Power reserve Alpina testen

Dag mensen,

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Alpina Diver Seastrong Heritage. Ik ben er enorm tevreden mee. Mooie afwerking, mooie dial, mooi formaat. De Lug width is wel wat minder gangbaar met 21 mm.

Het uurwerk is een Alpina AL-525 automaat.

Het uurwerk zou maximaal 38 uur reserve moeten kunnen opbouwen. Het valt me alleen op dat als ik m een tijdje niet om heb hij ten opzichte van mijn andere horloges vrij snel stil staat. Ik wissel nogal vaak met ca 10 horloges, maar deze valt me dus op ten opzichte van de anderen.
Nu wil ik graag testen hoe lang hij blijft lopen als hij helemaal opgeladen is. Als ik het horloge een dag draag, is deze dan “vol”? Of moet ik het horloge daar een paar dagen voor dragen? Kan ik het horloge ook met de hand helemaal opwinden of maak ik het uurwerk dan stuk? Is 38 uur reeel? Of moet ik rekenen op minder?

Graag jullie tips!

1 like

Met de hand opwinden kan. Je hoort op een gegeven moment dat ie vol is opgewonden aan een soort tikje, Dat heb je bij automaten om de veer tegen overopwinden te beschermen. Ik zou denken dat bij normaal dragen je het horloge in maximaal twee dagen vol opgewonden hebt (aan het eind van de dag).

1 like

Dank je Arjen, ik wind het horloge op en zal m eens twee volle dagen dragen om m dan weg te leggen.

1 like

Wat voor uurwerken hebben je andere horloges? Ik vind selita en de basis eta uurwerken soms ook wat lui met opwinden op natuurlijke wijze. Hem 's ochtends een paar keer op en neer wiegen of wat opwinden helpt. Ook kan het nu misschien komen door thuiswerken, dan krijgt ook een horloge misschien minder beweging :stuck_out_tongue:.

Ik heb een oa een miyota 9039, Calibre 16, 2x Valjoux 7750. Lijken allemaal wat soepeler te draaien…

Thuiswerken zal niet meehelpen inderdaad, maar ik had het al eerder…

Mooi horloge heb je daar gescoord zeg :+1:

Weet niet wat het basis uurwerk is , maar zoals hierboven al benoemd is, gewoon handmatig opwinden totdat je tegenstand voelt. Meestal 15 a 20 keer moet voldoende zijn. Volgens mij kun je bij sommige uurwerken de gangreserve met een korreltje zout nemen. Tenminste dat is mijn mening. Ik ben al blij dat ze het 24 uur uithouden :joy:

Doe maar het dubbele.

OK, niet de mijne en ik weet iets beter waar het over gaat. :innocent:

Een automaat heeft enige maten van activiteit nodig. Met het thuiswerken en Netflixen in deze periode, moet je er rekening mee houden dat een automaat niet aan de hoeveelheid beweging komt die het verwacht.

Dit Alpina caliber is gewoon een omgelabelde Sellita SW-200, = in grote lijnen identiek aan een ETA 2824-2. Die bouwen normaliter redelijk vlot reserve op, doorgaans sneller dan een SW-300 (2892-A2). Die laatste heeft ook maar 1 wisselaar.

1 like

Ik ben voorzichtig :wink: anders draai ik het naar z’n mallemoer.

En voor de rest maakt het mij niet zoveel uit. Ik wissel elke dag :grin:

Dat kan dus niet bij een automaat. De veer gaat vanzelf slippen en je kunt 'm dus niet breken. Je mag best reageren zoals iedereen, maar het moet wel een beetje kloppen. En er zijn genoeg mensen die het wel uitmaakt… :grin:

Dan zal ik mij maar gauw stilhouden. Ik wil mensen niet op het verkeerde been zetten. :wink:

2 likes

Wat je zegt qu opwinden, net zoveel slagen geven totdat je een soort weerstand voelt, het slepen van de veer door de ton. Als dit niet waarneembaar is op safe spelen en gewoon rustig zonder veel kracht te zetten (slijtage van de tandwielen voorkomen) 50 slagen geven.

Maar 24 uur? Kom op… Volgens mij hou je je pols dan wel erg stil de hele dag en is ie maar half op spanning :wink:

1 like