Presage Tsuyosa of..?

Mannen m/v

Zijn er kwalitatieve verschillen tussen een Seiko Presage en een Citizen Tsuyosa, in de sub 500 klasse?
Zijn automaten in deze prijsklasse überhaupt betrouwbaar?
Zijn er qua stijl, beetje vintage dress/sports watch, ook nog vergelijkbare Quartz alternatieven in de sub 4 a 500? Is de Tissot PRX een concurrent bv?

Ik werk 's nachts dus een duidelijk afleesbare klok is noodzakelijk en gewenst.

5 likes

Dan moet je er één zoeken met goede lume. De prx die ik had, had niet zo’n goede lume als b.v. één van mijn Seiko’s.
Heb gelezen dat de lume van de Citizen Tsuyosa ook niet geweldig is. Maar heb er zelf geen gehad.

3 likes

Ik denk dat de Presage net iets hoger ligt qua kwaliteit dan een Tsuyosa (presage is ook net wat duurder). Maar ik kan uit ervaring zeggen dat de Tsuyosa een topper is. De lume werkt goed, zeker voor een sport/dress horloge.

Plaatje voor de sfeer:

3 likes

Bijgaand een overzicht van alle Seiko Presage modellen met adviesprijs erbij.

Let op:
Niet alle Presage modellen hebben lume!

Omdat je snachts werkt en een duidelijke afleesbare " klok " ( foutje ) wil, zou ik kiezen voor een
Seiko duiker.

Seiko lume is het beste in de wereld.

3 likes

Als zichtbaarheid in het pikkedonker het belangrijkst is kan je ook een horloge met tritiumbuisjes overwegen. Die hoef je niet op te laden zoals normale lume maar gloeien altijd. Dat neemt in de loop van de jaren wel af - na ongeveer 12 jaar gloeit het nog de helft zo fel als nu, en over 24 jaar ± ¼ zo fel. De buisjes worden voornamelijk gebruikt in tool watches; dressier alternatieven zijn er wel, maar zeldzaam en duurder (bijvoorbeeld Ball Fireman in het laatste plaatje).

7 likes

Tip, kijk ook eens bij Timex

5 likes

Klopt, de lumen van de Tsuyosa is echt een tegenvaller.
De Citizen Promaster daarentegen heeft echt knallende lumen. Maar daar ging de vraag van TS niet over natuurlijk.

2 likes

Maak je in ieder geval geen enkele zorg over de kwaliteit van de uurwerken, die zijn helemaal in orde bij beide.

Heb ze beide omgehad en vond de pressage wel net wat strakker afgewerkt ogen. De vraag is of je dit belangrijk vindt bij een werkhorloge. Immers, hoe strakker, hoe meer een krasje opvalt.

Lume durf ik niks over te zeggen voor deze specifieke modellen maar van de lume op de instap Seikos en Citizens die ik heb gehad was ik tov andere merken in deze prijsklasse erg van onder de indruk.

2 likes

Onder de €500 vind ik een Citizen NB1050-59 wel echt een aanrader. Verkrijgbaar in 4 kleuren.

7 likes

Deze voldoet aan alle eisen. Echr een hele goeie daily als je het mij vraagt.

4 likes

Tsuyosa of Pressage.

@Aamon heeft eigenlijk al wel een belangrijk punt gemaakt. Kan je een heel specifiek horloge (Tsuyosa), wel vergelijken met een enorme reeks aan horloges (Pressage).

Zelf heb ik van beide een in bezit, maar zou beide niet aanraden om hun nightcrawler kwaliteiten.(Foto’s omdat foto’s leuk zijn)

Blokcitaat Zijn er qua stijl, beetje vintage dress/sports watch, ook nog vergelijkbare Quartz alternatieven in de sub 4 a 500? Is de Tissot PRX een concurrent bv?

Onder de €500,- zijn er legio horloges. Zelf weet ik niet of de lumen van de PRX nice is, maar volgens mij staat die redelijk geprijsd in het blauw.

4 likes

Kwalitatief gezien niet bijster verschillend. Beiden hebben een Japans werkpaard en instappertje aan boord. De Tsuyosa heeft saffier, de Presage hardlex. Aan de andere kan is de Tsuyosa, net als de PRX, een typische APRO/Oysterquartz/Nautilus/etc, etc hommage. Natuurlijk hebben Citizen en Tissot hun geschiedenis met deze stijl van horloges, maar in principe is het een also-ran.

De Presage cocktail time en sharp edge horloges hebben veel meer een eigen smoel. De wijzers zijn mooier, en mooier van lengte, en de wijzerplaten staan in deze budget-klasse op eenzame hoogte.

Ik zou de cocktail time of zelfs de sixties style presages pakken over de Tsuyosa omdat ik een echte tering hekel heb aan de jaren 70, te korte wijzers, en geïntegreerde bracelets.

Dan moet je gewoon een Marathon nemen.

Marathon. Met tritiumgasbuizen. Lichten op in het donker als een malle. De hele nacht lang. Met quartz, dus zal altijd strak op tijd lopen.

3 likes

Lume is leuk maar het gaat me vooral om het contrast. De cocktailtimes vind ik mooi…

1 like

De​ ​Sharp Edged Presage-lijn heeft wel saffier. Maar dat wist je als het goed is uit eigen ervaring :wink:

2 likes

Ik werk 30 jaar alleen maar avond- en nachtdiensten en ben daar in het begin van mijn horloge affaire een flinke tijd mee bezig geweest…het ligt er een beetje aan hoe donker het bij jou in je nacht is…bij mij op sommige punten zo donker dat ik een zaklamp nodig heb(mobiele surveillance) en in het hele donkere zijn de tritium buisjes heer en meester(foto 1 en 2 respectievelijk Luminox en Carnival(Alieexpress)…simpel omdat deze continue blijven branden i.p.v lume die langzaam dooft. De beste lume die ik nog steeds heb :upside_down_face: is de Citizen NB0100 serie(Excalibur)en de Citizen Orca (foto 3 en 4)…zelfs de MM200 van Seiko moest qua afleesbaarheid in tijd het spit delven in mijn testen… Je hebt ook nog altijd Timex die Indiglo hebben(een druk op de kroon) foto 5. Wel goed uitzoeken of ze Indiglo hebben want dat hebben ze niet allemaal.

Ik heb ook een Amazfit smartwatch die ik regelmatig in de winter in de nacht gebruik…heel makkelijk met Always on display…gaat vaak wel 10 tot 15 dagen mee op 1 keer opladen.

Succes met je zoektocht :+1:t2: :upside_down_face:

3 likes

Ja, maar die zijn een factor drie duurder dan de cocktail time serie en de Tsuyosa. Dan mag het ook wel een keer.

Ik wilde het even rond de 3 a 4 honderd euro houden. :wink:

3 likes

Fair enough. Hoewel, tweedehands moet het lukken nét iets over de bovengrens.

2 likes

Ik heb 2 weken geleden mijn eerste horloge gekocht. De keuze ging tussen de seiko presage cocktail en de citizen tsuyosa.
Beide om mijn pols gedaan. Allebei echt heel mooi. De seiko oogt luxer.
Mijn keuze is naar de tsuyosa gegaan. Die is wat sportiever en meer voor alledag in mijn optiek. Het safierglas is vanwege mijn werk ook wat krasbestendiger denknik. De lume vind ik niet buitengewoon, maar werkt wel.
Dus mijn advies is om ze beiden zelf om de pols te doen en dan een keuze maken.

1 like

Wat versta je onder betrouwbaar, ik heb een plakmerk automaat die nu al 3jaar en half meegaat als beater.
Loopt nog steeds als de eerste dag, ik denk niet dat als je van een deftig merk een automaat koopt van deze prijsklasse je daarom brol koopt.
Ik zou voor de presage gaan want de wijzerplaten dat ze maken zijn echt prachtig, succes :wink:

2 likes

Als je voor de leesbaarheid in het donker wil gaan, kan ik zeker een timex met indoglo (quartz dan natuurlijk) of citizen promaster, eventueel full lime dial (eco-drive of automaat). Afhankelijk van de configuratie zijn deze een pak goedkoper.
In dezelfde stijl als tsuyosa en prx zou ik ook zeker eens naar de nieuwe small seconds tsuyosa en ook de eco-drive titanium daydate en chrono kijken. Die heb ik wel nog niet in het echt kunnen bewonderen.

2 likes