Hoi Jaap,
Naar mijn idee alleen in chronograaf. @Maurits kan daar wel meer over zeggen.
Iemand verzamelaar en interesse in deze pontiac? Is van mijn vader geweest maar heb er niks mee. De veer ervan is kapot en de herstelling zou al meer zijn dan de waarde
Weer wat nieuws in de vitrine.
Goud op stalen kast, mijn nieuwe liefhebberij
Het werk is een ETA 1260 of 1280, ik heb het niet gemeten en op de platine staat alleen het ETA schild zonder het kalibernummer
Een doosje met inhoud.
Eerlijk gezegd heb ik de inhoud (een Hydraulica met vergulde kast) gekocht vanwege de doos want die kende en had ik nog niet.
Het kopen was wel bijna een gebed zonder end. De verkoper was niet onvriendelijk maar wel uitermate langzaam van reageren: op 14 mei heb ik voor het eerst contact met hem opgenomen, op 11 juni liet hij me weten dat ik het horloge (met de doos) kon kopen en op 8 juli had ik het eindelijk op de mat.
Pff, maar eind goed al goed. Ook al heb ik vanwege de doos meer betaald dan ik mag van mij en had ik me eigenlijk voorgenomen geen vergulde kasten meer te kopen. Maar ja voornemens en geplaveide wegen enzo.
En dan nog iets voor de afdeling decisions, decisions:
Een chrono met modelnummer 30012 en met een wijzerplaat waarop een van de poten zichtbaar is. (bij 8 uur) en de chronowijzer ontbreekt.
De kast is niet geweldig, maar… in mijn vooraad heb ik een NOS kast
dus in plaats van nieuw laten vergulden vervang ik de kast gewoon.
Kennelijk zijn er meerdere series van dit model gemaakt want de nummers op de bodem hebben verschillende volgordes en teksten.
En ook de wijzerplaat is niet geweldig met die beschadiging dus wordt die ook vervangen door een NOS wijzerplaat uit de voorraad. Ook van een andere serie - namelijk met Maillot Arc en Ciel en 3 sterren erop terwijl het horloge twee sterren en alleen Antimagnetique heeft.
Maar welke neem ik? Die met de kleine subdials of die met de grote? Zoals gezegd decisions, decisions.
Gelukkig is het geen Speedmaster anders zou ik het niet durven
Gebruik je de bestaande wijzers, dan zou de wijzerplaat met de grotere subdials het beste passen.
Ook voor mij, al een tijdje, en ik heb er vijf.
De eerste verworven in België in juni 2020, een « Golden Arrow », iets te duur naar mijn smaak maar volledig gereviseerd door de verkoper, een horlogemaker. De tweede in Australie een paar dagen later, een « Nageur Maillot Jaune », « Gold Cap », « Gilt dial », in nieuwstaat en voor dezelfde prijs als de eerste met een hele mooie armband, inclusief verzendkosten en importkosten. Naar mijn mening een van de mooiste horloges in mijn verzameling.
De kast is geheel bedekt met een laag goud, « Gold Capped », de vier andere op de foto hebben geen aan de zijkanten. Op de gebruikelijke plaats voor vergulde horloges staat een inscriptie: 250M gevolgd door een P en een F in een grote V (moeilijk te fotograferen met mijn tablet).
De derde, en « Golden Arrow Bilomatic » in februari 2021 in België voor iets meer dan de helft van de prijs van de eerste twee. Dan de vierde een maand later, een « Nageur » in Frankrijk op Vinted, bijna nieuw, en tenslotte de laatste, hetzelfde model als de « Nageur », in Griekenland in mei 2021. Afgezien van degene die ik op Vinted kocht, heb ik ze op eBay gekocht, zoals de meeste van mijn horloges.
De laatste, links op de foto, heeft een ietwat bijzonder verhaal.
Tijdens een briefwisseling vertelde de verkoper me dat het horloge van zijn vader was., die kapitein was op zeeschepen. Hij had dit model gekozen omdat hij dacht dat het de zoute lucht van de oceanen zou kunnen weerstaan. Het was ongelooflijk vies en de armband was in zo’n slechte staat dat ik hem moest doorknippen om hem te verwijderen. Het uurwerk was ook erg vuil, maar wonder boven wonder werkte het nog. We kunnen zien dat het goed heeft geleefd, maar het lichtgevende materiaal is nog intact op de drie wijzers, evenals de meeste punten buiten de indexen. De laag goud is op één plek losgeraakt, maar hij moet in alle weersomstandigheden vele malen om de aarde hebben rondgecirkeld.
Volgens de inscripties op het deksel kreeg het een eerste revisie in maart 1959, een tweede in mei 1963 en een in mei 1969, en misschien andere die niet zijn geregistreerd.
We kunnen zien dat de kapitein zuinig was op zijn horloge, en dat bijna zeventig jaar oud is, waarschijnlijk gekocht tijdens een tussenstop in de haven van Antwerpen, wat voor andere horloges niet altijd het geval is geweest als we de slechte toestand van anderen uit dezelfde periode soms zien.
Al deze geschiedenis bewijst dat Pontiac-horloges bijzonder betrouwbaar en resistent waren. Maar dat wisten we al, en jullie waarschijnlijk beter dan ik. Ik wilde dit verhaal al heel lang met je delen en de kans is mij nu zojuist gegeven.
Mooie collectie!
Aangezien je op dit forum zit,heb je toch wel enige interesse in horloges?
Ik snap dat de investering in een opknapbeurt niet de moeite waard is.Maar ik wil wel kijken of ik hem kan opknappen ( gratis) . Nieuwe veer en glaasje moet wel lukken, maar ik ben geen proffesionele horlogemaker!
Later misschien wel. Ik heb onlangs van mijn vader zijn oude Simpatico gekregen en laten opknappen door @Tokes. Ik draag hem ook regelmatig.
Je kunt jouw Simpatico natuurlijk ook laten liggen tot je het wel waard vindt hem op te (laten) knappen. Hij eet nu geen brood, toch?
Plaatjes:
Toen:
Nu:
Ik heb inderdaad interesse in horloges, maar elke horloge die ik heb, draag ik ook. Het lijkt mij gewoon zonde om deze te laten liggen terwijl een ander er wel plezier van zou kunnen hebben
Mijn beste,
Chapeau!!
Wat een schitterende wijzerplaat.
Orologio Signaturis Temporis
Deze ziet er nu wel goed uit… je doet mij twijfelen
Nou die wijzerplaat is keurig schoongemaakt. Dat is het moeilijkst: Soms ligt de verf bovenop de ( verkleurde) vernislaag. Dan kun je niets anders meer doen dan erafblijven. Maar soms kan het wel en dan zie je maar weer!
Ik wil geen concurrentie aan de vaklui veroorzaken maar ik weet vooral wel wat ik wel en niet kan. Maar kijken kan altijd!