Hi horlogemakers - onlangs n mooi klokje gekocht via dit forum - n Pontiac Palmares - ik viel voor de mooie wijzerplaat - het horloge was geserviced volgens de verkoper - het eta uurwerkje loopt best nauwkeurig maar aldoor om 9:29 stopt hij ermee - verdraai hem n 1/2 uur en dan doet hij t weer - mijn vraag: wat is t waarschijnlijke euvel aan t uurwerkje ?
Eerst de verkoper contacten en proberen daar iets mee af te spreken dat lijkt mij het handigst…
Als hij elke keer op dezelfde tijd stopt komt dat over het algemeen omdat er een wijzer ergens tegenaan loopt. Alleen kan ik het in dit geval niet helemaal verklaren, het lijkt namelijk aan de minutenwijzer te liggen, waarom gebeurt het dan niet elk uur?
Precies, op een service heb je normaal gesproken wel enige garantie dus…
Zal inderdaad gevalletje wijzers zijn die elkaar in juist die postie alleen raken. Moet redelijk makkelijk op te lossen zijn lijkt mij. Maar dat was ook al benoemd door @wbcoupe.
Als ik overigens naar de urenwijzer kijk staat deze redelijk omhoog gericht aan de voorzijde.
Is t deze?
https://www.horlogeforum.nl/t/mooie-pontiac-palmares-uit-ca-1960/517287
Daar lijken de wijzers anders te staan
Uurrad met een braampje of beschadigd tandje?
Eerder een beschadiging aan de keyless work en de boosdoener zal waarschijnlijk op het uurwiel zitten.
Als het probleem op het uurrad zit zou het elk uur optreden, en niet alleen om 9.29
Maar dat geld ook voor het tegen elkaar lopen van de wijzers zou ik denken🤔
Is dat niet de minutenpijp cannon pinion
Correctie. Je hebt gelijk, ik zit verkeerd te denken, uurrad loopt in 12 uur rond, niet in een uur. Het moet dus aan de urenwijzer of aan het uurrad liggen. Urenwijzer loopt zo te zien niet tegen een marker aan dus het probleem zal inderdaad waarschijnlijk bij het uurrad zitten.
🫸🫷
Misschien zelfs de combinatie van de index 6, uren- EN minuten wijzer EN secondewijzer . Op die plaats kunnen ze net niet langs elkaar heen. Maar dat moet te zien zijn. Glaasje eraf dan doet hij het wel?
Als je in de buurt van Breda bent wil ik wel even kijken, maar pas over een week…
Het vreemde in dit topic is iedereen biedt hulp en geeft oplossingen aan…
Maar degene die de vraag stelt over dit horloge geeft 0,0 reactie…
Mijn vraag is dan waarom wil je dit weten…?
Goede vraag - ik dacht idd dat t de combinatie van de wijzers was en vroeg me af of t iets anders kon zijn gezien mijn karige know-how van uurwerkjes - nu dus zelf openmaken of toch voor zeker gaan en n horlogemaker opzoeken gr
Dat is imho terug naar de verkopende partij zodat die 'm terug kan sturen naar degene die het horloge een servicebeurt heeft gegeven…
Zou het kunnen dat om 9.29 de minuten wijzer geblokkeerd wordt door de 6uur marker ?
Dan zou ik, met mijn boerenverstand, verwachten dat het niet alleen bij 9.29 gebeurt…