Pontiac project

Hallo Allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over een projecthorloge dat ik gekocht heb van een ander forumlid. Het gaat om een Pontiac International, waarschijnlijk uit de jaren 80. Het horloge loopt niet en het probleem is de hoofdveer die gebroken is, uurwerk is Felsa 140. Het klokje is NOS en ziet er erg mooi uit, ik zou het graag weer in ere willen herstellen.

• Nu wilde ik allereerst graag weten of iemand me meer kan vertellen over het model?
  • Onderdelen (de veer) zijn moeilijk te vinden, weet iemand misschien een adres/wesbite hiervoor? Misschien via de importeur van het merk? (compatible uurwerken van felsa zijn caliber 147, 153, 170, 265, 271, 275, 310)

Hopelijk kan iemand me helpen!

Ziet er mooi uit(tu) Ik kan me voorstellen dat je hem weer in orde wil hebben.
Helaas kan ik je vragen niet beantwoorden.

Mooi horloge.

Is geen zwitsers caliber maar Frans, FE 140 (France Ebauche)

Maten van de veer zijn; 1,00-0,115-340-10 (hoogte-dikte-lengte-doormeter veertrommel)

Bedankt voor de tip! Hier kom ik al een heel eind mee aangezien ik dus op zoek ben geweest naar een veer voor een Felsa 140 uurwerk:-S Na het zoeken naar FE 140 kom ik meteen herkenbare uurwerken tegen:-)!

Zo te zien is France Ebauche inmiddels eigendom van Technotime in Zwitserland: http://www.technotime.ch/

Wordt vervolgd…

Hey thom, wat leuk dat je deze post zet! Afgelopen week liep ik door mijn verzameling heen en besloot het horloge ‘waar het allemaal mee begon’ eens goed op de foto te zetten. Ik kocht het in 2008 op een rommelmarkt en liet er door een horlogemaker een nieuwe kroon op zetten, ook kreeg het een servicebeurt. Ik heb het een jaar gedragen, daarna verdween het in de kast, de ‘verzamelwoede’ was begonnen en ik droeg sindsdien regelmatig een ander horloge om mn pols. Deze week had ik hem dus weer uit de kast en tijdens het polijsten van het glas ontstond er een barst. Ik zal dus moeten gaan zoeken naar een nieuw glas, maar dat is okay… ik heb er vrede mee :slight_smile:

Ik had het horloge nog niet eerder gezien (ook niet op ‘google’) dus we kunnen elkaar de hand schudden, al verschilt de bezel.

Veel plezier met deze bijzondere (prachtig in zn eenvoud) Pontiac, je krijgt hem vast aan de praat!

Hier een paar (oude, dus redelijk slechte) foto’s van m’n eigen versie nog met glas;

Mooi horloge hoor! Wel grappig dat ik ook nog nergens een enigzins vergelijkbaar horloge heb kunnen vinden, zo te zien zijn ze erg zeldzaam(:smiley: Rede te meer om hem snel te repareren!

Ik ben al een aantal verkopers tegengekomen die FE 140 C/1C uurwerken aanbieden. Het uurwerk in mijn klokje is echter FE 140 1B. Iemand een idee op welke punten deze zouden kunnen verschillen? (1C heeft net als de 1B ook uur/minuut/seconde/datum-aanduiding)

Zojuist een compleet en werkend FE 140 1B uurwerk gekocht via http://www.oldswisswatches.com/ Goede communicatie en snelle afhandeling!

Zo, het uurwerkje is vorige week binnengekomen! De datumschijf van het oude uurwerk (NOS) was veel mooier en witter dus die heb ik omgezet, verder moest de kroon en asje omgezet worden. Daarna was het een ‘direct swap’ en met succes! Het horloge loopt weer perfect :slight_smile: Ik had eerst in gedachten om alleen de veer om te zetten zodat het uurwerk zo veel mogelijk origineel zou blijven maar het afbreken van een schroefje heeft dit verhindert… Het nieuwe uurwerk heeft wel mooie versieringen itt het oude!

Zie hier:

Super dat het je gelukt is; resultaat is fantastisch!
Bedankt voor de post. (tu)

En wat heeft dat uurwerkje gekost? Mooi klokje trouwens.

Het heeft me $35,- gekost. Heb geen idee of het dat veel of weinig is, maar de FE uurwerken zijn nogal dun gezaaid naar mijn idee en ik wilde het graag hebben.

Ik vraag me trouwens af waarom de draaibare rand andersom genummerd is? Bij het horloge van Ernst loopt het wel rechtsom!

Mooi horloge hoor. Zeker de moeite waard om op te knappen.
Je blijft alleen maar NOS zeggen, terwijl je aangeeft dat de veer afgebroken was.
In mijn beleving moet een NOS horloge gewoon helemaal in orde zijn en dus ook werkend zijn.

Denk dat nos zo en zo vaak niet op de juiste manier wordt gebruikt.
Volgens mij is er zelfs een topic over.

NOS zegt toch niks over de werking van het horloge? Het is ‘nieuwe oude voorraad’, dus een horloge dat onverkocht in het magazijn is blijven liggen, en dus nog geen gebruiker heeft gehad. Het kan dan een keer gebeuren dat er - door ouderdom, onvoorzichtig vervoer, een productiefoutje, het eerste gebruik na indroging van de smeermiddelen - iets aan mankeert. Dat is dan wel eerder uitzondering dan regel, maar het kan. Zo vat ik de term NOS in elk geval op.

Mijn beste,

Ik kan het zo snel niet vinden, maar inzake de definitie van NOS,
daar heeft ons gewaardeerd forumlid Hans (hcptdg) eens een adequaat antwoord op gegeven.

Desalniettemin een pracht van een horloge deze Pontiac.
Ik wens je er dan ook veel genoeglijke uurtjes mee!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Tissot62 Schreef:

Mijn beste,

Ik kan het zo snel niet vinden, maar inzake de
definitie van NOS,
daar heeft ons gewaardeerd forumlid Hans (hcptdg)
eens een adequaat antwoord op gegeven.

Desalniettemin een pracht van een horloge deze
Pontiac.
Ik wens je er dan ook veel genoeglijke uurtjes
mee!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dat was deze discussie: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,296178,296178#msg-296178

JackW Schreef:

NOS zegt toch niks over de werking van het
horloge? Het is ‘nieuwe oude voorraad’, dus een
horloge dat onverkocht in het magazijn is blijven
liggen, en dus nog geen gebruiker heeft gehad. Het
kan dan een keer gebeuren dat er - door ouderdom,
onvoorzichtig vervoer, een productiefoutje, het
eerste gebruik na indroging van de smeermiddelen -
iets aan mankeert. Dat is dan wel eerder
uitzondering dan regel, maar het kan. Zo vat ik de
term NOS in elk geval op.

Als het echt NOS is werkt het dus wel hoor. Alleen verpakking mag eventueel beschadigd zijn. Horloge zelf ABSOLUUT niet.

ThomWhite Schreef:

Ik vraag me trouwens af waarom de draaibare rand
andersom genummerd is? Bij het horloge van Ernst
loopt het wel rechtsom!

Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat, de ene werkt als een timer (je kunt de verstreken tijd aflezen); de andere als een countdown (je ziet de resterende -duik-tijd)
Er is al vaker over gediscussieerd;

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,45417,45441#msg-45441

mcfr Schreef:

JackW Schreef:

NOS zegt toch niks over de werking van het
horloge? Het is ‘nieuwe oude voorraad’, dus een
horloge dat onverkocht in het magazijn is
blijven
liggen, en dus nog geen gebruiker heeft gehad.
Het
kan dan een keer gebeuren dat er - door
ouderdom,
onvoorzichtig vervoer, een productiefoutje, het
eerste gebruik na indroging van de smeermiddelen

iets aan mankeert. Dat is dan wel eerder
uitzondering dan regel, maar het kan. Zo vat ik
de
term NOS in elk geval op.

Als het echt NOS is werkt het dus wel hoor. Alleen
verpakking mag eventueel beschadigd zijn. Horloge
zelf ABSOLUUT niet.

Dank voor de link, dat is inderdaad een duidelijke definitie, die volgens mij klopt met wat ik aangaf. Ik wilde alleen maar verklaren waarom iets dat als NOS is verkocht toch kapot kan zijn. Volgens de gegeven definitie is het ‘generally not acceptable’ om het vanaf dat moment nog NOS te noemen. Bij dezen is dat dus rechtgezet.

@Aguja

Dank voor de verklaring! Is eigenlijk vrij logisch achteraf:)