Gisteren was het eindelijk weer eens pakjesdag
Er is wat klein grut binnengekomen
Twee tamelijk kleine ouwetjes
Drie stalen modellen uit verschillende families
En ook nog iets bijzonders. Of eigenlijk twee ietsen
Het eerste is een lotje bestaande uit een chrono van het merk Lugano met een Landeron 248 erin.
Lugano is gemaakt door Heno Watch. De onderneming is opgericht in de jaren 50 door Fritz Kirchofer.
Als je ooit in Interlaken bent geweest heb je zeker de winkels van Kirchhofer gezien. Dat is/was zijn zoon.
Heno Watch bestaat nog en was lang van de dochter en nu van de kleindochter. Ze maken sinds 1988 geen horloges meer maar houden zich nu met de groothandel bezig.
Maar dat is geen Pontiac, klopt, maar in het lotjes zat wel een Pontiac die ik wilde hebben.
Een chrono met een Venus werk. Ik had er ooit één maar helaas is de kast bij een transporteur kwijtgeraakt dus heb in alleen nog maar het werk.
Pontiac heeft maar weinig modellen met het Venus uurwerk gemaakt.
Ik ken dit model met modelnummer 178 en verder nog de modelnummers 106 (“waterdicht” met schroefbodem) en 174 en verder nog het model 789 met gouden kast.
Het exemplaar dat ik nu gevonden heb heeft een gravering op de bodem.
Gewoonlijk is een gravering voor mij een reden een horloge niet te nemen. In dit geval was het een reden te meer om het horloge wel te nemen.
Er staat namelijk
Souvenir du championnat de Belgique 1948 - 1949
Ik weet dat de firma Kinsbergen in die tijd veel aan sponsoring van diverse sportevenementen, sportverenigingen en -teams deed.
Wielrennen, voetbal, boksen, noem maar op.
Verder weet ik dat Ali Kinsbergen een fan van RSC Anderlecht was.
En Anderlecht is in 1949 Belgisch kampioen geworden.
Is dit horloge van een speler geweest? Dat zou natuurlijk heel mooi zijn, maar van welke?
Of is het aan de leden van de club verkocht?
Geen idee.
Misschien heeft iemand het gewoon zelf laten graveren.
Hoe dan ook, ik vind het leuk ook al had de graveur de tekst eigenlijk wel parallel aan de nummers mogen plaatsen
Bijna zo leuk als een andere aanwinst die gisteren binnenkwam
Je kunt namelijk de gekste dingen vinden op het internet.
Uit een oud monsterboek van een voormalige drukkerij van waardepapieren een bewijs van tien gewone aandelen van A.Kinsbergen NV
Het aandeel
Met eraan alle coupons
Ik heb niet alleen een paar Pontiac horloges maar ben nu ook “aandeelhouder” van de importeur
Zag het langskomen dus wat doe je dan …… je haalt de trekker over. Dus nu kan ik mijn openingstijden aangeven. Nu nog een winkel .
Iemand bekend met de plaatselijke juwelier?
Die van jou is Swiss Made
Fantastische aanwinsten, gefeliciteerd
Das een mooie prijs
Op 2dehands staat er een voor 20€