Pontiac océanaut

Kan iemand mij informatie geven over dit model van Pontiac ?

18 likes

Apart vormgegeven cijfer 3. Kom je niet
( veel ) tegen op Internet.

Mooi ding, nog nooit gezien.
Ik denk jaren '50 dit omdat ik er een met vergelijkbare wijzers heb van een ander merk en ook ivm de lange P.
Misschien nog een plaatje van het uurwerk plaatsen?

Vragen over echtheid?
Die zal toch niet nagemaakt zijn. Lijkt me een zeldzame!

2 likes

Doet me denken aan een vintage Zodiac Sea Wolf

5 likes

Misschien kan @Maurits. Hier iets meer over zeggen?

Op internet is geen enkele Pontiac te vinden die er maar enigszins op lijkt.
Geen hits op Pontiac oceanaut.

Het zou een drie sterren Pontiac zijn, echter in die serie bestaat geen oceanaut.

Aldus wikipedia:

Drie sterrenBewerken

• Pontiac Hydraulica : Een waterdicht model, kwalitatief beter uitgevoerd dan het Nageur-model.
  • Pontiac Memodate : Een model voorzien van datum weergave op de drie-uurspositie.
  • Pontiac Memomatic : Een model voorzien van een automatisch uurwerk met datumaanduiding op de drie-uurspositie. Waterdicht en antimagnetisch uurwerk.
  • Pontiac Diadatic : Een model voorzien van een automatisch uurwerk met dag- (Nederlands/Frans) en datumaanduiding op de drie-uurspositie. Belangrijkste kwalitatief model. Waterdicht en antimagnetisch uurwerk.
  • Pontiac Antimagnetique : Een model voorzien van een antimagnetisch uurwerk.
  • Pontiac Nageur Antimagnetique : Een waterdicht model voorzien van chronograaf en antimagnetisch uurwerk.
  • Pontiac Maillot Jaune : Een model ter gelegenheid van de overwinning van de gele trui in de Tour de France. Dit model is voorzien van een Hydraulica-uurwerk.
  • Pontiac Bilomatic : Model met kogellagersysteem, dat door de beweging van de arm waarop het gedragen wordt, het uurwerk continu opwindt. Onder de drie sterren staat ook nog: “GULFSTREAM”.
  • Pontiac Rappel-O-Bra : Model met mechanisch alarm.
  • Pontiac International : Een internationaal model.
  • Pontiac Simpatico : Een model voorzien van datum weergave op de drie-uurspositie.

Interessant horloge!
Foto’s van achterzijde en binnenzijde kunnen méér vertellen.

1 like

Ik heb dit model nog nooit gezien, maar dat wil niets zeggen.
als @Koekie1 een foto van de achterkant en een close-up van de kroon kan plaatsen hebben we iets meer informatie.

oh en een artikel op

Is zo goed als degene die het artikel geschreven heeft.

Inderdaad volgens Wiki maar die heeft echt niet alle kennis in huis hoor, dit is echt wel een echte Pontiac.
Wat je zegt over uurwerk en misschien binnen/buitenkant achterdeksel.

edit:
Het zou me niets verbazen als er een Felsa automaat in zit…

Alvast bedankt aan iedereen voor jullie reactie.
Heb nog wat foto’s gemaakt.

5 likes

Geen info maar wat een prachtig horloge. Is deze van jou?

Pontiac kroon :+1:
Staat er toevallig een P in het midden van het glas? Dat zou ook :+1: zijn.
Nu nog een foto van de binnen- en buitenkant van de bodem.

Dit wil voor mij wel wat zeggen hoor, haha.

2 likes

4 likes

Deze koffer was er bij toen ik de Pontiac in mijn bezit kreeg .

5 likes

Aahhh, hier gaan heel wat mensen jaloers op zijn!

86001 is het nummersysteem van ca. 1960 tot 1980

Grappig genoeg heeft @Yves1956 gisteren net zo een cassette getoond met de naam van dezelfde juwelier.

Wees zuinig op het geheel.

Bijzonder!

Zou het een prototype of een exemplaar van kleine “pilot” serie kunnen zijn?

Merken als Pontiac lieten hun horlogekasten, wijzerplaten, wijzers maken bij losse leveranciers, soms naar eigen ontwerp, soms een off the shelve ontwerp met een Pontiac logo erop. Vaak werd er eerst een prototype of kleine serie besteld om reacties te peilen.

@HorloG heeft daar een mooi voorbeeld, zijn Pontiac Mono Rattrapante.

Allereerst, er is geen sterren systeem. Ik heb dit eerder uitgebreid met @Vintage1982 uitgezocht en er is geen enkele structuur (leeftijd, features, kastmateriaal, afwerking, prijs) te vinden waar niet enorm veel uitzonderingen op bestaan. Ik heb dit nagevraagd bij een voormalig medewerker van Kinsbergen (de eigenaar van Pontiac), hij gaf aan dat de sterren in wisselende samenstelling gewoon onderdeel waren van het logo.

Pontiac kocht voor een deel complete horloges in waar ze hun logo op lieten zetten (eventueel in eigen beheer). Zoals het waarschijnlijk in de praktijk werkte is dat Pontiac een kleine hoeveelheid horloges liet maken om te zien of winkeliers er warm voor liepen, dan moet je denken aan een tiental exemplaren. Als er geen vraag naar was bleef een grotere serie dus ook uit. Ik vermoed dat jij zo’n exemplaar te pakken hebt, want ik heb ook nog nooit een Pontiac gezien die er enigszins in de buurt komt. Ik heb zelf een Pontiac Mono-Rattrapante waar ik verder nooit een ander identiek exemplaar van heb gezien.

Kortom, gave vondst, en heel zuinig op zijn. Overigens betekent zeldzaam niet automatisch veel waard, mocht je je dat afvragen…

10 likes

Het is geen Felsa maar een ETA uurwerkje., ik heb een vergelijkbare in een LeJour zitten een cal 2452.

2 likes