Precisie Breitling B01 uurwerk

Ik heb een vaag over de precisie van het Breitling B01 caliber.
Ik heb het horloge nu 1,5 week om en het loopt 7 seconden per dag te snel. 7 seconden is niet veel op 86.400 maar toch…
Dat doet mijn Wings automatic uit 1999 ook en dat is een gemodificeerd ETA uurwerk zonder COSC!

Ik lees in diverse reviews en fora dat dat veel beter kan, + 0.1~1.3 per dag. Ik ben bewust van de COSC norm die -4 / +6 is maar vind het desondanks best veel voor manufacture waar ze zo trots op zijn en waarvan de accuratesse meerdere maken geprezen wordt in diverse Breitling video’s online!
Mijn Rolex uit 2012 liep iets van +10 seconden per jaar voor!

Mijn vraag is nu wat te doen als ik dit accurater wil?

Terug naar AD die hem wrs. opstuurt naar Breitling NL waar ik uit het verleden alleen maar zeer slechte service ervaring mee heb en een servicedame die daar werkt met 0.0 verstand van techniek maar wel alle vragen afhandelt en info die op de officiële Breitling site zelfs tegenspreekt.

Naar een goede horlogemaker (wie?), voelt wél een beetje raar met een nieuw horloge dat nog 5 jaar garantie heeft…

Naar een Breitling service center met eigen horlogemaker? (Welke is goed?)

Verder lees ik veel over een inlooptijd van een horloge. Bestaat dat echt? Iemand zelf ervaring mee? Dan zou tijdje aanzien nog een optie zijn.

1 like

Leg hem eens de hele dag weg dial up, meet de gain/loss, volgende dag dial down, enz met handmatig opwinden op hetzelfde tijdstip dan weet je hoe je hem 's nachts het beste weg kan leggen.

Ik heb vernomen dat inlopen niet een ding is.

1 like

Goede tip! Zou dat trouwens de garantie ongeldig maken?

Gezien de garantie zul je toch terug moeten (als in om de garantie te behouden.) naar Breitling zelf volgens mij. Anders ben je die gratis service beurt na een paar jaar ook kwijt. Het afstellen zal niet heel veel werk zijn voor de horlogemaker bij de importeur.

1 like

Die gasten heb ik 0.0 vertrouwen in. Die hebben in het verleden zo lopen rommelen en knoeien met een servicebeurt. Moest 3x terug in 4-5 maanden tijd. Iedere keer weer een andere smoes van de welbekende aardige, maar in mijn ogen totaal onbekwame, aftersales dame die daar de scepter zwaait. Echt wat een prutsers daar, amateurs.

De AD die het verzenden en opsturen ed. telkens weer moest doen schaamde zich (onterecht!) kapot en sprak er ook schande van!
En wat nog het ergste was, na die 3e keer kwam het horloge terug met een nare interne ‘knak’ als je hem handmatig opwindt. Nog steeds niet goed dus.
Wat is dat voor eindcontrole?? Ik was/ben er zo klaar mee dat de klok toen direct op een winder de kluis in is gegaan en nooit meer gedragen sindsdien.

Puur vanwege sterke emotionele waarde houd ik hem anders was ie allang weggeweest.

Terug OT: de afwijking is wel constant 7 seconden per dag, hoe ik hem ‘s nachts ook neerleg, dus vermoed slechts een afstellings dingetje en geen ander issue.

Dus liever naar een echte en goede horlogemaker om even wat preciezer af te regelen en dan maar de garantie kwijt, dan naar Prutsling Nederland!

1 like

Hoe zouden ze daar achter moeten komen?

2 likes

Precies. Dit is geen raketwetenschap, het openen en sluiten moet wel uiterst zorgvuldig gedaan worden en liefst in een climate-controlled ruimte (stofarm en lage luchtvochtigheid).

3 likes

Goede ervaring mee?
Ik dacht ook dat ze officieel Breitling service center waren, maar op de site van Breitling staan ze niet vermeld?

Ja dat is ook waar…

Ja.

Volgens mij zijn ze dat nog steeds, anders even :telephone_receiver: met van Zeeland.

1 like

Dit is binnen de COSC waarden en geen garantie werk vanuit Breitling, ik zou het nog even aankijken en als het blijft of het irriteert dan naar Paul van Zeeland gaan. Je zit immers met de garantie of het risico nemen en een horlogemaker op het forum vragen er zijn kundige horlogemakers genoeg.

1 like

Breitling (en anderen) die sinds enkele jaren hun eigen uurwerken zijn gaan maken, doen dat omdat de Swatchgroup gaat stoppen met het leveren van ETA, Valjoux danwel Unitas uurwerken aan hen

Dat heeft dus tot gevolg gegeven hun eigen ‘manifactuur’ uurwerk(en), die per definitie (veel) duurder zijn en vaak (tot meestal) helemaal niet beter dan de bekende uurwerken van de Swatchgroup

Voor service en onderdelen ben je nu met zo’n ‘manifactuur’ uurwerk voor service & garantie geheel afhankelijk van het betreffende horlogemerk en word je dus een ‘poot uitgedraaid’

Ikzelf loop om een grote boog met horloges met dit soort uurwerken heen

Want een horloge met een ETA, VJ of Unitas based uurwerk kan elke horlogemaker servicen, danwel repareren en eenvoudig en voordelig onderdelen voor krijgen is mijn ervaring

En wat de precisieloop van een mechanisch uurwerk betreft, bij mij wijken zo allemaal in meerdere, dan mindere mate af, zowel de Seiko’s alswel voorheen mijn Rolex Sub en alle die daar tussen zitten (+/-25 stuks), maar daar maak ik om meerdere redenen geen punt van

1. het is mechanisch dus dat is nooit zo precies als quartz

2. hangt er ook vanaf hoe je hem draagt danwel neerlegt

3. omdat ik er vele heb en dus afwissel staat er altijd wel enkele stil wegens einde gangreserve

4. heb daar ooit watchwinders voor gehad een stuk of 10, buiten dat die dingen altijd stuk gaan naar verloop van tijd, viel me op dat na verloop van tijd (2 tot 5 weken) ze allemaal wel verliepen van tijd ook de ‘COSC’

Maar het is een mechanisch uurwerk en m.i. hoord dit erbij, dus ik denk dan altijd LB! (Lekker Belangrijk) NOT!

Vind het al knap genoeg dat dit met zo’n klein mechanisch uurwerkje mogelijk is voor zo weinig centjes, want voor zo’n € 300 heb je al een horloge met een mooi ETA uurwerkje (of Unitas)

En wil je wel zo nodig de extreme precisie dan kan dat vlgs mij mechanisch met een Tourbillon uurwerk en anders met een Seiko GS dacht ik, want die heeft buiten de mechanische kant een stukje quartztechniek erin zitten voor een perfecte gelijkloop, wat dan voor mij ‘hybride techniek’ inhoud en daar hou ik niet van, dus aan mij niet besteed

2 likes

Dat is jammer, mogelijk kan @PeterLC, Jan Ubels of Nico Rijsman je hiermee helpen.

1 like