In m’n vorige topic had ik het al aangehaald, maar het houdt me voldoende bezig om er even een apart topic van te maken:
Ik heb nu aan aantal quartz horloges, die ik maar om de zoveel tijd draag. En op een gegeven moment is de batterij leeg, vaak zonder dat zo’n klokkie heel veel draagtijd heeft gehad. Dat vind ik best wel zonde.
Komt nog bij dat een batterij vervangen slechts 5 euri kost, maar als je 'm weer waterdicht wilt hebben, kost het zomaar 40euri of meer.
In de winkel zie je ze vaak liggen met uitgetrokken kroon. Het horloge staat dan stil en zodra de kroon ingedrukt wordt gaat ie lopen.
Nou vraag ik me dus af of ik de batterij spaar door niet gebruikte horloges stil te zetten of dat ze misschien evengoed leegraken door lekstroom ofzo?
Weet iemand dit?
ikbenben Schreef:
In m’n vorige topic had ik het al aangehaald, maar
het houdt me voldoende bezig om er even een apart
topic van te maken:
Ik heb nu aan aantal quartz horloges, die ik maar
om de zoveel tijd draag. En op een gegeven moment
is de batterij leeg, vaak zonder dat zo’n klokkie
heel veel draagtijd heeft gehad. Dat vind ik best
wel zonde.
Komt nog bij dat een batterij vervangen slechts 5
euri kost, maar als je 'm weer waterdicht wilt
hebben, kost het zomaar 40euri of meer.
In de winkel zie je ze vaak liggen met
uitgetrokken kroon. Het horloge staat dan stil en
zodra de kroon ingedrukt wordt gaat ie lopen.
Nou vraag ik me dus af of ik de batterij spaar
door niet gebruikte horloges stil te zetten of dat
ze misschien evengoed leegraken door lekstroom
ofzo?
Weet iemand dit?
Ik merk dat het batterijtje inderdaad langer meegaat met een uitgetrokken kroon. En ook dat het batterijtje toch leeg kan raken. Ik weet niet of dit voor alle types geldt, vermoedt van wel. Maar met uitgetrokken kroon gaat ie langer mee dan met ingestoken kroon. Het bewegen van het uurwerk kost blijkbaar bij mijn klokjes (logisch) meer energie.
Waterdicht maken kan een paar centen kosten, omdat ze em dan voorzien van nieuwe pakkingen. Maar na een batterijtje verwisseld te hebben betekent het niet dat de oude pakking het niet meer “doet”. Bij mijn lokale horlogeshop testen ze em voor 3 of 5 euro tot 5atm/bar/50m water resistant. Genoeg om mee te zwemmen. Mocht je er mee gaan duiken (met duikflessen enzo) dan zou voor het waterdicht maken wel wat meer zekerheid geven.
Over Quartz power reserve… er is zoiets. Maar alleen om aan te geven dat je batterij aan vervanging toe is. Dus een power reserve van nog enkele dagen.
Een van de horlogeprofessoren onder ons (Morse?) schreef een tijd geleden dat de kroon uitgetrokken houden weinig uithaalt. De wijzers draaien dan niet, maar het uurwerk loopt wel. Niet schieten, ik heb het van horen zeggen…
vreugd2 Schreef:
Een van de horlogeprofessoren onder ons (Morse?)
schreef een tijd geleden dat de kroon uitgetrokken
houden weinig uithaalt. De wijzers draaien dan
niet, maar het uurwerk loopt wel. Niet schieten,
ik heb het van horen zeggen…
Niet schieten, maar er zou dan toch minder wrijving zijn als de wijzers niet gedraaid hoeven te worden. Als de kroon uitgetrokken is hoor ik overigens niks tikken. Als het uurwerktje door zou lopen, dan zou ik verwachten van een “normaal” quartz horloge toch iets te horen?
Enneh, ik heb geen 2 identieke horloges naast elkaar gehouden om te kijken welke het langer volhoudt. Waarschijnlijk zouden we een paar jaartjes moeten wachten op resultaat. 
Maar voor mij was het dat een gelijksoortige uitgetrokken horloge het na meer jaartjes nog deed, terwijl een ander al op was. Die uitgetrokken was na nog een paar jaartje toch op, terwijl ik em niet meer gedragen had. Ik vermoed dat het batterijtje toch is leeg gegaan en niet dat er binnen iets kapot is gegaan. Weet je wat, ga meteen ff dat uitproberen met een nieuw batterijtje. 
BRB
Guess what? Hij doet het gewoon, batterijtje was toch “leeggelopen” en niet dat er iets kapot was. Niet bepaald “wetenschappelijk” onderbouwd, dus trek je eigen conclusies 
marnix_moed Schreef:
Guess what? Hij doet het gewoon, batterijtje was
toch “leeggelopen” en niet dat er iets kapot was.
Niet bepaald “wetenschappelijk” onderbouwd, dus
trek je eigen conclusies
Wat ben je toch een Brainiak Marnix hahaha
Bedankt voor het testen!
Wat voor klokkie is het, als ik vragen mag?
vreugd2 Schreef:
Een van de horlogeprofessoren onder ons (Morse?)
schreef een tijd geleden dat de kroon uitgetrokken
houden weinig uithaalt. De wijzers draaien dan
niet, maar het uurwerk loopt wel. Niet schieten,
ik heb het van horen zeggen…
Dat dacht ik ook, echterrrrrr waarom zetten ze de klokjes dan vaak stil in de winkel? Is dat om goedgelovige klanten gerust te stellen of zit er een technische reden achter?
ikbenben Schreef:
marnix_moed Schreef:
Wat ben je toch een Brainiak Marnix hahaha
Bedankt voor het testen!
Wat voor klokkie is het, als ik vragen mag?
AArghhh… steek in m’n hart.
Ik ambieer juist een amateur-horlogemaker te worden 
Haha, maar is idd Braniac achtige science met mijn batterij verhaal… I can do science me (ofzo iets)
Het is waarschijnlijk een plakmerk, met het sportmerk Slazenger. Paar jaar terug voor 5 euro gekocht. Liep een tijd langer door dan de andere die wel continu ingestoken waren.
Hoi Ben,
die 40 euro betaal je niet voor het waterdicht maken, want dat is gewoon een kwestie van het horloge weer goed in elkaar zetten met verse rubber sals dat nosig is.
Je betaalt dat bedrag omdat er dan getest wordt of het horloge daadwerkelijk waterdicht is. Je betaalt voor het testen en de garantie. Als je een 200m duiker hebt en je wil hem voor 20atm gewaarborgd hebben, betaal je trouwens wel iets meer dan 40 euro. Dan zit je eerder op de 60 á 80 euro voor de test en de garantie dat ie waterdicht is.
NOg even over de batterijen.
Je kunt van die goedkope celletjes kopen (zo’n grote strip voor 2 euri.
).
Of je koopt een officiële batterij.
verschil is dat de officiële batterij gegarandeerd niet gaat lekken. En dat kan je een hoop ellende schelen.
robbie409 Schreef:
NOg even over de batterijen.
Je kunt van die goedkope celletjes kopen (zo’n
grote strip voor 2 euri.
).Of je koopt een officiële batterij.
verschil is dat de officiële batterij gegarandeerd
niet gaat lekken. En dat kan je een hoop ellende
schelen.
Officiele batterijen koop ik online. Scheelt een bak met centen als je meerdere quartz horloges hebt. Vooral met sommige lithium batterijtjes kan het een hoop schelen. Was een keer zonder dat ik het wist iets van 20 euro kwijt, zonder WR test. Bleek dat ie 3 (of 4?) lithium batterijtjes heeft…
Zelf voorzichtig open en dichtmaken: goed oppassen met de pakking/rubberen ringetjes. En vervolgens voor een paar euro laten testen. Althans, voor de horloges die niet de diepte ingaan. Horloges met een leer bandje laat ik niet eens testen, want die gaan uberhaupt het water niet in.
Dit is wat Ronda over haar uurwerkjes laat weten met betrekking tot besparen.
- Power saving mechanism with pullled out stem: Reduction of consumption approximately 70%
http://www.ronda.ch/en/products/datasheet/503.html
Hiermee wil ik geen reclame maken voor het merk, maar de quarts Horloges van Traser maken gebruik van calibers van dit merk.
Groet Hans
Klopt,
de Traser die ik onlangs binnen kreeg had een uitgetrokken kroon,even op tijd gezet , kroon dicht en vastdraaien en lopen.(Ronda 715)
Voor hoelang weet ik niet, maar dan laat ik bij Zonjee (vanmiddag wéér overvallen)
voor € 11 een nieuwe plaatsen en wordt gratis getest tot 100m.
Tot 200m testen is € 80 en doen ze niet in de zaak zelf.
Diverse keren daar geweest en prima service.
gr Ron
HVV Schreef:
Dit is wat Ronda over haar uurwerkjes laat weten
met betrekking tot besparen.
- Power saving mechanism with pullled out stem:
Reduction of consumption approximately 70%http://www.ronda.ch/en/products/datasheet/503.html
Hiermee wil ik geen reclame maken voor het merk,
maar de quarts Horloges van Traser maken gebruik
van calibers van dit merk.Groet Hans
Goeie info, thanks !