Pre-Sovjet Rus, H. Moser

Hoi allemaal,

Nieuw op dit forum, normaal hang ik uit op WUS. Ik verzamel russische horloges, voornamelijk de welbekende Sovjets. Nu heb ik laatst een pre-sovjet. H. Moser gekocht (schat uit 1910 ongeveer), waar je wijzers kan verzetten door op een knopje aan de zijkant te drukken. Ik ben niet bekend met dit soort oudere horloges maar zou hem graag laten schoonmaken etc want hij loopt niet erg goed. Heeft iemand tips wie in Nederland ervaring heeft met dit soort horloges? Ik hoor het graag!

7 likes

Euh, niet gezegend met detailkennis ter zake, maar H. Moser & cie is toch een high-end Zwitsers merk?
http://www.h-moser.com/en/

Ze hebben wel een Russisch verleden volgens mij. #ietsmetklokenklepel

Klopt, maar back in the day begon hij met een winkel in Sint-Petersburg waar hij horloges met zwitserse onderdelen aan de Russische aristocratie verkocht. Dit horloge heeft dan ook cyrilische inscripties op de achterkant. Kijk maar op de geschiedenis pagina van de website die je linkte. of hier:
http://media.h-moser.com/en/articles/h-moser-amp-cie-brand-returns-its-origins/

Welkom hier Jeroen,
bedankt voor het delen in ieder geval. ik vond onderstaand Russisch lied op de site wel interessant.
De horlogemaker gaat zich wel aandienen.
Jan

Popular Russian song:
Никому не доверяйте,
И из дома не уйдут:

Тридцать метров крепдешина,
Пудра, крем, одеколон,
Два бидона керосина,
Ленинградский патефон,
Чистой шерсти полушалок,
Фирмы Мозера часы

Don’t trust anybody,

Then your household will not lose:

Thirty meters of crepe-de-chine,
Powder, crème, eau-de-Cologne,
Two cans of kerosene,
A Leningrad-made gramophone,
A semi-shawl of pure wool,
A watch made by the firm “Moser”

1 like

Misschien @vouwfietser? Of @slls ? Zij hebben wel wat met Russische uurwerken.

Prachtig horloge, deze heeft @vouwfietser onder handen gehad. Het is wel een wat later model met wijzerverstelling via de kroon.

1 like

Wauw, die ziet er top uit! Kan ik hem gewoon een bericht sturen?

Denk het wel, even een PBtje sturen