Ik ben nu een tijdje lid hier en heb al veel merken voorbij zien komen waar ik geen weet van had,maar die mij toch interesseerde.Nu blijft er 1 hardnekkig in mijn hoofd rond spoken.Damasko
Inmiddels heb ik al redelijk onderzoek naar dit merk gedaan,en ben er reeds achter dat door de achterliggende techniek je hem niet naar iedere uurwerkhersteller kunt brengen.
Nu is mijn vraag heeft het zin om te kijken naar een pre owned exemplaar.In gedachte houdend dat deze misschien onderhoud behoeft en wat ik op verschillende fora tegen ben gekomen,een kostbare zaak kan zijn.Of doe je er verstandig aan om toch gewoon nieuw te kopen.
Ik denk dat je iets meer in de materie moet duiken. Damasko is prima te servicen door een onafhankelijke horlogemaker. Dus als het prijsverschil behoorlijk is tov nieuw, zou ik geen enkele moeite hebben met tweedehands.
Ik ben inderdaad nog steeds verder aan het zoeken,het zou ook niet specifiek over het uurwerk gaan.Maar meer met de constructie van de kroon en de daarbij behorende o-ringen.
Indien u mij van meer informatie kan voorzien ben ik u zeer dankbaar
En ik heb ook zeker geen bezwaar tegen pre owned
Veel Damasko’s zijn voorzien van een ETA uurwerk, ik zou eigenlijk niet kunnen bedenken wat er aan de kroonconstructie anders moet zijn, dan bij een ander horloge met hetzelfde uurwerk. O-ringen zijn generiek, dus als je de juiste maat hebt, kun je die gebruiken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Ik heb idd een mooi exemplaar te koop, de DC56. Loopt op de seconde nauwkeurig, dus met de uurwerken is niets mis
Dit bericht is de basis voor mijn vraag.misschien begrijp ik het niet goed,is er iemand die ervaring heeft met onderhoud aan een damasko was misschien beter geweest
Ik lees op de site van Damasko dat ze een gepatenteerd en vrijwel onverslijtbaar systeem voor de kroonafdichting hebben ontwikkeld. Een speciale O ring kan dan best, maar waarom moet iets dat niet te verslijten is vervangen worden?
Daarom heeft @malus65 niks met Damasko, dan zou hij nu voor de 4de keer een kroon moeten laten vervangen (die in z’n gebit niet meegerekend uiteraard)
Dat heeft dus de veel verkochte DA36/34/38 (met ETA) ook. Wat ik gelezen heb is dat je hebt speciaalgereedschap nodig hebt, of moet dat namaken.
“If the crown stem has to be taken out then it is possible to damage the little lubrication cell. Damasko uses a special custom tool for that. And there is also the crown decoupling mechanism”.
Ze gebruiken Viton dichtingen, niet alleen in de (ook gepatenteerde) smeerstofcel, en die dichtingen leveren ze niet aan onafhankelijke horlogemakers. Dat smeermiddel zal ook wel afgestemd zijn op de Viton dichtingen. http://www.damasko-watches.com/nl/gasket-system
Iemand op HF heeft eens iets aan een Damasko gedaan zonder het kaliber te verwijderen (rotor vastzetten of zo), ik moet nog een keer navragen of diegene zicht had op het kroon ontkoppelsysteem en het smeersysteem hoe lastig dat te demonteren is. Ik weet even niet meer wie dat was maar daar zal ik nog eens naar zoeken.
Ik heb eigenlijk tot nog toe nog nooit gelezen van iemand die een ETA Damasko bij een onafhankelijke horlogemaker heeft laten servicen. En ik zoek er wel eens naar, want de service bij Damasko voor een driewijzer ETA kost een eind over de €400. Niet mals.
Dat was dus ook wat ik begrepen had en daarom vroeg ik mij af of het interessant was om een pre owned te kopen.Maar als het verschil met een nieuwe meer als 400 euro is loont dat dus wel.