Pontiac/Tissot 2461

Ik zou deze gewoon even in de la leggen tot je een tissot met gesloopte plaat tegenkomt.

2 likes

Ik vermoed dat deze uit een volgouden kast is gekomen die voor sloopgoud is ingeleverd. Om er een kloppend horloge van te maken zou je er weer een volgouden of een vergulde kast bij moeten zoeken (de stalen versies hebben staal/chroomkleurige indexen). Ik denk dat een vergulde kast in nette staat zeldzamer is dan deze wijzerplaat. En een volgouden kast sowieso.
Ik zou de moeite niet nemen om wat te gaan zoeken, hooguit zoals @TKH zegt, de wijzerplaat en wijzerset opbergen, wellicht kun je er ooit nog een Seastar Seven mee opknappen.

1 like

De tissot/pontiac loopt weer als een zonnetje en heeft als surplus een werkend snelverzet van de datum door op de kroon te duwen. Ik heb meerdere parts van de donor moeten overzetten. Maar so far so good.
Het volgende probleem kondigt zich nl al aan-) sommige zijn echt wel weerbarstig-)

Het glaasje moet vervangen worden. Maar waar vind je in godsnaam deze vorm?
Hoe noemt zo’n vorm btw?

Oef, dat is een lastige. Horloges in zulke vormen met een kapot glas koop ik gewoon niet :sweat_smile:

Je kunt kijken of hier iets passends bij zit:

1 like

Ik ook niet maar brak hem zelf door het weer terug te plaatsen!

1 like

Euh, ja dat is me ook wel eens overkomen :grimacing: :blush:

Was nog andermans horloge ook. Toen volgens mij door horlogeglas.nl een ander glas erin laten zetten.

1 like

Ai… das minder… even doorbijten en dan idd. Horlogeglas.nl benaderen.

1 like

Ik verwacht binnenkort een Tissot kast. Gekocht voor “you never know”.
Ik stuur je een pb als ie hier is, dan weet ik ook de maat.

1 like

Een andere kast zou ook een oplossing kunnen zijn. Ik ben nl niet meteen fan van deze maar hij zat, zoals zo vaak, in een lotje en heb enorm veel plezier beleefd aan het 2461 werkje. De datum complicatie is toch weer net wat anders. Ik heb er geen idee van of pontiac dit werkje vaak en ook heeft gebruikt in ronde varianten en of er nog er dan nog een wijzerplaat te vinden is.
Ik zou natuurlijk kunnen proberen uit een iets groter rechthoekig stuk acryl zelf de vorm te veilen en die dan in de kast te lijmen.
Is die kast die je kocht van zelfde type of met een rond glas ?

Ik dacht dat je een ronde kast zocht voor de seastar.

ha bon, just die ook. Allez t’is het ene of het andere. Zou liever de 2461 gebruiken voor de tissot ja en daar een kast voor vinden.
De binnendiameter van de kast zou 31,30 mm moeten zijn in elk geval!

De veer voor de snelcorrectie die tegen de tirette 443 drukt en hier ontbreekt, moesten wij toen ik bij Pontiac werkte, weglaten omdat dit problemen kan geven en er teveel druk moest uitgevoerd worden op de stift om de cerrectie van de datum soepel te laten lopen.
Wat ook een probleem kan zijn bij de opwinding is dat men vroeger de opwindstift of tige vervangen heeft door een tige voor een tirette met schroef, deze is een druktirette en de tige is verschillend. Is niet gemakkelijk dit zo maar uit te leggen.
Ook het plaatsen van de datumpalveer is niet makkelijk.

4 likes

Ben ook regelmatig Tissots tegengekomen waar die veer ontbreekt, dus ik denk dat sommige horlogemakers dat ook gewoon bij Tissots deden. En het werkt ook prima zonder.

Ja da’s ook altijd even pielen. Beetje draaien en schuiven met dat afdekplaatjeplaatje en hopen dat het veertje niet weer over de datumpal heen schiet :sweat_smile:

ik heb heb de snelcorrectie uit een donor uurwerkje gehaald en de datum versnelling werkt nu weer zoals het hoort. Ook het probleem bij het opwinden lijkt verholpen. Het terugplaatsen de datumpalveer heeft me idd het nodige zweet gekost maar uiteindelijk gaat het vlot eens je de truc beet hebt.