Wellicht hebben sommige het meegekregen op andere forums, maar Precista is niet een merknaam die enkel door Timefactors gevoerd wordt 
Het fijne weet ik er ook niet van (dus corrigeer me maar waar nodig), maar blijkbaar heeft Eddie enkel het recht op de naam Precista voor UK en de rest van Europa… nou ja, stond dus open voor andere leveranciers(?)
Lang verhaal kort, Precista is nu tevens een merk wat gesetteld is in Zwitserland (schijnbaar met een link naar de eigenaar van milwatches.com) en voert z’n eigen horloges (website http://www.precista.com/utc-p-r7-35-31)
Terug naar de reden van deze post, want ik wilde natuurlijk ook iets laten zien en hier is ie dan 

De Precista UTC, formaat 45 mm, saffierglas, dikke schroefkroon met veel draad en Ronda Quartz met separaat verstelbare GMT.

Zeer massieve kast en ondanks 45 mm goed aan de pols. De bezel meet 42 mm en de lugs zijn netjes (met de pols mee) naar achteren gebogen, dus zeker geen “knots”

Wordt standaard geleverd met een keuze uit leder, nato, etc. De mijne kwam met een kleurrijke nato, maar leer staat 'm ook netjes. Het saffierglas heeft trouwens een hele mooie blauwe gloed.

De afwerking is in 1 woord super! De kroon heeft veel grip zonder speling, de wijzerplaat is tamelijk rustig, maar door de opgelegde indices en dikke Ploprof wijzers zeker niet saai.

De lume is niet vergelijkbaar met bijv. een Seiko, maar vooralsnog niets om over te klagen.

Is het origineel en uniek?
Enerzijds vindt ik van wel, de combi van dress-achtige kast met duikersdichtheid in deze vorm kom je niet snel tegen.
Anderzijds is het natuurlijk kopieergedrag van de bovenste plank en dan noem ik even vluchtig de Ploprof wijzers, maar uiteraard de merknaam. Waarbij ik vermoed dat het gekozen lettertype in deze uitvoering toch stiekem een steek onder water is naar Timefactors (dit was nl. bij vorige modellen anders)
Waarom dan toch gekocht?
Simpelweg omdat ik 'm mooi vond en omdat er helaas bij dit soort geen mogelijkheid bestaat om die ergens bij de juwelier te bezichtigen toch besloten om de stap te nemen en tot nu toe ben ik enkel en alleen positief verrast over de kwaliteit.
En wat betreft de kwestie met Timefactors… ik vind het wel humor dat een webshop welke groot is geworden op (steeds maar duurder wordende) homages nu zelf gekopieerd wordt (korreltje zout is hier op z’n plaats ;))