Ik ben de laatste tijd me wat gaan verdiepen in de retroklok. En dan bedoel ik niet de led en LCD’s maar de jump hour modellen. Een horloge wat al heel lang op mijn lijstje staat is de Nixon Rotolog Dark Wood.
Ze zijn er in verschillende uitvoeringen. Het is een uniek design en het wordt geliefd en gehaat onder horlogefanaten. Op mij heeft het in ieder geval een grote aantrekkingskracht.
Buiten het design spreekt ook de manier van aflezen me aan. Ik wil iedereen vagen om in dit topic zo veel mogelijk verschillende jump hour modellen te posten. Misschien komt er een leuke voorbij die ik ga aanschaffen.
Ik snap je erg goed. Het zijn horloges die mij altijd doen denken aan die ouderwetse ‘flip-klokken’ (bekend van 'Groundhog day ;)). Vind ze geweldig.
Zelf denk ik dat dat soort horologes mij niet staan, al zou ik er graag een in het groot hebben voor op mijn bureau.
Ben voorzichtig met je woorden!!! Ik heb ook nog zo’n klok gehad. (wordt in maart 40).
En hier dan, een keur aan chinese flip klokken! Wel foto’s plaatsen als je er 1 hebt.
Ik heb zelf een Damas jump hour. Een leuek klok met vooral een erg mooi uitgevoerde band die mooi overgaat in de kast. Toen ik hem vorig jaar net had droeg ik hem best veel, maar tegenwoordig krijgt hij weinig polstijd. Misschien is het toch iets waar je overheen groeit?
Voordat je dit een jump our noemt, check even of het ook zo is! Op de foto staat ie op 12 uur precies. De mechanische uitvoeringen, die komen van de De Baschmakoff van LIP zijn dat meestal wel, maar de moderne quartz varianten (ook die van LIP) zijn het meestal niet. Daar loopt het uur gewoon mee.
Hier er iig een van mij, die wel jump-hour is, met op de achtergrond de andere modellen. Allemaal ontworpen door Prince Francois de Baschmakoff begin janen 1970.
Het lijkt meer een marteltuig dan een horloge. Draagt dat prettig?
Nee, maar design hoeft niet prettig te zijn, als het maar mooi is. En dat is dan gelijk weer de volgende discussie he?
ze doen mij een beetje denken aan een parkeermeter;)
arie Schreef:
ze doen mij een beetje denken aan een
parkeermeter;)
De oude dan. Ja dat waren nog eens tijden. Gewoon een paar kwartjes en je kon een dag staan. Nu verdient een parkeermeter twee keer zo veel per uur als een medewerker van Mc Donalds.
Deze mag toch ook meedoen?
dmc Schreef:
Deze mag toch ook meedoen?
http://i1121.photobucket.com/albums/l503/Duco40/De
rbySwissonic8.jpghttp://i1121.photobucket.com/albums/l503/Duco40/De
rbySwissonic5.jpghttp://i1121.photobucket.com/albums/l503/Duco40/De
rbySwissonic9.jpghttp://i1121.photobucket.com/albums/l503/Duco40/De
rbySwissonic3.jpg
Erg gaaf zeg. (tu)
dreski Schreef:
arie Schreef:
ze doen mij een beetje denken aan een
parkeermeter;)De oude dan. Ja dat waren nog eens tijden. Gewoon
een paar kwartjes en je kon een dag staan. Nu
verdient een parkeermeter twee keer zo veel per
uur als een medewerker van Mc Donalds.
klopt helemaal;)
Ja prachtig! Ik heb ook eens heel erg lang en hard nagedacht om dit horloge te kopen. Maar ik las dat het uurwerk de functie niet goed aankon en dat dit horloge daarom in niet al te grote oplage is gemaakt. Heb jij daar ervaring mee dmc?
Ik heb even een plaatje van UHRFORUM gepikt, maar dit type horloge is waarmee de gekte voor mij begon in 2007. Het penanker uurwerk van Baumgartner liep gigantisch tuk.
Ja, zo’n Sicura heb ik ook nog ergens liggen.
En een niet complete Mondia chronograaf met een Kelek uurwerkje.
Deze Kelek uurwerken waren helaas heel zwak geconstreerd.
Leuk horloge, maar hoe laat is het nu op dit plaatje?
…en wat kost zoiets?
Tot nu toe nog nergens last van gehad. Ik heb één keer de batterij eruit gehaald (gewoon om eens even te kijken), maar had toen per ongeluk een contactje afgebroken. Mijn handige horlogemaker heeft dat echter weer kunnen fiksen. Voor de rest ben ik er nog niet achter gekomen of er ook een snelverzet op zit om de tijd te kunnen verzetten. Ik ben nu 5 minuten bezig geweest met draaien… Maar nogmaals, qua uurwerk: geen probleem en behoorlijk nauwkeurig.
NOS, met oud prijseticket (in Frank) en seals aan achterzijde
Gedragen
Iemand die deze “dingen” verzamelt?
Jean Herber: 35€
Pallas Eppo: 40€
Ray : 20€
Euch, kzal deze eens moeten plaatsen in het verkoop toppic…