Precista PRS-18 Q review

Beste forumers,

Ik ben afgelopen weken op vakantie geweest met mijn nieuwe aanwinst; de Precista 18Q. De keuze op dit horloge heb ik bewust gemaakt en ik wil jullie graag even meenemen in de reden, gedachtegang & ervaringen die ik heb opgedaan met dit horloge.

Allereerst wil ik eerst Hans @Motormuis bedanken voor het opzetten van deze actie en Jacob @cash voor het verkopen van deze alleskunner.

Ik heb lang zitten twijfelen welk horloge er dit jaar mee moest op zomervakantie. Ik heb al snel autistische trekjes op het moment dat ik een nieuw horloge om mijn pols heb en hier meer mee ga doen dan alleen op de bank zitten dus ik was er al snel achter dat het een “gebruikt” horloge moest worden. Ik heb op het forum verschillende horloges voorbij zien komen die aan mijn wensen voldeden echter miste ik een bepaalde klik die me deed overstag gaan om er een aan te schaffen.

Ik heb de Inkoopactie van Hans voor de Precista met veel plezier gevolgd maar ook met dit horloge ben ik niet tot aankoop overgegaan (in eerste instantie). Ondertussen heb ik nog een vintage Omega aangehad maar door het ontbreken van de zekerheid over de waterdichtheid ben ik ook hier niet tot aankoop overgegaan. Tot slot mijn oog nog laten vallen op een Tag maar ook die miste “iets”. Na al dit getreuzel had ik nog pakweg 6 dagen voor mijn KLM-vlucht toch echt de lucht in zou gaan met of zonder mij dus was het tijd om eens een knoop door te hakken. Op dat moment was het vrij duidelijk dat er een horloge moest komen dat in elk geval op tijd binnen kon zijn en dat tegen mijn geplande activiteiten kon (daarover later meer). En op dat moment ben ik in contact gekomen met Jacob om zijn Precista over te nemen. Prima communicatie en een paar berichten later wist ik het zeker; de Precista gaat mee op reis.

Knoop doorgehakt op dinsdag :clap: dus dat was ruim 3 dagen voor ik daadwerkelijk op vakantie zou vertrekken dus prima tijd om nog even wat mooie banden te scoren. Het horloge kwam met de originele Nato en omdat ik van plan was ermee te “zwemmen” dacht ik dat een rubberen band wel op zijn plaats zou zijn. Dus nu ik toch in de doorhakmodus was ook maar meteen een rubberen band besteld; hop niks aan de hand ik kan mijn koffer gaan pakken.

Woensdag is het horloge + banden opgestuurd zoals afgesproken

Donderdag: oef geen buren thuis; ik heb er 11, dus opzicht best bijzonder. Briefje van PostNL voor het horloge maar niks over de banden

Vrijdag: dag van de waarheid: horloge aangekomen bij het afhaalpunt :love_you_gesture: alleen wederom geen banden: helaas te lang gewacht met de banden dus Nato it is.

Helaas niet echt lekkere foto’s gemaakt toen hij binnen kwam, slechts een.


(de Nato zit aan de andere kant van de opbergdoos, de band waar hij opzit is een perlon)

Tijd om koers te zetten richting het Caribisch gebied. —> Zo mezelf geïnstalleerd op een bedje om de Precista eerst maar eens te laten wennen aan het mooie weer.

Ff een lunchje meepakken

Nu ik het idee had dat hij klaar was voor het echtere werk was het tijd om het water maar eens even te verkennen met een snorkel:



So Far so good!

Maar laten we eerlijk; het is geen zwemmer het is een DUIKER!!!

Tijd om die lekkere specs (300m wr) eens te testen, of een gedeelte daarvan :sweat_smile:


Zo eerste 2 duiken gehad en tot een max van 17 meter gekomen: Prima.

Tegelijkertijd bezig met mijn Advanced cursus duiken dus de volgende duik zou een “lionfish Hunt” duik worden. Prima, Precista aan, speer in de hand, zookeeper bij en duiken maar.

Fuck 29,6 meter en nogsteeds niet zo’n rakker te pakken gehad.

Hiernaar werd het behoorlijk spannend; ik stond op 6 meter na oog in oog met zo’n giftige rakker dus full focus om hem aan mijn speer te rijgen waardoor ik mijn Gopro even vergat.

Onderweg nog wat mooie beestjes tegengekomen:


Oke terug on-topic, wat vind ik nou van dit horloge:

Een heerlijk horloge met zijn maat. Als vergelijking heb ik een SKX007 omgehad bij mijn laatste reisje en over het stukje maat kan ik alleen maar zeggen; de Precista is veel subtieler, de 007 is een beetje bulkie aan de pols oogt door zijn hooggepolijste delen een beetje te glimmend naar mijn mening. De Precista heeft dit beter op order door in eerste instantie de maat en met zijn matte afwerking.

Ongelofelijk krasvast. Het glas spreek voorzich maar vooral de kast verbaasde me omdat ik bang was dat deze snel zou krassen. Nu ik terug ben van mijn vakantie kan ik zeggen dat hij amper enige tekenen van slijtage vertoont.

Accuraat. Ik heb veel horloges in mijn bezit (gehad) maar deze, mede door het Quartz-uurwerk, onwijst accuraat. Afwijking 6 uur en 0.5 seconde in 2 weken. Trek daar het tijdsverschil vanaf en je komt op een afwijking van 0.5 seconde :star_struck:.

Een duiker is alleen om te duiken en is echt iets voor mannen.

FOUT; als vrouw kun je hier dus ook prima mee dineren s’avonds.

Nee even zonder gekheid; zeker omdat hij zich leent voor veel banden denk ik dat je er veel kanten mee op kunt. Nu twijfel ik of het een goed plan is om hem onder een pak aan te trekken maar geloof me dat hij in het echt super subtiel aanwezig is.

De meegeleverde band. Het is een kwaliteit Nato met mooie gebrushte delen die duurzaam zijn. Zelfs na duiken in zout water, zwemmen in chloorwater, de Caribische zon, factor 50, aftersun :crab: en shampoo.

Oké heeft hij dan ook nog nadelen?

Ja en dat is er eigenlijk 1 die ik erg jammer vind;

Slecht te zien op de foto’s maar er lijkt een soort witte vezel los onder het glas te zitten wat zich vrij beweegt over mijn wijzerplaat.

Verder kan ik eigenlijk weinig negatiefs zeggen maar wat wil je ook voor een horloge dat COSC gecertificeerd is en hier op het forum voor zo’n 230 euro op te pikken was.

Vooralsnog gaat hij komende winter mee naar de sneeuw; kijken of hij op hoogte ook zo goed presteert.

Bedankt voor het lezen (of het kijken van de foto’s) en een fijne avond verder allemaal :v:

P.S. Na het lezen van zo’n proza hoor ik jullie denken: heb je jou zo’n “plaag van het Caribisch gebied” aan je speer gekregen??

Jazeker!!!

58 likes

Curaçao?

1 like

Heel graag gedaan hoor! Leuk dat je er zo blij mee bent en hem daadwerkelijk gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Mooie foto’s en een goed verhaal. Ik was even bij je op de Cariben…

De vezel moet verwijderd kunnen worden door iedere zichzelf respecterende horlogemaker. Ga er in hemelsnaam niet mee naar een doorsnee juwelier, want die stuurt hem ook naar een horlogemaker en rekent jou het drievoudige.

Groet!

Hans

Ps hij staat haar ook uitstekend!

2 likes

Zelf heb ik niks met duikers, maar dit vind ik een mooi verhaal en schitterende foto’s. Heerlijk als je op deze manier je hobbies (horloges en duiken) zo mooi kunt combineren. :ok_hand:

2 likes

Klopt helemaal

Beste hans,

Wellicht doe ik dat ook nog wel maar ik moet zeggen dat ik er al een beetje aan gewend ben.

Haha ze mag hem nog een keetje om!

1 like

Bedankt voor de leuke review :+1:

Ook tof horloge trouwens.

1 like

Ik dacht het al te herkennen. Ik heb daar ook heerlijk op het strand gelegen Ă©n de ontdekking van de eeuw gedaan. Iced. Irish. Coffee.

1 like

Mijn beste,

ZĂł zĂł!! Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Een plausibele review van een energiek horloge!!
Dank voor het delen.

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

leuk verslag ,mooi horloge .

1 like

@Motormuis zo is de vezel goed te zien tussen de 8 en 9 uur.

1 like

Oh ja, nu zie ik hem. Dat is wel een forse, want zelfs zonder in te zoomen kan ik hem met mijn oude ogen goed zien. Het advies is toch om eens langs iemand te gaan, die het glaasje eruit wipt, de boel schoonblaast en weer terugplaatst. Dat moet op het forum te doen zijn. @peterlc ?

2 likes

Wat een ontzettend stoer, diepgaand en mooi verslag, Bastiaansen! Fraaie foto’s. Heerlijk lees- en kijkwerk.
En al is er iets niet pluis, ook dat zal wel goed komen.

2 likes

Dank je voor deze leuke review!!!:+1:t4:

1 like

Mooi verslag en de Precista heeft z’n werk goed gedaan!

1 like

Leuke review, jammer van die “speck of dust” :wink:

1 like

Geweldig leuke review op een prachtige locatie.
Dank je wel

1 like

Leuk verslag met mooie foto’s.:+1::+1:

1 like

Leuk verhaal en dito horloge! En graag gedaan :wink:

1 like

Leuke review en ik draag hem ook - boven verwachting - met veel plezier. Gewoon heel veel lol voor je geld. :+1:

1 like