Daar mist ergens het woord ‘zien’.
Hodinkee kijkt bij Ferdi Porsche (F.A. Porsche Design) naar zijn collectie en merkhistorie
Leuke collectie om te zien en om wat meer van Porsche Design horloges te zien. Plus nog wat andere mooie stukken en auto’s.
En dan dit blok titanium met dlc, net binnen. Een limited edition van 251 stuks uit 2018. Zal wel de enige op het forum zijn.
Voor de prijs van toen snap ik dat maar nu zijn ze gunstig te vinden. Gebaseerd op de Valjoux 7750 maar flink aangepakt. Chronometer versie van het uurwerk en aangepast met een Flyback functie dus met een extra complicatie.
Het design is best hevig en zeker niet de smaak van velen ( je zou lelijk kunnen zeggen, ik houd het op bijzonder) maar draagt verbazingwekkend prettig om de pols.
De naam monobloc komt van het rechterdeel van de chrono. In plaats van 2 knoppen is er 1 grote knop die je aan beide kanten van de kroon kunt indrukken om de chrono te activeren, te stoppen of de flyback te activeren! Technisch echt een supervinding maar het design is daardoor voor de gemiddelde OCD’er wel te veel uit balans, ik trek het maar net…
Een review van toen met wat info:
En de link naar PD zelf maar daar niet meer te koop, waarschijnlijk nog wel ergens in een
PD outlet…
Ik vind het design goed geslaagd, alleen ze zijn wat mij betreft wat te dik, maar dat vind ik ook al bij de 3700.
Af en toe kom ik een Porsche Design horloge tegen (meestal dames quartz) die niet van IWC of Eterna lijken te zijn, maar ook geen namaak. Zoals deze:
Of deze:
Kan er weinig tot niets over vinden.
Behalve IWC PD is er heel weinig gedocumenteerd volgens mij. Over de orfina periode is ook nog wel wat terug te vinden maar ook weinig aan catalogi.
En deze zou titanium zijn, wat betekent dat er eerder een titanium Orfina Porsche Design was dan een titanium IWC Porsche Design?
Zou kunnen, IWC had de eerste titanium chronograaf dacht ik niet per se het eerste titanium horloge.
Nee sowieso niet het eerste titanium horloge, dat waren Citizen en Seiko in de jaren 70, maar aangezien ik een soort van lijst bijhoud van titanium horloges uit de periode 1970-1987, ben ik wel benieuwd of deze Orfina inderdaad titanium is en zo ja, wanneer hij precies op de markt kwam. Je zegt weinig catalogi, betekent dat dat er toch een paar zijn?
Wat dingen uit de vakpers:
1974
1975
1984, een waarschuwing aan onderdelenleveranciers t.b.v. neppers
Frappant, want tegen deze tijd werkte PD al met IWC en je zou zeggen dat Orfina dus geen horloges meer verkocht en dus geen nadeel kon hebben van neppers? En ze noemen ook alleen neppers van de twee getoonde horloges, maar betekent dat dat elke andere Orfina PD per definitie nep is? Oftewel alle horloges die ik heb gepost? Die op de groene achtergrond vind ik toch heel overtuigend en lijkt gewoon een andere referentie te zijn.
Interessante kost voor mij als zelfbenoemd horloge-historicus.
Nice! Er is online dus wel wat te vinden. Ik vermoed dat alleen van die twee modellen namaak in de markt was. Je kunt zo’n waarschuwing ook niet voor heel veel referenties gaan plaatsen denk ik.
Sterk gematteerd (bijvoorbeeld bead blasted) staal kan als twee druppels water op titanium lijken. Ik denk dat sommige mensen daarom onderstaande Orfina 7050 voor titanium aanzien, maar de achterkant van dit exemplaar vermeldt duidelijk ALL STAINLESS STEEL.
Bij een als titanium aangeboden ander exemplaar, vroeg ik om een betere foto van de caseback, en ook daar ALL STAINLESS STEEL.
Geen titanium Orfina PD dus.
En het zou in dit geval ook grijze PVD kunnen zijn.
Deze is in ieder geval echt, staat zonder PD logo ook op deze pagina, en ook met PD logo en zwarte PVD, het is ref. 7157: SAMMLERUHREN - orfinas Webseite!
Kan ook alleen om de kastbodem gaan zou ik zeggen?!
Wat mij betreft niet, want dan staat er doorgaans CASEBACK STAINLESS STEEL, en zonder vermelding van wat de kast dan is, is de kast meestal gewoon messing (of plastic of aluminium). Met het woordje ALL erbij, zoals ALL TITANIUM, wordt kast en bodem bedoeld. Maar dat is slechts mijn conclusie op basis van tientallen horloges van tientallen merken, het is geen wet.