Dit projectje ligt in de ijskast omdat de balans niet goed is. Nu heb ik geen microscoop of gereedschappen om assen en dergelijke te vervangen/bewerken.
Toch wil ik deze Pontiac om mijn pols krijgen…
Momenteel valt hij stil in sommige posities en anders na een paar uur slaat de balans uit het escapewiel en valt die ook stil. Dan moet de balans eerst wat gelift worden om weer op gang te komen.
Zou het aanschaffen van een nieuwe balans het euvel verhelpen?
Ik zou alles overlopen met de sterkste loupe inderdaad. Of de stenen van de balans nog OK zijn, of de pivots van de balans nog OK zijn, of de balans truing nodig heeft (en dat dan doen), …
Wellicht dat @ponkewonke puur afgaande op je beschrijving al wat preciezere punten om na te kijken kan geven.
heb dat ook gehad met een tudor uit 1935, nieuwe balansas, nieuw steentje en pivot. Duur geintje voor zulk een oud klokje , maar nu kan die weer 100 jaar mee. (enkel aanbevolen voor old tech geeks)
Nope; bij Pontiacs zit die fijnverstelling er eigenlijk nooit. Goedkopere versie van het uurwerk. Verder niks toe te voegen aan de lijst van mogelijke problemen
Voor een Pontiac Hydraulica heb ik hetzelfde probleem gehad met balans. In mijn geval was de spiraalveer zo nukkig, dat deze gigantisch te snel liep.
De enige oplossing die ik heb gevonden is om een ander donoruurwerk op eBay aan te schaffen, omdat ik die Pontiac dragen wil.
Soms moet je even door een zure appel, maar dat ben je snel weer vergeten. Het leuke is, dat ik nu twee werkende uurwerken heb en 1 goede balans. De andere balans ga ik gebruiken om op te oefenen,
Spiraalveer losmaken, beaterror aanpakken, losse spiraalveer die verbogen is terug te plooien naar een betere stand (zie YouTube : Mark Lovic) enz enz. En misschien heb ik dan twee goede uurwerken.
Het is kwalitatief een ander uurwerk dan bijv. Eta die in Pontiacs zitten. De 2481 en zijn varianten zijn soms een drama. En dan @ponkewonke nog echt veel aan het uurwerk verbeteren…
Hulde overigens…
Heb niet te veel gedurfd met de balans spiraal omdat ik niet niet zie wat fout zou kunnen zijn. En voor problemen die je niet ziet kan je ook geen oplossingen hebben.
Ik heb ook nog een andere Pontiac 2481 en een Tissot 2481 in mijn voorraad liggen. Dus wil de andere Pontiac 2481 reinigen en hopelijk aan de praat zien te krijgen.
Als ik 1 van de Pontiac 2481 uurwerken aan de praat heb, en de ander niet als donor nodig heb gehad, bied hem dan liever met een eerlijk verhaal aan zodat iemand anders met kennis van zaken het kan benoemen en verhelpen.
Er zijn zoveel Pontiac liefhebbers met veel meer kennis en vaardigheden.