Hallo,
Ik heb deze Pontiac Quartz geloof ik rond 1990 of 1991 bij De Witte gekocht.
Een verre erfgenaam van Hydraulica?
Ja ik denk wel van heel ver. De kast heeft een zelfde vorm, maar om een quartz uurwerk te meten aan een eta uurwerk uit een Hydraulica zet ik een hele roze bril op…
Leuk horloge, af en toe dragen en bij weg leggen, batterij er uit halen.
Laat ik me er ook maar eens tegenaan bemoeien.
Voor de Hydraulica modellen werden Compressor kasten van Piquerez en bij enkele weinige modellen ook kasten van Richard Pfisterer gebruikt.
Het systeem van de Pfisterer kasten was uiteraard (patent en zo) anders dan dat van Piquerez maar ook voor de Pfisterer kasten gold: hoge waterdichtheid volgens de toenmalige normen.
Na de dood van Ervin Piquerez in 1971 hebben volgens een tekst van het “CENTRE JURASSIEN D’ARCHIVES ET DE RECHERCHES ECONOMIQUES (CEJARE)” de erfgenamen er niet veel van gebakken.
Piquerez is in 1984 noodgewongen een fusie met La Générale aangegaan. Daarna was het in handen van Samsung (ja die van de telefoons en de schepen enz.) en tenslotte van Valentini SA dat in 2003 failliet gegaan is.
Ik kan me niet herinneren na het midden/einde van de jaren 70 nog compressor kasten gezien te hebben.
Het horloge van @Pekis is een Pontiac.
A.Kinsbergen BV, A Kinsbergen SA met de merken Pontiac, Union en Lauréat en de import van Omega en Tissot voor Nederland zijn in 1980 overgenomen door Vroemen Thissen uit Roermond.
Het geheel is enkele jaren later failliet gegaan. (de horlogeindustrie heeft toen veel ervaring met rode cijfers opgedaan) waarna het merk Pontiac verkocht is aan Tapernoux. Tegenwoordig is het in handen van Chrono Euro Diffusion.
Een lang verhaal om eindelijk tot een slotsom te komen.
Ik zou het geen erfgenaam noemen. Het is hoogst waarschijnlijk geen Compressor kast. Het is van veel later. En bovendien zie ik op de wijzerplaat geen Swiss Made, dus het is goed mogelijk dat de toenmalige eigenaar van het merk het uit een ander land dan Zwitserland geïmporteerd heeft.
Dat er een quartzwerk in zit stoort me niet, er bestaan diverse Hydraulica 3 modellen met een quartzwerk (volgens mij allemaal met een Pfisterer kast).
Toen was een horloge nog iets om de tijd van af te lezen en vond men precisie belangrijker dan manufacture of prestige
Het is een keurig horloge dat zich goed gehouden heeft in de dertig jaar van zijn bestaan en of het een erfgenaam is of een verre kennis maakt niets uit.
Een vroege Simpatico met verchroomde kast. Eventueel niet met originele kroon.
Mijn maximum voor zo een model in niet werkende staat ligt bij hooguit 50€
Als je verzamelaar bent en hij past in je collectie dan kun je hem ook houden in niet werkende staat.
Wil je hem houden om te dragen, dan moet je in de zure appel bijten en hem laten servicen voor meer dan de waarde.
Als je hem wilt verkopen dan zou ik hem niet laten servicen.
Dragen ga ik deze niet doen. Is ook niet volledig mijn ding. Dus deze ga ik niet bijhouden voor mijn collectie. Moest er interesse zijn …
Dat is echt een heel mooi horloge!
wat een mooie!
Ik weet nog steeds niet wat NS betekent.
Onlangs zag ik een Pontiac met RB voorbijkomen. Ook een raadsel.
No Stars
Je nieuwe favoriet?
Ze zijn allemaal mijn favoriet Maurits maar sommigen hebben een streepje voor, haha. Grtn