Precisie horloges

Hallo iedereen,

Weet iemand hoeveel seconden een gemiddelde automatische horloge achterloopt per week of maand? Ik vind dit enorm jammer in feite, ik ben op zoek naar een bepaalde longines (L 2 673 4 78 5), maar dit is een automatische… Ik vind het jammer dat ie niet 100% juist loopt. Kent iemand overigens alternatieve merken die er ongeveer als de Longinens eruit zien?

Zelfs een quartz uurwerk heeft een afwijking dus niet 100% juist.
dan moet je een radiogestuurd horloge aanschaffen ,die corrgeerd zichzelf.
Een (afgeregelde)automaat heeft een afwijking van enkele sec. per 24uur.
Als je een afwijking een probleem vindt, moet je geen automaat aanschaffen.

gr Ron

De beste automaten zijn voorzien van een COSC certificaat. Dit betekent dat deze automaten zó precies zijn dat ze maximaal -4s tot +6 seconden per dag lopen, ongeacht in welke positie het horloge ligt en/of gedragen wordt. Je herkent deze horloges aan de term “chronometer”.

Dit is een precisie die overeenkomt met 99,9% en dat is voor een mechanisch stukje techniek formidabel.

Wil je altijd de exacte tijd hebben, koop dan een quartz met een atoomklok-synchronisatie.

christoph Schreef:

Ik vind het

jammer dat ie niet 100% juist loopt. Kent iemand
overigens alternatieve merken die er ongeveer als
de Longinens eruit zien?

oh, da’s eenvoudig, je bent niet “geschikt” voor automaten dus vooral niet doen. automaten hebben nu eenmaal verouderde techniek, en daar moet je voor vallen.

deze was het toch:

van dit soort heb ik al toch al wat gezien. ik zit niet in deze hoek, dus ik heb het niet onthouden, maar meerdere merken voeren zo’n model.

zoek op ‘moonphase’ lijkt me

iemand?

Wow, ziet er leuk uit dat drukke uurwerk!

FreekNB Schreef:

De beste automaten zijn voorzien van een COSC
certificaat. Dit betekent dat deze automaten zó
precies zijn dat ze maximaal -4s tot +6 seconden
per dag lopen, ongeacht in welke positie het
horloge ligt en/of gedragen wordt. Je herkent deze
horloges aan de term “chronometer”.

Dit is een precisie die overeenkomt met 99,9% en
dat is voor een mechanisch stukje techniek
formidabel.

uhuh, alleen is het certificaat “beperkt houdbaar”, aangezien 't een momentopname is. Garantie voor een jaartje ofzo?

Wil je altijd de exacte tijd hebben, koop dan een
quartz met een atoomklok-synchronisatie.

:slight_smile: Yup! Heb ik uiteindelijk een paar jaar geleden ook voor m’n zusje gedaan. Die moest en zou em gelijk met teletekst hebben lopen.
(Heb d’r wel eindelijk zover gekregen dat ze eens een asian 6497 skeletonized wilt proberen… dat ziet er toch best leuk uit… dan maar geen atoomtijd).

marnix_moed Schreef:

FreekNB Schreef:

De beste automaten zijn voorzien van een COSC
certificaat. Dit betekent dat deze automaten zó
precies zijn dat ze maximaal -4s tot +6
seconden
per dag lopen, ongeacht in welke positie het
horloge ligt en/of gedragen wordt. Je herkent
deze
horloges aan de term “chronometer”.

Dit is een precisie die overeenkomt met 99,9%
en
dat is voor een mechanisch stukje techniek
formidabel.

uhuh, alleen is het certificaat “beperkt
houdbaar”, aangezien 't een momentopname is.
Garantie voor een jaartje ofzo?

Wil je altijd de exacte tijd hebben, koop dan
een
quartz met een atoomklok-synchronisatie.

:slight_smile: Yup! Heb ik uiteindelijk een paar jaar geleden
ook voor m’n zusje gedaan. Die moest en zou em
gelijk met teletekst hebben lopen.
(Heb d’r wel eindelijk zover gekregen dat ze eens
een asian 6497 skeletonized wilt proberen… dat
ziet er toch best leuk uit… dan maar geen
atoomtijd).

De garantie is even lang als het horloge heeft. Dit betekent bijvoorbeeld voor de Co-axiale uurwerken van Omega drie jaar. En wanneer je je horloge door een erkende uurwerkmaker laat servicen zal deze hem ook altijd weer binnen deze scecificaties afleveren.

Yup! Was ff vergeten van die co-axial’s met 3 jaar. Meeste horloges hebben dacht ik een garantie van 1 jaar.

Dacht alleen wel dat een erkende horlogemaker em niet die certificering kan geven. Moet ie daarvoor niet terug naar COSC? Ik bedoel, als ie voor een service beurt ofzo terug naar Omega, Rolex, Breitling, etc zou gaan, gaat iet ook weer naar COSC voor de certificering?
(Daargelaten dat een goeie horlogemaker em weer zo goed als een chronometer kan laten lopen).

Ik heb me altijd verwonderd over de dwangmatigheid van mensen om hun horloge precies op tijd te laten lopen. Wat bezielt deze mensen? Slaaf van hun agenda? Controletic? Alsof afspraken bij tandartsen, notarissen of zakenrelaties nooit kunnen uitlopen door onvoorziene omstandigheden zoals noodgevallen of files. Wat maakt het uit dat je horloge 5 minuten voor of achter loopt???:S

ben het eens met Haakie, echter 5 min voor of achter is wel weer veel, zeker als je met het OV moet, die idd ook niet op tijd rijden maar je moet toch op de schema tijd aanwezig zijn anders weet je zeker dat je hem mist…voor de rest moet een horloge gewoon op tijd lopen, een paar seconden of minuut per week is te verwaarlozen, mijn automaten zijn geen superhorloges maar lopen over het algemeen keurig op tijd, en natuurlijk is er altijd nog de mogelijkheid hem gelijk te zetten;) Het grootse nadeel van een automaat vind ik het feit dat ie stil staat als je vaak van horloge wisselt, datum staat verkeerd en gangreserve is leeg zoals ik, dan grijp je sneller naar een quartz, mmm toch maar eens ee watchwinder kopen denk ik…er komt sowieso nog wel eens een kinectic of eco-drive.

ok, stel dat je pakweg vanaf een minuut of drie er iets van gaat merken.
Je horloge loopt 15 seconden per dag mis ( vind ik de redelijke bovengrens, daarboven ga ik 'm afstellen)

dan heb je nog 12 dagen voor je er iets van merkt, vooropgesteld dat hij altijd evenveel voor of achter loopt.

Ikzelf draag nooit 12 dagen na elkaar het zelfde horloge, en moet de nieuwe dan dus toch opnieuw instellen.

ik heb er nog nooit iets van gemerkt dus.

ik ben in ieder geval verkocht aan mechanisch, het maakt mn zoektocht naar een dresswatch binnen redelijk budget er wel niet makkelijker op…

Ja, wat maakt het uit of een horloge een beetje voor- of achterloopt?
Als je maar weet wat je er aan hebt. M.a.w. een horloge dat erg onregelmatig loopt is irritant.
Aan de andere kant koop ik (persoonlijk) geen chronometer voor het uiterlijk. Als ik een goed (lees duur) horloge koop, wil ik ook dat het goed loopt. Anders kocht ik wel een ‘hommage’ aan dat model o.i.d.
Ik heb één goed afgeregelde chronometer en daarbij vind ik het wel degelijk jammer als hij meer af gaat wijken dan ik ervan gewend ben, ook al blijft het binnen laten we zeggen de drie seconden per dag. Ik weet ook niet goed waarom eigenlijk. Kan wel een reden verzinnen, maar of ik daar wat mee opschiet :S
Van mijn niet-chronometer horloges vind ik het weer helemaal niet zo’n probleem als ze bijvoorbeeld 15 seconden per dag voor lopen.

Mijn ervaring met mechanische horloges is overigens dat de afwijking wel degelijk ‘ineens’ kan veranderen om onduidelijke redenen. Ook bij nieuwe horloges. Garantie of niet.

Sam

Nou, ik kan wel 't wel enigzins begrijpen. Als je afhankelijk bent OV e.a. is het handig om de tijd goed te hebben. Ik hou het principe aan “beter te vroeg, dan te laat”. Dus van mij mogen de horloges best iets afwijken, zolang ze maar niet achterlopen. Zo stel ik liever af dat ie per maand 3 minuten voorloopt dat 1 minuut achter.

Daar kan ik me ook goed in vinden.
Mijn Omega Seamaster loopt nu een kleine seconde per dag achter. Liever had ik gehad dat hij 3 seconden per dag voor liep.
Maar ach, dat komt wel een keer.
Alleen een kwestie van wat bijstellen tenslotte :slight_smile:

en uit betrouwbare bron verneem ik dat er een valjoux 7751 in zit.

maakt het zoeken makkelijker…

Stony Schreef:

van dit soort heb ik al toch al wat gezien. ik zit
niet in deze hoek, dus ik heb het niet onthouden,
maar meerdere merken voeren zo’n model.

zoek op ‘moonphase’ lijkt me

of weer tijd voor een service beurt :wink:

christoph Schreef:

Ik vind het
jammer dat ie niet 100% juist loopt.

Jammer is 1 ding. Vind 't ook jammer dat een chronometer niet een afwijking van 1 seconde in de 30 miljoen jaar (om de precisie van een atoomklok er maar even bij te halen), maar HOE erg vind je het?

Als die Longines goed is afgesteld heeft ie misschien een afwijking van enkele secondes per maand. Misschien dat ie eens in de maand of 2 maanden aangepast moet worden. En dat moet veelal toch gebeuren om je datum bij te stellen (op de mooie perpetual calendars na). Dus de vraag voor jezelf is hoe jammer vind je het? Te jammer om em niet te nemen?