Praktisch, tooly

Voor onder de 500 kom je al snel bij Seiko terecht.

Je hebt natuurlijk de Seiko 5 serie voor leuke horloges met echt lage prijzen. Daarnaast heb je de Seiko duikers zoals de SKX en turtle en de Sarb serie.

Hamilton heeft Khaki Field horloges die nieuw nog net onder de 500 zitten. En er zijn nog een hoop merken zoals Certina, Victorinox en Mido die de focus leggen op tool watches in deze prijsklasse.

Persoonlijk vind ik dat je voor 500 euro echt wel een toolwatch kunt kopen. Natuurlijk, het is afhankelijk van hoe veel eisen je stelt. Maar een van mijn eisen voor een “echte” toolwatch is dat hij niet te kostbaar is. :wink:

3 likes

Ben het hier ook mee eens,
TS gaf ook aan dat lume belangrijk is voor hem,
elke SKX die ik tot nu toe heb gehad had betere lume dan mijn squale 20 atmos, longines hydroconquest, steinhart 39, etc…

-een automaat :ok_hand:
-goede lume :ok_hand:
-draaiende bezel :ok_hand:
-dag hoeft niet per se, datum zou wel fijn zijn :ok_hand:
-band maakt me niet veel uit. :ok_hand:
-geen witte wijzerplaat :ok_hand:
-van een gerespecteerd merk met geschiedenis, geen modehorloges. :ok_hand:
-prijs rond €500,-. Ik heb geen problemen met tweede hands. :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Wat ook een pluspunt is is hoe vervangbaar skx onderdelen zijn.
Indien de bezel of het glas wordt beschadigd heb je direct een nieuwe (upgrade) besteld.
Zelfs indien het binnenwerk het begeeft is het geen ramp

Overige opties

Orient-Ray-3-RN-AA0001B-Black-2

4 likes

Ja, dit is ook een beetje in de stijl van de Glycine combat 6.

1 like

Het budget halveren en de eis voor een automaat (deels) laten vervallen geeft naast een SKX ook nog steeds een optie voor een Seiko SKA371/BFK, die wat mij betreft ook uiterst goed voldoet als een werkhorloge.

2 likes

Absoluut. BFK is top, kinetic handig.

Bij Gnomon verzenden ze hem met een waarde van “$100,-”. Valt dus wel mee met de bijkomende kosten. Ik betaalde iets van 36,- Euro voor mijn Squale.

1 like

De Seiko New Turtle is net een stap hoger dan de SKX. Daar zou ik voor gaan als ik een toolwatch zocht.

Of misschien de Marathon gsar met tritium tubes.

Euh… Wel tooly maar ook prijsy…

Spijkers in een IKEA meubels gaat ook prima. Of bierflesjes poppen

@willemC doet dat met zijn Oris, mja…die vent heeft dan ook geld als water. Voor de één een grail is is voor Wimpie een bieropener.

3 likes

Ik zie hem anders wel staan bij Bouman voor €495,- (38mm versie)

Echt? Koopje! We hebben een winnaar denk ik.

1 like

Horloges als geld*… ofzo😏
Neemt idd niet weg dat de oris al heel wat te voorduren heeft gehad ja. De horloge dokter waar hij nu is vroeg of hij hard gevallen was. Ik kon hem oprecht geen antwoord geven :laughing:

1 like

Nou…

Zeker:

image

En er is er hier eentje te koop:

Overigens is een Sinn 556a voor ietsje meer ook haalbaar.

2 likes

Aangezien ik enigszins een horlogen00b ben, ging ik even googlen naar wat precies een tool watch is en ik vond heel veel uiteenlopende antwoorden. Ik trok de conclusie dat een tool watch een specifieke functie heeft, naast het weergeven van de tijd. De functie kan dan (vermoedelijk) ook zijn dat hij erg solide gebouwd is.

Ik verwacht dat deze vraag in Het grote horlogegerelateerde “domme” vragen topic ook veel verschillende antwoorden zou opleveren, daarom stel ik de vraag nu maar even specifiek aan @Enha: Wat bedoel je eigenlijk met “een echte tool watch”?

Deze is ook leuk… Als je van hommages houdt, maar aangezien Steinhart ook al voorbij is gekomen mag deze ook wel :slight_smile:

Ja dat is waar. Maar het is wel een stoer en solide horloge. Hierin Nederland te bestellen via windy watch collection.