Praesto Aviator blue, een review

Beste forumleden,

Vandaag ontvangen de Praesto Aviator met blauwe sunburst wijzerplaat.
Nr. 77 uit een serie van 100. Praesto is een onafhankelijke horlogemaker. De mensen achter Praesto zijn echter al langere tijd actief onder de naam Giovino Watch Company.

Eerste Indruk, Mooi!

Hoewel de naam van het model en de opmaak van de wijzerplaat verwijzen naar een klassiek Fliegeruhr is het een horloge met een duidelijk eigen gezicht. Verantwoordelijk voor het ontwerp is de Amerikaanse designer Russ Schwenkler.

De wijzerplaat


De wijzerplaat is behoorlijk druk maar naar mijn mening niet in storende mate. Met de combinatie van de kleur, het sunburst effect, de open wijzers en de decentrale kleine seconde is het heel wat maar het gaat niet ten koste van de afleesbaarheid. Erg prettig is de lengte van de wijzers, precies aansluitend op de uur- en minutenaanduiding. Leuke verwijzing naar het aviator-thema is de propellor vorm van de seconde wijzer. Het ontbreken van woorden als automatic, 200 meters en een datumaanduiding op de wijzerplaat vind ik een pre. Het kantelen van de urenaanduiding in de binnering had voor mij niet gehoeven. Boven de wijzerplaat ligt een saffier glas met AR coating aan de onderzijde. Dit vind ik zeker een pluspunt. al het wit op de plaat is gedaan met Lum-Tec GX.

De kast

De kast meet 44mm, 12,5mm in hoogte en de lug tot lug afstand is 50mm. De bandaanzet is 24mm. Behoorlijk aan de maat dus maar de relatief geringe hoogte en de naar beneden afbuigende lugs maken het geheel prettig draagbaar. De kast is gestraald en de bezel brushed, mooi detail, waardoor het geheel minder massief oogt. De afwerking van de kast is gewoon goed. Egaal en glad. Dat het horloge tot 200 meter waterdicht is (mede dankzij de schroefkroon) is uiteraard meegenomen en prettig voor op vakantie maar niet per sé nodig voor een aviator horloge.

Het uurwerk
In de kast tikt een Miyota 8245. Het is handopwindbaar maar kent helaas geen hack-functie. Volgens de fabrikant is het voor montage op drie punten gereguleerd om de nauwkeurigheid te vergroten.

De band
De band die werd meegeleverd heb ik vrijwel direct vervangen. Naar mijn smaak te lang, te dik en zonder versmalling aan het einde, te breed. Zowel de kroon als de gesp zijn van logo of naam voorzien.

De verpakking
Het horloge wordt geleverd in een reis-etui waarin plek is voor 4 horloges, leuk gedaan. Als bonus krijg de koper ook nog eens een Praesto T-shirt :slight_smile:

Conclusie
De Praesto aviator is een goed afgewerkt horloge met een eigen gezicht. Je krijgt behoorlijk wat voor een bescheiden bedrag. Het email contact met het bedrijfje verliep vlot en alles keurig volgens afspraak vanuit Hongkong op de mat.
Aanrader!

Heel mooi en origineel horloge, mooie maat ook.
Veel plezier ermee.

Mijn beste,

Leuk om te lezen zo’n review, met de kenmerken van: duidelijkheid, billijkheid en een fotogenieke scherpzinnigheid.
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Mooi man :~

Volgens mij kan Max Kool daar een waanzinnige band voor maken…

Tabee

Leuke klok, die Praesto :wink:
Is eens een keertje wat anders. Ben zelf niet weg van een blauwe wijzerplaat in het algemeen, maar dat is puur persoonlijk.
Aparte wijzers heeft hij trouwens (tu).

Veel draagplezier gewenst.

Proficiat met deze mooie klok! Heeft inderdaad echt een eigen gezicht met die opengewerkte wijzers. Voor mij een maatje te groot, maar jou staat ie prachtig(tu)

Aparte flieger, mooi man.

Wow, heel apart. De zon aan je pols!

Proficiat!

Prachtig horloge, proficiat. Ik begreep dat ze bezig zijn een chronograaf te maken. Heb je enig idee wanneer deze leverbaar si?
Groet Roelof

Leuk en goed geschreven review met nette foto’s
Dank voor dit interessante verslag.
Het horloge staat jou goed al vind ik 44 mm pers. te groot.
Leuke klok!

Roelof Schreef:

Prachtig horloge, proficiat. Ik begreep dat ze
bezig zijn een chronograaf te maken. Heb je enig
idee wanneer deze leverbaar si?
Groet Roelof

Dank!
Geen idee. Ik heb wel begrepen dat de introductie van de aviator ook een keer of 3 is verzet. Afwachten dus.

Mooi horloge, weer eens wat anders (tu)

Grappig dat ze de kleine seconde wat verschoven hebben, ten opzichte van wat normaal gedaan wordt.

Bedankt voor deze uitgebreide review,

Martin

Mooi, erg mooi. Zeker met die opengewerkte wijzers blijft het de drukke wijzerplaat toch wat rustig.

Dank voor jullie leuke reacties! Sinds maandagmiddag laten lopen en tot nu toe een verval van +5 seconden. Dit is mijn eerste Miyota, valt me niet tegen :~

Apart en fraai.
Feli met deze niet alledaagse verschijning.