Pontiac/Tissot 2461

Hallo allen,

sinds een paar dagen ben ik bezig aan een pontiac sympatico.
Deze heeft blijkbaar een Tissot/Pontiac 2461 als kloppend hart.
Het probleem bij deze blijkt dat hij precies zo nu en dan doorknakt als ik hem opwind.
Ik dacht aan een mankement bij het transmissierad, of renurerad maar beiden zijn nog in goede staat.
Dan maar op eens kijken of het probleem niet aan het kroonrad of de click zit maar daar zag ik ook niet meteen iets vreemds.
Dan maar wat googlen op het caliber en meteen stel ik ook vast dat de datum corrector ontbreekt. Deze zou een snelverzet van de datum hebben door de kroon herhaaldelijk in te drukken maar dat kan dus niet werken door het ontbreken van die datum corrector.
Nu merk ik ook dat er een schijnbaar een palletje ontbreekt dat tegen het transmissierad aanduwt. Zie onderraan aangeduid op de foto.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het doorknakken (doorschieten, ik kan het niet anders verwoorden) tijdens het opwinden?
En oh ja moest iemand die parts liggen hebben… de kosten worden vergoed. Ook de schroef dat het palletje ( of hoe noemt zo’n ding) op zijn plaats houdt is er niet!

Zouden het part Nr 447 stemspring en 2566 date corrector kunnen zijn?

Ik zie wel vaak bij Pontiacs dat die vrij ā€œkaleā€ versies van de Tissot uurwerken hebben. Zo hebben ze meestal ook niet de fijnverstelling van het kompas op de balanskloof zitten. Zou me niet verbazen als die snelverzet er ook nooit op gezeten heeft.

Overigens kan dit allemaal niet dat knakken bij het opwinden veroorzaken, Ik vermoed dat er ergens een slechte tand in de opwindraderen zit.

Wat ik wel zie is dat het wijzerverzetrad op z’n kop ligt (rode pijl). Dat is slecht voor je wisselrad, en die zijn al vrij gevoelig bij deze uurwerken, dus die zou ik even omdraaien:

1 like

Dank voor je antwoord .
Kan je er dan wel een snelverzet van maken?
En bij de beste wil ter wereld vind ik nergens een tandwieltje met problemen. Als ik em voorzichtig opwind is er geen probleem maar als ik wat het wat sneller wil doen ā€˜knack’ hij precies ergens door!

1 like

Ik heb deze uurwerken met en zonder snelverzet gezien.
Ik denk ook aan een versleten tandje ergens of al teveel speling op het geheel.

1 like

Als je de onderdelen hebt wel. Ik heb het liggen, maar daar zit een keurig goed lopende Pontiac omheen… hahah

Je mist het hebeltje en een afdekplaatje die meteen ook de datumschijf op de plek houdt

Ja dat kan, dan heb je inderdaad die 2566 date corrector nodig. Voorwaarde is dat de stift lang genoeg is zodat de kroon de ruimte heeft tot de kast om voldoende slag te maken bij het indrukken.

Die 447 stemspring zou ik gewoon weglaten. Zorgt er alleen maar voor dat je vreselijk hard op de kroon moet drukken, de verende werking van de tiretteveer is genoeg om te voorkomen dat je de datum per ongeluk verzet.

1 like

Wat @serge al zegt, te veel slijtage waardoor er af en toe ergens een tandje door schiet. Opwindraderen en kroonrad vervangen zou het kunnen oplossen, maar als je die allemaal los moet kopen is dat een dure grap. Dan kun je beter een donorwerk zoeken, dan kun je lekker uitwisselen tot het werkt.

Zie nu trouwens dat de hebelveer ook verkeerd om ligt, die drukt zo wel een beetje lullig tegen de hebel. Al denk ik niet dat dat het probleem veroorzaakt.

Sowieso is dit naar mijn idee een caliber van bedenkelijke kwaliteit…

Is ook niet mijn favoriete uurwerk; zeker die achteraf erbij geknutselde snelverzet is knullig. Overigens zijn ze meestal ook nogal verwaarloosd. Zonder onderhoud gaat alles naar de knoppen.

1 like

Hallo Allemaal, ik krijg met enige regelmaat berichten die niet voor mij bestemd zijn. Er is op dit forum nog een Serge waar jullie mee communiceren en dat is kennelijk Serge2. Voor de duidelijkheid, dat ben ik niet. Als de naam @serge gebruikt wordt als reply dan komen berichten in mijn inbox terecht en daar antwoord ik dan niet op omdat het topic mij niet aangaat. Mvg Serge

1 like

In elke geval bedankt voor alle hulp. Er is ondertussen een donor onderweg en we gaan het zien of het op te lossen valt.

1 like

Sorry, niet goed gekeken :grimacing:

Het wijzerverzetdad is aan de ene kant volledig plat en aan de andere kant loopt het wat taps. Dus het is altijd de platte kant die bovenaan moet liggen?

1 like

Correct. Die afschuining is aangebracht voor de haakse overbrenging met het liggend opwindrad en moet dus aan de onderkant. Voor de rechte overbrenging met het wisselrad heb je de vlakke kant nodig en die moet dus aan de bovenkant.

Zo zie je maar dat zelfstudie enkel mogelijk is met hulp van anderen. Dit vergeet ik dus nooit meer!

2 likes

Dit geldt eigenlijk voor ons allemaal We leren hier allemaal van.

Vandaag kwam het donor uurwerk binnen.
Nu sta ik voor een dillema want deze is eigenlijk in betere conditie dan de Pontiac waarvoor hij oorspronkelijk moet dienen.
Het uurwerk komt blijkbaar uit een Tissot seastar Seven maar kwam zonder kast.
Hoe zou ik nu voor deze een kast kunnen vinden waarin het uurwerk cal 2461 past de doormeter inclusief de afdekring onder de wijzerplaat meet 31.30MM!!
Maw hoe source ik een passende kast?

1 like

Heerlijk dit, zoiets zou mij ook overkomen :rofl:

1 like

Heb er dus gewoon geen idee van hoe een passende kast te vinden!

1 like