Precisie van een Automatische horloge

Hi horlogefans,

ik sta op het punt een aankoop te doen. Het gaat over een Hamilton horloge van de X-wind serie.
Ik vind het horloge er écht mooi uitzien. Alleen, het is is automaat.
3 vraagjes:
Wat de tijdstolerantie is op zo een horloge…
Moet ik me aan een afwijking van 5 minuten op een maand verwachten? Of 5 minuten op een jaar?
Ik kan best met een afwijking leven, alleen ze mag toch niet te groot zijn, en ik zou ook graag weten hoeveel precies, om ontgoochelingen te vermijden.
Tenslotte gaat het toch wel over een 1000 euro.

Het 2e vraagje: is zo een horloge niet schokgevoelig?

En dan het 3e vraagje: zijn er automaten die béter zijn in kwaliteit? Waar moet ik een Hamilton precies klasseren?

regards, Johan

beste Johan-tre,

Ik vraag me af of het mogelijk is een precieze opgave te krijgen van de tijdafwijking/tolerantie, natuurlijk, hoe duurder hoe groter de kans dat het horloge een mindere afwijking heeft. De duurdere merken zijn gecertificeerd, en kosten een lieve duit, en hebben nog een afwijking…Het is en blijft mechanisch he, persoonlijk ben ik in het bezit van een Zenith, chronometer, gecertificeerd, El Primero uurwerk (ja, ja, met hoofdletters) en heb hem onlangs opnieuw bij de dealer laten afstellen, maar mijn Zenith liep en loopt nauwelijks meer dan een minuut per maand fout. Ik merk wel dat als ik veel gebruik maak van de chrono er verschil zit in de nauwkeurigheid op langere termijn, en dan heb ik het over weken…Overigens, persoonlijk vind ik dit ook wel de charme van de mechanische horloges, als je echt niet wil dat je qua tijd ‘gefopt’ wordt adviseer ik je toch echt een quartz horloge, want excact op tijd loopt geen enkele 'mechaniker’
Overigens een goede keuze die Hamilton, mooi horloge en goed uurwerk…

Veel plezier ermee, en een foto van jouw nieuwe aanwinst te zijner tijd ( freudiaanse verspreking in dit kader…) zou ik op prijs stellen…

groet Jaak

Antwoord op vraag 2:

ik geloof dat ze wel enigzins schokgevoelig(er) zijn, dit omdat er dus een uurwerk met rotor in werkt. Zo is het niet aan te raden te sporten met je horloge of al te heftige reacties te doen (dus afdoen in bed :wink: ) en ook tijdens het werk (ligt er dus aan wat voor werk) is het verstandig er voorzichtig mee om te springen. :slight_smile:

Een horloge is altijd gevoelig voor schokken en dat betreft niet alleen het caliber maar ook bijv. wijzers.
Draag geen horloge als je bijv. met een drilboor bezig bent. Behandel je horloge net zoals je je vrouw/man zou behandelen. (tu)
Groetjes,
Miguel

het scheelt als je op den duur meer horloge hebt , ik wissel ze nl af en dan kom je er gelukkig nooit achter hoeveel hij voor of achter loopt :wink:

Ik heb gehoord van de verkoper dat het horloge hetzelfde binnenwerk heeft als Breitling etc.
Valt dit onder een zelfde precisie als jouw Zenith?
Wel jammer van de schokgevoeligheid… vind ik echt wel een bummer. :frowning:
'tzal wel aan mijn gebrek aan kennis van dit domein liggen waarschijnlijk :slight_smile: maar voor die prijs verwacht je zoiets niet.

Johan

volgens mij valt dat schok gevoelig wel mee , bij normaal gebruik .
ik zelf werk altijd met mijn seamaster en die loopt nog prima , wat wil je met het horloge om gaan doen dan ?

Hallo Johan,

laat je vooral niet door mij ontmoedigen door het horloge gewoon te dragen hoor. :slight_smile: Ik zelf draag mijn horloge’s zovaak het kan, soms tijdens werkzaamheden in de tuin, tijdens het zwemmen (degene die daarvoor bestemd zijn) of andere dingen.

Uiteindelijk is en blijft het een gebruiksvoorwerp en moet je het in principe gewoon altijd kunnen dragen. :smiley:

Hmm
hiervoor had ik een Sector, Chrono. een ADV 450 als ik me niet vergis.
Heel mooi horloge. Verloren tijdens de vrije vluchtsport. (en zien de diepte in vallen:-()
Dit was ook schokgevoelig: ttz: bij hevige schokken konden de kleine wijzertjes soms een tikje versprongen zijn, maar dit kon je makkelijk terugzetten.
Is het bij een automaat zo dat je bij schokken schade hebt in de raderwerken?
Voor zover ik kon nagaan, is er nooit schade opgetreden na schokken/vibraties etc. Ik hoefde me daar geen zorgen over te maken. Mijn vrees is dat een automaat (in tegenstelling tot de robuuste look van dit model) helemaal niet zo robuust is.

hehe, ook als ie niet meer werkt :smiley:

hmja, moeilijke vraag.
ikzelf ben werkzaam in de IT sector. buiten het tikken van mijn toetsenbord niet veel schoks :slight_smile:
Maar (zoals ik gewoon was bij mijn Sector) ik draag het ding altijd. Het is een mooi sierraad waar ik niet op uitgekeken raak :-D. Ik doe het dus bijna niet af.
Maar stel nu: het valt van de tafel op de grond; iets wat wel eens voorvalt als je ze af doet -> probleem denk je? Het is een “zwaar” horloge é. Hoe zwaarder, hoe harder de schok van het vallen.

áls ik er een aangeschaft heb, post ik zéker een foto!
Want daar zijn we dan apetrots op :wink: en willen dat met plezier meedelen :slight_smile:

Trouwens, hoe kan ik eigenlijk als gebruiker weten wat de kwaliteit van het raderwerk precies is?
Is er een level in certifiering ofzo?
Of moet ik op de fabriekant afgaan ofzo?

Breitling isnatuurlijk geweldig, zeker op chronogebied,maar ik weet weinig van Breitling, maar ik mag aannemen dat het wel goed zit met de kwaliteit van mechanische Breitlings, misschien dat anderen op dit forum je verder hier iets over kunnen zeggen, tot schrijfs, enne wanneer gaat de aanschaf gebeuren en bij wie?
Overigens de schokgevoeligheid van mijn Zenith valt reuze mee, eerlijk gezegd nooit iets van gemerkt, maar ik moet wel zeggen ik ben ‘verliefd’ op mijn horloge en draag hem met eerbied, maar ik doe hem alleen af in bad…en draag hem dus altijd, zomer en winter, dag en nacht…

Wel, daar verwoord je een beetje wat ik had met mijn Sector. Ik had 'm zowat 6 jaar toen ik 'm verloor.
“verliefd” is het goede woord :slight_smile: Ik kan er dus écht wel voldoening van hebben een mooi horloge te dragen, zeker als ik er niet op uitgekeken raak.
De aankoop zou zijn bij Van Bignoot in Gent - Oost-Vlaanderen.

http://www.vanbignoot.be/