Pre owned Damasko

Ik ben nu een tijdje lid hier en heb al veel merken voorbij zien komen waar ik geen weet van had,maar die mij toch interesseerde.Nu blijft er 1 hardnekkig in mijn hoofd rond spoken.Damasko

Inmiddels heb ik al redelijk onderzoek naar dit merk gedaan,en ben er reeds achter dat door de achterliggende techniek je hem niet naar iedere uurwerkhersteller kunt brengen.

Nu is mijn vraag heeft het zin om te kijken naar een pre owned exemplaar.In gedachte houdend dat deze misschien onderhoud behoeft en wat ik op verschillende fora tegen ben gekomen,een kostbare zaak kan zijn.Of doe je er verstandig aan om toch gewoon nieuw te kopen.

Benieuwd naar jullie mening

Komen regelmatig voorbij hier. Beurtje vaak ook pas wat later nodig.

Zie dat Jaap al aan het typen is, die heeft er dus vast een liggen?

Ik denk dat je iets meer in de materie moet duiken. Damasko is prima te servicen door een onafhankelijke horlogemaker. Dus als het prijsverschil behoorlijk is tov nieuw, zou ik geen enkele moeite hebben met tweedehands.

2 likes

Ik ben inderdaad nog steeds verder aan het zoeken,het zou ook niet specifiek over het uurwerk gaan.Maar meer met de constructie van de kroon en de daarbij behorende o-ringen.

Indien u mij van meer informatie kan voorzien ben ik u zeer dankbaar
En ik heb ook zeker geen bezwaar tegen pre owned

Veel Damasko’s zijn voorzien van een ETA uurwerk, ik zou eigenlijk niet kunnen bedenken wat er aan de kroonconstructie anders moet zijn, dan bij een ander horloge met hetzelfde uurwerk. O-ringen zijn generiek, dus als je de juiste maat hebt, kun je die gebruiken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik heb idd een mooi exemplaar te koop, de DC56. Loopt op de seconde nauwkeurig, dus met de uurwerken is niets mis :wink:

1 like

https://forum.tz-uk.com/showthread.php?370657-Page-and-Cooper-ďż˝-Damasko-servicing-ďż˝-A-warning

Dit bericht is de basis voor mijn vraag.misschien begrijp ik het niet goed,is er iemand die ervaring heeft met onderhoud aan een damasko was misschien beter geweest

Dan ben ik nu even spieken op de site van @SuperC

Ik lees op de site van Damasko dat ze een gepatenteerd en vrijwel onverslijtbaar systeem voor de kroonafdichting hebben ontwikkeld. Een speciale O ring kan dan best, maar waarom moet iets dat niet te verslijten is vervangen worden?

Damasko heeft het zelf over een levensduur van 25 jaar…dus dat probleem lijkt me niet van toepassing.

Heb het hele verhaal gelezen en ik kom eerder tot de conclusie dat je je horloge nooit via Page and Cooper moet laten servicen :roll_eyes:

2 likes

Dat was mij inderdaad ook duidelijk geworden.Bedankt voor de antwoorden,ik zie gewoon spoken :rofl::rofl::rofl:

Die bij u te koop staat is een plaatje,maar heb mijn zinnen gezet op de DA38.

2 likes


Proost!

7 likes

Daarom heeft @malus65 niks met Damasko, dan zou hij nu voor de 4de keer een kroon moeten laten vervangen (die in z’n gebit niet meegerekend uiteraard)

4 likes


Ow yeah! :sunglasses:

4 likes

Beide schitterend :+1:

Ze hebben een gepatenteerd systeem, staat op hun site uitgelegd:
http://www.damasko-watches.com/nl/crown

Dat heeft dus de veel verkochte DA36/34/38 (met ETA) ook. Wat ik gelezen heb is dat je hebt speciaalgereedschap nodig hebt, of moet dat namaken.
“If the crown stem has to be taken out then it is possible to damage the little lubrication cell. Damasko uses a special custom tool for that. And there is also the crown decoupling mechanism”.

Ze gebruiken Viton dichtingen, niet alleen in de (ook gepatenteerde) smeerstofcel, en die dichtingen leveren ze niet aan onafhankelijke horlogemakers. Dat smeermiddel zal ook wel afgestemd zijn op de Viton dichtingen.
http://www.damasko-watches.com/nl/gasket-system

Iemand op HF heeft eens iets aan een Damasko gedaan zonder het kaliber te verwijderen (rotor vastzetten of zo), ik moet nog een keer navragen of diegene zicht had op het kroon ontkoppelsysteem en het smeersysteem hoe lastig dat te demonteren is. Ik weet even niet meer wie dat was maar daar zal ik nog eens naar zoeken.

Ik heb eigenlijk tot nog toe nog nooit gelezen van iemand die een ETA Damasko bij een onafhankelijke horlogemaker heeft laten servicen. En ik zoek er wel eens naar, want de service bij Damasko voor een driewijzer ETA kost een eind over de €400. Niet mals.

3 likes

Ron Sonders in Leusden heeft mijn DA-36 eens geserviced,en dat is perfekt gedaan.
Kon ook de Viton O-ringen bij Damasko gewoon bestellen.
Watchkiller.

1 like

Dat was dus ook wat ik begrepen had en daarom vroeg ik mij af of het interessant was om een pre owned te kopen.Maar als het verschil met een nieuwe meer als 400 euro is loont dat dus wel.

Dat is dan echt nieuws voor mij, bedankt! Ik heb geregeld gelezen dat ze juist niet leveren aan derden.

1 like