiervoor had gepost had ik op eBay gespot
eBay Nageur
De vraapgprijs voor deze Nageur is aan de hoge kant, je kan ze vinden voor minder, voor pakweg 50€ tot 100€ worden ze ook wel aangeboden.

Ik zag in de Troc in Brussel eentje liggen voor weinig, 19€, stel nou dat dit horloge werkt en de diameter overeenstemt met de jouwe, dan zou dit een mooie donor kunnen zijn ?
TROC Nageur

En dan is er natuurlijk dit forum, misschien is er hier nog wel iemand die je aan een passend binnenwerkje kan helpen?

Dat neemt niet weg dat het misschien een hele eenvoudige reparatie kan zijn. Geen idee wat zeoeits moet kosten maar ik denk dat je snel 75€ kwijt bent voor een servicebeurt ?

1 like

Ik heb de kast opengemaakt en dit zijn foto’s van de binnenkant.

Het lijkt inderdaad op die van @MrBie maar niet helemaal. Een ETA1260?

Tx

Jan

Eta 1260 is van +/- 1955…

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&ETA_1260

Ik heb net gelijkaardig horloge moeten servicen…

Met gebroken setting lever, komt vaak voor en ze vragen zot veel geld voor dit onderdeel op e-bay. :sleepy:

Na…

7 likes

Wauw wat een verschil. Ziet er super uit. Wat is de kost voor zo een restauratie?

Ik ben dus nog steeds geen expert, maar het ETA staat precies links van de + vermeld en ik lees dan 1250 ?

De foto die ik hierboven gezet heb staat precies 1280, dus inderdaad niet helemaal hetzelfde

Nou ja, inmiddels heeft zich een ervaringsdeskundige gemeld in dit topic
knap werk hoor @BMWX6M

1 like

Ik heb precies hetzelfde euvel met de setting lever spring in de ETA 1260. Kan op eBay toch voldoende aanbod vinden en als het goed is is een nieuwe inmiddels onderweg.

Ik was vooral ook even benieuwd naar de reden van de piepschuimen inzetbakjes op de foto. Nooit eerder gezien…

Is makkelijker en netter werken…

Je haalt het bakje er uit met de onderdelen die je gaat installeren en ondertussen kan het deksel weer op de bak om alles netjes en bij elkaar te houden. Ook is het makkelijker om met een pincet de onderdelen vast te grijpen.

De “vuile” onderdelen gaan in een bakje dat reeds gebruikt was bij een ander horloge en tijdens het spoelen van de onderdelen kieper ik de oude vuile bakjes in de vuilbak en komen er weer nieuwe in, zodoende de gewassen onderdelen steeds in zuivere bakjes komen en niet in een vettig reeds gebruikt bakje. :sunglasses:

Hoop dat je mijn uitleg wat kan volgen. :crazy_face:

Jazeker, ik snap m! :+1:t2:
Niet eerder gezien, bedankt voor de uitleg!

1 like