Precista PRS-18 Q review

Net “even” 7 losse indexen gelijmd op een kwarts Fromanteel. Eigenaar (collega) is een rauwdouwer en laat 'm regelmatig vallen. :sweat_smile::roll_eyes: Dacht een half uurtje bezig te zijn, maar dat werd 2,5 uur… Er zaten o.a. indexen onder de wijzerplaat (via datumvenster), en een paar klem tussen minute-chapterring en glas. Glas moest er dus ook uit en weer in. Zo heb ik er nog een aantal liggen momenteel, “kleine” klusjes…

Eerst die de deur uit… :wink: …daarna welkom hoor, PB maar.

3 likes

Dit verhaal bevestigt waarom de PRS-18 Q een van mijn favorieten is.
Who needs a Rolex… (sorry, die zijn ook mooi hoor :rofl:)

2 likes

Mooi man! Dat pluisje (stofbaal eigenlijk) eruit en klaar. Tikt hij een beetje mooi op de indices? Hoe is de lume? Ik zag een foto met en zonder vaste bandpennen, heb je vaste?

1 like

Heel leuk verhaal, dank voor het delen! Wat gebeurt er met de vis? Is die opgezet oid?

1 like

Beetje zielig voor die vis. Gedoe met speren kan ik ook maar matig waarderen.:thinking:

Niks zieligs aan; door het gebrek aan natuurlijke vijanden bedreigd hij alle flora en fauna onderwater in en rond het Caribisch gebied.

@glengoyne17 hij is samen met een paar andere naar een restaurant gegaan :slight_smile:

3 likes

Oeps, dat wist ik niet. Eet smakelijk dan maar ! :rofl:

p.s. wel een mooi beestje zo te zien.

1 like

Interessant, thx! En leuk dat hij dan toch gegeten wordt (op de stekels na).

1 like

Hij tikt redelijk goed op de indices. De Lume is goed hij is goed afleesbaar in minder verlichte situaties zoals diep onderwater. Ik begrijp je vraag over de bandpennen niet helemaal; ik heb de meegeleverde standaard bandpennen erop zitten.

Ik vind de lume bij deze versie erg tegenvallen. In het donker bijna niet af te lezen. Paar jaar geleden de auto-versie aangeschaft en daarvan is de lume stukken beter.

1 like

Ik meende me te herinneren dat dit horloge vaste bandpennen had, fixed bars.

Gegoogled en hier staat er een artikel over:
https://dkpw.co.uk/wp/?p=6269
Even heel snel doorgescanned, als ik het goed begrijp was er een voorganger met de naam “Precista 93 PRS-18” die vaste bandpennen had. Jouw latere versie heeft dat kennelijk niet meer.

1 like

De Precista 93 is het origineel en had (waarschijnlijk vanwege militair horloge) vaste bandpennen. De PRS-18’s zijn een hommage door Eddie Platts. Geen enkele versie had ooit vaste bandpennen.

2 likes

De subtitel van het artikel luidt:
“The PRECISTA 93-PRS-18 QUARTZ – A “historic” review.”

Zeg je nu het onderstaande:?

  1. Er was een “Precista 93” met vaste bandpennen.

  2. Geen enkele versie van de heruitgave, de “Precista PRS-18”, had ooit vaste bandpennen.

  3. De naam “Precista 93 PRS-18” is nooit gebruikt.

Ik denk dat lume en afleesbaarheid twee verschillende dingen zijn; lume is een middel om de afleesbaarheid te verbeteren bij weinig tot geen (dag)licht.

Afleesbaarheid: top
lume: kan wellicht beter

2 likes

Ja: http://www.broadarrow.net/precista.htm

Klopt.

Dat zeg ik niet. In ieder geval gebruikt de fabrikant van de hommage die naam soms. Kan hij ook. Hij heeft de rechten gekocht. PRS-18 is de naam/het typenummer dat Eddie aan de hommage heeft gegeven: https://www.timefactors.com/precistaprs18cosc.htm

1 like

Dit is met afstand het best afleesbare horloge onder alle omstandigheden dat ik bezit. In eerste instantie had ik twijfels over de simpele rechttoe-rechtaan wijzers maar die zijn echt een schot in de roos. Maar de lume zou inderdaad wat beter kunnen hoewel niet noodzakelijk.
Als er 1 factor is die mij steeds meer stoort is het de TE matte finish die te grijs overkomt. De parelmatte finish van de gewone G10’s is vele malen strakker en ook meer scratch-proof.
Maar dat is dan ook het enige minpunt dat ik zelf heb.

1 like

Heel leuk om te lezen dit en toffe foto’s!

1 like

Helemaal mee eens hoor. Afleesbaarheid is erg goed.

Apart om te lezen dat de lume tegenvalt op de nieuwe cosc versie.

Ik heb de normale PRS 18 Q gehad en hier op t forum verkocht, die had buitengewoon goede lume met aardig wat stamina.

(beetje wazige foto, maar het idee is duidelijk denk ik)

Groeten,

Noel.

2 likes

Mooi review, en leuk dat we zo ook een beetje van je vakantie konden meegenieten. veel plezier nog ervan!