Pontiac nageur 4 sterren

Goedenavond beste forumleden,
Weet iemand hier of er iets meer duidelijk is omtrent de 4e ster van pontiac?
Ik heb zelf een pontiac nageur met 4 sterren en kan er maar erg weinig informatie over vinden.

Graag hoor ik van jullie
Groet jelger

Ik heb zoiets ook wel eens gezien maar heb er geen verklaring voor.
Welk modelnummer heeft jouw exemplaar?
Ik zal morgen in mijn archief kijken of ik er één kan vinden.

Op de achterkant staat
1074 3 en daaronder staat 67 met een vierkant eromheen

Ik heb in mijn archief een 1074

en een 1074 2

Zoals je ziet lijken ze op elkaar maar zijn niet identisch (kijk maar naar de verbinding van de lugs met de kast.
In beide zitten werken uit de 1260/1280 familie.

1260 is 10,5"’ en 3,95mm hoog
1261 is 11,5"’ en ook 3,95mm

1280 is 10,5"’ en 3,6mm hoog
1281 is 11,5"’ en ook 3,6mm

Als jij jouw kast kunt openen en kijken welk werk erin zit, komen we misschien dichter bij de oplossing.
Jij hebt de derde versie van het nummer. Ik kan me voorstellen dat er een ander werk in zit dat een andere wijzerplaat nodig heeft waar om verwarring te voorkomen een extra ster op geplaatst is.
(Dat is later in de Pontiac geschiedenis ook gebeurd, kijk maar hier: Pontiac Hydraulica Bekijk de lijst en plaats een foto van ontbrekend exemplaar )

Wie weet kunnen we weer zo een Pontiac raadsel oplossen of tenminste dicht bij de oplossing komen.

Zijn er misschien nog meer Pontiac liefhebbers/eigenaars met 4 sterren? Laat ze zien!!

EDIT:
In mijn archief heb ik nog de 1142, helaas zonder foto van het werk met een vierde ster

De 15102 met een vierde ster en een kaliber ETA 2390

Ik ben benieuwd wat er nog meer tevoorschijn komt.

5 likes

Deze in mijn bescheiden verzameling

2 likes

En deze

1 like

Dankzij jouw Golden Arrow heb ik verder gezocht en deze gevonden (1136).
Met een kaliber ETA 1260

Heb je de mogelijkheid te kijken wat er voor werk in zit?
Dan ga ik een lijstje maken om te kijken of er een lijn op te trekken valt.

1 like

Een scherpe foto maken van dichtbij lukt mij niet zo goed, hopelijk is het zo te zien wat voor uurwerk erin zit

1 like

Ik denk ook een ETA 1260.
Dat staat als je geluk hebt onder de balans.

Even gekeken met een loep
En inderdaad er staat 1260

1 like

Daar gaan we weer, ik heb samen met een andere HFer dit vrij grondig uitgezocht en er is geen enkele lijn te vinden in het sterren verhaal. Dit is ook bevestigd aan mij door een medewerker van Van Kinsbergen die het merk Pontiac maakte, de sterren waren in zekere zin onderdeel van het logo maar er zit verder geen enkel systeem in.

1 like

Laat mij/ons nou maar gaan :wink:

Mbt 1/2/3 ster(ren) zoek ik ook niets uit. Daar zijn er te veel van.
Mbt de vierde ster die je nauwelijks tegenkomt ga ik gewoon eens kijken of er iets vast te stellen valt.
Zo ja is het nice to know, zo nee jammer dan.
Mocht je er een tegenkomen hoor ik het graag.

2 likes

:+1:

Zonder sterren, is dat dan ouder? Of een lagere kwaliteit?
Ik laat graag een paar plaatjes zien van mijn exemplaar. Wellicht dat iemand mij wat informatie daarover kan geven.

0, 1, 2 of 3 sterren, daar valt geen zinnig woord over te zeggen helaas.
4 sterren misschien ook niet, maar ik wil uitpluizen of dat zo is :stuck_out_tongue_winking_eye:
Jouw exemplaar is in ieder geval van na de oorlog.
Ik denk (vroege) jaren vijftig

1 like